Nieuws

Een verre van volledig overzicht van enkele actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen op en rond het Nederlandse spoorwegnet.

View all
View

40 jaar nez cassé in Nederland

Op 19 januari 2021 is het 40 jaar geleden dat E-loc 1601 in Nederland aankomt. Het is de eerste van de 58 moderne elektrische locomotieven die NS...

View

Dienstregeling 2021 van start

Op zondag 13 december 2020 gaat bij alle OV-bedrijven de nieuwe dienstregeling 2021 in. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn er amper wijzigingen...

View

Station Sappemeer Oost na 120 jaar uit het Spoorboekje

Op 12 december 2020 stoppen de laatste treinen in Sappemeer Oost. De halte aan de spoorlijn Groningen - Bad Nieuweschans moet wijken om een...

Eind jaren '80 ontstaat de ambitie om het Nederlandse spoorwegnet aan te sluiten op het Europese net van hogesnelheidslijnen. Met de HSL-Zuid worden Amsterdam en Rotterdam met Brussel, Parijs en Londen verbonden. HSL-Oost zorgt voor een snelle verbinding van Amsterdam en Utrecht naar Keulen en Frankfurt. De verbinding moet grotendeels via het bestaande tracé van de Rhijnspoorweg lopen. In 1993 beginnen de officiële voorbereidingen voor de hogesnelheidslijn. Vooruitlopend op een definitief kabinetsbesluit wordt het traject Amsterdam Bijlmer - Utrecht tussen 1999 en 2007 viersporig gemaakt. De twee buitenste sporen zijn geschikt voor snelheden tot 200 km/u. Bovendien is de bovenleiding geschikt gemaakt voor een spanning van 25kV. Via de zogenaamde Utrechtboog ontstaat een rechtstreekse verbinding tussen Schiphol, de Amsterdamse Zuidas en de spoorlijn naar Utrecht. In 1997 begint de uitbreiding van het Arnhemse stationsgebied. Behalve een nieuw stationsgebouw en een vierde perron komt ten westen van het station een ongelijkvloerse kruising tussen de Rhijnspoorweg en de lijn naar Nijmegen.

Ondertussen worden studies gemaakt voor het traject ten oosten van Utrecht. De bestaande spoorlijn moet zoveel mogelijk geschikt gemaakt worden voor snelheden tussen 200 en 300 kilometer per uur. Waar de spoorlijn door woonkernen loopt, zou deze zoveel mogelijk ondergronds gebracht moeten worden. Zo is parallel aan de tunnel van de Betuweroute bij Zevenaar al ruimte vrijgelaten voor een eventuele tunnel voor de hogesnelheidslijn. Ook moet een aantal passeersporen aangelegd worden. In 2001 besluit het kabinet definitief af te zien van de HSL-Oost. Wel is bepaald dat de capaciteit van het baanvak tussen Utrecht en de Duitse grens vergroot moet worden en zijn diverse verbeteringen ontwikkeld. Naast het uitbreiden van de capaciteit van het Arnhemse hoofdstation, wordt ook station Driebergen-Zeist uitgebreid. In Bunnik, Maarsbergen en Driebergen-Zeist worden kruisingen met het wegverkeer ongelijkvloers gemaakt. Ondertussen ontstaan weer plannen om de HSL-Oost alsnog te ontwikkelen.

Terug naar de Rhijnspoorweg

Terug naar de Betuweroute

Ondertussen op het internet...

View all

Nieuwe namen Arriva-WINK's bekend

Met de Noorderzon vertrekken of met Oerol overstappen op Thús, binnenkort kan het met Arriva allemaal. De jury heeft samen met 10.000 stemmers de namen uitgekozen voor de 18 nieuwe WINK-treinen. Bekijk de video op...

NTM verwerft iconische TEE-trein uit 1957

Het Nederlands Transport Museum heeft het eigendom van -en de zorg voor- de de Nederlandse Trans Europ Express, overgenomen van de Stichting TEE Nederland. Ook zamelt het museum geld in voor het transport en de conservering. Lees meer op de Facebookpagina van het...

VolkerRail neemt elektrisch aangedreven locomotief in gebruik

Op 12 januari neemt VolkerRail de ‘VolkerRail 7178’ officieel in gebruik. De vroegere 1778 is eind 2020 samen met de 1743 en 1732 overgenomen van NS Reizigers. Lees het bericht op de website van...