Nieuws

Een verre van volledig overzicht van enkele actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen op en rond het Nederlandse spoorwegnet.

View all
View

WINK's van Arriva klaar voor de start

Bijna tien maanden na het eerste drietal treinstellen komen op vrijdag 26 maart 2021 de laatste twee WINK-treinstellen van Arriva in Nederland aan....

View

Overbrengingsritten Buffels naar Polen hervat

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst....

View

Siemens Vectron, nu ook verkrijgbaar in NS-geel

In de loop van 2021 is de nachttrein in Nederland terug van weggeweest. In de loop van dit jaar start de ÖBB samen NS International met een...

DM '90 3424 staat op 18 juni 2016 werkloos op het emplacement in Zutphen.Eind 2013, begin 2014 krijgen de nieuwste DM'90-treinstellen een opknapbeurt en gaan de oudste stellen terzijde. De 3424 komt niet in aanmerking voor een opknapbeurt maar blijft nog wel enkele maanden als enige ongereviseerde treinstel actief in de reizigersdienst. In mei 2014 gaat het stel alsnog terzijde. In tegenstelling tot de andere treinstellen is het stel niet opgeborgen in Amersfoort maar overgebracht naar de Zutphense Strukton-werkplaats. Hier is het treinstel omgebouwd om proeftreinstel voor het weglaseren van bladeren op het spoor.

De opvallendste utierlijke kenmerken van het treinstel zijn naast de bestickering de verschillende roosters in de ramen en deuren.Beide rijtuigen van de 3424 zijn ter hoogte van de bakovergang ontdaan van het interieur. In beide ruimtes komen de koelunits van de lasers. Ter hoogte van de units is een aantal ramen vervangen door roosters. Voor de nodige energie heeft het treinstel een extra generator. Ook krijgt het ABk-rijtuig een nieuw remsysteem om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen remmen. Tegelijkertijd wordt hier snelheid en het doorslippen bij afremmen en optrekken gemeten. In twee kastjes onder beide koppen zijn zogenaamde Laser Railhead Cleaners aangebracht. Het licht van de laser wordt omgezet in een lichtbundel die de bladresten over de gehele breedte van de spoorstaaf verwijdert. De rails worden tegelijkertijd droger en schoner om zo de hechting van vuil en nieuwe bladeren tegen te gaan. Het treinstel is naast de verschillende roosters te herkennen aan de logo's van ProRail, Strukton, TU Delft en Universiteit Twente die diagonaal op de zijwand zijn aangebracht. Daarnaast staat de tekst Test- en meettrein op de zijwanden.

Op 13 november 2014 rijdt de 3424 een eerste proefrit van Zutphen naar Utrecht Centraal. Tijdens deze rit blijkt dat het treinstel bij bruggen de strijkregels kan raken. Sindsdien rijdt de 3424 alleen nog tussen Zutphen en Dieren. In de herfst van 2015 rijdt het stel opnieuw een enkele keer tussen beide plaatsen. Alleen bij Brummen worden de spoorstaven gelaserd. De rest van het jaar staat het treinstel bij de werkplaats van Strukton in Zutphen.

Eind 2016, begin 2017 is het treinstel weer opgeknapt om in maart 2017 weer te starten met nieuwe testritten. Met het gladheidsmeetsysteem zullen remproeven worden gehouden.

Terug naar Dieselmaterieel '90

Ondertussen op het internet...

View all

Boek '150 jaar Nederlandse Spoorwegaffiches'

150 jaar Nederlandse Spoorwegaffiches van Arjan den Boer bevat alle belangrijke, mooie, interessante en bijzondere spoorwegaffiches die er in Nederland zijn verschenen. Lees meer op...

Nieuw op Railtrash: Wolfheze - Oosterbeek

Een relatief kort stukje Rijnspoorweg, maar waar een aantal verrassende historische relicten zijn te ontdekken, waaronder de oudste spoorwegmonumenten van Nederland. Bekijk de reportage op Railtrash.net

Fotowedstrijd We ♥ Rail

Railforum zoekt de mooiste foto's van alles wat te maken heeft met het spoor. De vijf mooiste inzendingen ontvangen ieder €500 en daarnaast worden alle winnende afbeeldingen geplaatst in verschillende vakbladen van de railsector. Lees meer op...