WINK's van Arriva klaar voor de start
Bijna tien maanden na het eerste drietal treinstellen komen op vrijdag 26 maart 2021 de laatste twee WINK-treinstellen van Arriva in Nederland aan....
Een verre van volledig overzicht van enkele actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen op en rond het Nederlandse spoorwegnet.
Bijna tien maanden na het eerste drietal treinstellen komen op vrijdag 26 maart 2021 de laatste twee WINK-treinstellen van Arriva in Nederland aan....
In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst....
In de loop van 2021 is de nachttrein in Nederland terug van weggeweest. In de loop van dit jaar start de ÖBB samen NS International met een...
![]() |
In 1981 neemt NS het baanvak Amsterdam Zuid WTC - Amsterdam RAI van de Schiphollijn in gebruik. Met het oog op het doortrekken van de zuidelijke tak van de ringspoorbaan rond Amsterdam krijgt het kopstation bij het RAI complex een tijdelijk karakter. Het station krijgt een eilandperron met aan één zijde de doodlopende Schiphollijn en aan de andere zijde een perron voor de trams van het GVB. Het perron is voorzien van een eenvoudige overkapping. De kap loopt na het einde van het spoor door tot de Europaboulevard. Onder de kap bevinden zich de trap en de ligt naar het perron. De tramlijn verdwijnt in 1988 naar de begane grond. Twee jaar later neemt het GVB een nieuwe hooggelegen sneltramhalte naast het NS-station in gebruik.
Tien jaar na de opening wordt het stationsgebouw gesloopt om plaats te maken voor het laatste deel van de Schiphollijn richting Duivendrecht. Het nieuwe station is grotendeels boven de Europaboulevard gebouwd. Op de begane grond komt een transparante stationshal met ruimte voor enkele loketten, trappen en liften. Het brede eilandperron krijgt een 150 meter lange paraplukap met glazen zijwanden. Het geheel is in 1992 in gebruik genomen. Een jaar later rijden de eerste treinen door naar Duivendrecht en Weesp.
In het kader van de uitbreiding van het aantal sporen tussen Schiphol en Almere krijgt Amsterdam RAI een tweede eilandperron. Het perron krijgt een eenvoudige rechthoekige overkapping. De nieuwe grote stationshal onder de perrons is in december 2015 in gebruik genomen. Het tweede perron volgt in augustus 2016.
150 jaar Nederlandse Spoorwegaffiches van Arjan den Boer bevat alle belangrijke, mooie, interessante en bijzondere spoorwegaffiches die er in Nederland zijn verschenen. Lees meer op...
Een relatief kort stukje Rijnspoorweg, maar waar een aantal verrassende historische relicten zijn te ontdekken, waaronder de oudste spoorwegmonumenten van Nederland. Bekijk de reportage op Railtrash.net
Railforum zoekt de mooiste foto's van alles wat te maken heeft met het spoor. De vijf mooiste inzendingen ontvangen ieder €500 en daarnaast worden alle winnende afbeeldingen geplaatst in verschillende vakbladen van de railsector. Lees meer op...