martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations
Het ZHESM-materieel
19 maart 2008

Voor de aanleg van de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland is begin 1900 Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij opgericht. Voor exploitatie van de nieuwe verbinding...

Lees meer
Materieel '24
30 oktober 2008

In de periode 1923-1932 bouwen vier verschillende fabrikanten bijna 260 rijtuigen van het type Materieel '24. De rijtuigen zijn verdeeld over vijf types motorrijtuigen en acht types gewone rij...

Lees meer
Buitenlandse rijtuigen bij NS
11 augustus 2009

Het Nederlandse spoorvervoer kent verschillende perdiodes met materieeltekorten. In afwachting op de levering van nieuw materieel houdt NS regelmatig oud materieel langer in dienst. ...

Lees meer
Materieel '35
25 november 2009

Om de exploitatie van de regionale treinen op de Hoekse Lijn enigzins kostendekkend te maken, besluit NS de spoorlijn in aansluiting op de Oude Lijn te elektrificeren. De vervoerder kiest er b...

Lees meer
Materieel '36
3 januari 2010

In navolging van het Materieel '35 bestelt NS in 1936 een grote serie elektrische treinstellen, voornamelijk bestemd voor het te elektrificeren Middennet waar dan al enkele jaren de morde...

Lees meer
Vooroorlogse stalen rijtuigen
13 januari 2010

In 1911 start de samenwerking van de laatste vier Nederlandse spoorwegmaatschappijen HSM, SS, NCS en NBDS. Zes jaar later wordt de belangengemeenschap Nederlandsche Spoorwegen opgericht, wat l...

Lees meer
Serie 1000
29 oktober 2010

Na de Tweede Wereldoorlog bestelt NS voor het eerst een serie elektrische locomotieven. De 1001 arriveert in april 1948 vanuit Zwitserland in Nederland. Ook de 1002 en 1003 worden door SLM Win...

Lees meer
Motorrijtuigen omBC en omC
24 december 2010

Na de Eerste Wereldoorlog neemt het belang van de trein als vervoermiddel door de komst van vrachtwagen, autobus en de fiets snel af. NS zoekt dan ook op verschillende manieren naar een aantre...

Lees meer
60 Jaar serie 1200
1 mei 2011

Op 12 november 2011 viert de 80-jarige NVBS het 60-jarig bestaan van de locomotieven van de serie 1200. Voor de gelegenheid zijn alle acht bewaarde exemplaren voor een line-up in Amersfoort ve...

Lees meer
Serie 6400
2 mei 2011

Ter vervanging van de laatste diesellocomotieven van de serie 2400 bestelt NS in 1985 60 dieselelektrische locomotieven van de serie 6400. De locs zijn afgeleid van het type DE 1002 van Machin...

Lees meer
Materieel '40
2 mei 2011

Met het oog op de volgende etappe van de elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet bestelt NS in december 1939 in navolging van het Materieel '36 opnieuw een reeks elektrisch stroomlijnma...

Lees meer
Staatslijn B: Harlingen - Nieuwe Schans
2 mei 2011

In 1845 verschijnt het eerste plan voor een spoorlijn van Harlingen naar Bremen en Hamburg. Dat jaar vraagt North and Baltic Sea Railway een concessie aan voor de aanleg van de ...

Lees meer
Rangeerlocomotieven 500/600/700
3 mei 2011

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog leent NS materieel van diverse buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Hieronder vallen ook tien Engelse dieselelektrische rangeerlocomotieven. Tussen 1949...

Lees meer
Diesel-elektrische Locomotoren
3 mei 2011

Voor het rangeerwerk op de stations, schaft NS in de jaren '30 diesel-elektrische locomotoren aan. De locs zijn naast rangeerwerkzaamheden ook geschikt voor het rijden van lichte goe...

Lees meer
Serie 1100
3 mei 2011

Eind jaren '40 bestelt NS vijftig locomotieven die vrijwel gelijk zijn aan de SNCF locs van de serie BB-8100. In 1950 komt de 1101 als eerste locomotief van de serie in Ned...

Lees meer
Serie 1200
3 mei 2011

De serie 1200 bestaat uit 25 locomotieven die tussen 1952 en 1998 worden ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Tussen 1978 en 1983 zijn alle exemplaren gerenoveerd. Na een jar...

Lees meer
Serie 1300
3 mei 2011

De vijftien locomotieven van de serie 1300 zijn gebaseerd op SNCF-serie CC-7100 en zijn tot de komst van de serie 1600 de sterkste locomotieven van NS. Tot hun renovatie halverwege de jar...

Lees meer
Materieel '46
3 mei 2011

In 1946 bestelt NS een groot aantal elektrische twee- en vierwagenstellen. De treinstellen van het type Materieel '46 zijn nodig ter vervanging van het stroomlijnmaterieel dat tijdens de Tweed...

Lees meer
Materieel '54
3 mei 2011

Tussen 1956 en 1962 bouwen verschillende Nederlandse fabrikanten voor NS het Materieel ’54. De serie bestaat uit 68 tweewagenstellen en 73 vierwagenstellen. De treinstellen zijn bestemd voor d...

Lees meer
Materieel '64
3 mei 2011

Om de stoptreindiensten uit te breiden en te versnellen en het vooroorlogse stroomlijnmaterieel te vervangen, ontwikkelt NS eind jaren '50, begin jaren '60 het Materieel '64. De 31 vierwagenst...

Lees meer
Stadsgewestelijk Materieel
3 mei 2011

Eind jaren '60, begin jaren '70 zijn de Amsterdamse- en Rotterdamse metro volop in ontwikkeling en ontstaan diverse plannen voor nieuwe railverbindingen en voorstadshaltes. In deze periode ont...

Lees meer
Intercitymaterieel
3 mei 2011

Het Intercitymaterieel rijdt sinds halverwege de jaren '80 een belangrijk deel van de Nederlandse intercitytreinen. De treinstellen zijn in de jaren '70 ontwikkeld om samen met de getrokken In...

Lees meer
Stoptreinmaterieel '90
3 mei 2011

Ter vervanging van het stoptreinmaterieel uit de jaren '60 ontwikkelt NS in de jaren '80 volledig nieuw stoptreinmaterieel. Diverse omstandigheden zorgen ervoor dat de proefserie van negen tre...

Lees meer
Dubbeldeks Interregiomaterieel
3 mei 2011

Om het sterk toegenomen reizigersaanbod op te vangen, ontwikkelt NS begin jaren '90 voor de lange afstanden het DD-IRM. Met de komst van het materieel breekt NS met de traditionele vaste trein...

Lees meer
Sprinter Lighttrain
3 mei 2011

In 2005 bestelt NS voor het eerst in 15 jaar nieuw enkeldeks materieel. De nieuwe Sprinter Lighttrains staan symbool voor de nieuwe Sprinterformule, het metro-achtig vervoer over korte afstand...

Lees meer
Vrijheidstrein
3 mei 2011

Plan T treinstel 520 is in maart 2010 ter gelegenheid van het lustrumjaar 65 jaar Viering Bevrijding omgebouwd tot Vrijheidstrein. Het stel is in samenwerking met het Nationaal Historisch Muse...

Lees meer
Dieseldrieën
3 mei 2011

In 1934 introduceert NS voor het eerst een serie dieselelektrische treinstellen. De stellen ogen door hun gestroomlijnde vormen en zilvergrijze kleurstelling zeer modern. De Dieseldrieën zijn ...

Lees meer
Dieselvijven
3 mei 2011

Terwijl de elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet in volle gang is, bestelt NS voor de inzet op de lange afstanden tussen de grote steden en Groningen en Twente achttien dieselelektris...

Lees meer
Plan X
3 mei 2011

Tijdens de wederopbouwperiode moderniseert NS in snel tempo het materieelpark. Op de trajecten waar elektrificatie niet direct aan de orde is, vervangt modern dieselelektrisch materieel v...

Lees meer
Plan U
3 mei 2011

Ter vervanging van het vooroorlogse dieselmaterieel laat NS tussen 1960 en 1963 42 driewagenstellen van het type Plan U bouwen. Het materieel is voorzien van de nieuwste technie...

Lees meer
TEE DE4/RAm
3 mei 2011

In 1957 start de Trans Europ Express en gaan heel West-Europa gaan snelle moderne treinen rijden. Verschillende nationale spoorwegmaatschappijen bouwen nieuw materieel voor de internationale v...

Lees meer
DH-materieel
3 mei 2011

Het dieselhydraulische materieel is halverwege de jaren '70 ontwikkeld om de exploitate van de Noordelijke Nevenlijnen nog enigzins rendabel te houden en tegelijkertijd het oude&nbsp...

Lees meer
Dieselmaterieel '90
3 mei 2011

Om de dieseltreinstellen uit de jaren '50 en '60 in één keer te vervangen, bestelt NS in 1993 een reeks moderne dieseltreinstellen. De treinstellen van het type DM'90 zijn deels ...

Lees meer
DM'90 bij andere vervoerders
3 mei 2011

Vanaf 1999 wordt de exploitatie op een groot deel van de diesellijnen overgenomen door regionale vervoerders. Voor het vervoer maken de nieuwe vervoerders in eerste instantie gebruik...

Lees meer
Alstom Coradia LINT
3 mei 2011

Syntus bestelt eind jaren '90 voor de treindiensten in de Achterhoek 23 tweewagenstellen van het type Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen, kortweg LINT. De LINT is ontwikkeld door Linke...

Lees meer
GelenkTriebWagen
3 mei 2011

In 2006 starten zowel Arriva als Veolia met de inzet van de modulair opgebouwde treinstellen van het type GTW. Beide vervoerders hebben zowel elektrisch als dieselelektrisch aangedreven t...

Lees meer
Protos
3 mei 2011

In 2005 ontwikkelt Fahrzeugtechnik Dessau een concepttreinstel voor regionaal vervoer. Het bedrijf ontwerpt de treinstellen voor verschillende soorten elektrische- en diesel elektris...

Lees meer
Materieel '64 bij andere vervoerders
3 mei 2011

Voor het eerst sinds de exploitatie van enkele treinen tussen Amsterdam en Haarlem door Lovers Rail, gaat in december 2006 de exploitatie van diverse geëlektrificeerde spoorlijnen naar an...

Lees meer
Totaalreclame ICM
3 mei 2011

Door de moderne uitstraling is het Intercitymaterieel regelmatig voor verschillende promotiecampagnes en totaalreclame gebruikt. Ter gelegenheid van de opening van de Westelijke Tak ...

Lees meer
De Hoekse Lijn
3 mei 2011

Voor een snelle verbinding tussen Engeland en het Europese vasteland is begin jaren '90 van de negentiende eeuw de spoorlijn Schiedam - Hoek van Holland aangelegd. De lijn groeit uit tot onder...

Lees meer
De IJmondlijn, Santpoort Noord - IJmuiden
3 mei 2011

De perronzijde van de halte Velsen Zeeweg op 31 december 2015. De rails en perrons zijn inmiddels verwijderd. Het stationsgebouwtje is als laatste stationsgebouw langs de IJmondlijn eind febru...

Lees meer
Spoorlijn Eindhoven - Weert
8 mei 2011

In 1913 neemt de Staat de spoorlijn Eindhoven - Weert in gebruik. De dertig kilometer lange spoorlijn sluit in Weert aan op de IJzeren Rijn en zorgt voor een kortere afstand tussen een groot d...

Lees meer
Staatslijn F: De Zeeuwse Lijn
10 mei 2011

Staatslijn F verbindt Roosendaal met Bergen op Zoom en de Zeeuwse steden Goes, Middelburg en Vlissingen. Door de aanleg van de spoorlijn krijgen de eilanden Walcheren en Zuid Beveland een vast...

Lees meer
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.