Het ZHESM-materieel
Voor de aanleg van de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland is begin 1900 de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij opgericht. Voor exploitatie van de verbinding tussen R...
Lees meerMaterieel '24
In de periode 1923-1932 bouwen vier verschillende fabrikanten bijna 260 rijtuigen van het type Materieel '24. De rijtuigen zijn verdeeld over vijf types motorrijtuigen en acht types gewone rij...
Lees meerBuitenlandse rijtuigen bij NS
Het Nederlandse spoorvervoer kent verschillende perdiodes met materieeltekorten. In afwachting op de levering van nieuw materieel houdt NS regelmatig oud materieel langer in dienst. Daarnaast ...
Lees meerMaterieel '35
Na diverse vervolgseries Blokkendoosmaterieel besluit NS voor de exploitatie van de geëlektrificeerde Hoekse Lijn een reeks moderne stroomlijntreinstellen ontwikkelen. Dankzij hun automatische...
Lees meerMaterieel '36
In navolging van het Materieel '35 bestelt NS in 1936 een grote serie elektrische treinstellen, voornamelijk bestemd voor het te elektrificeren Middennet waar dan al enkele jaren de morderne s...
Lees meerVooroorlogse stalen rijtuigen
In 1911 start de samenwerking van de laatste vier Nederlandse spoorwegmaatschappijen HSM, SS, NCS en NBDS. Zes jaar later wordt de belangengemeenschap Nederlandsche Spoorwegen opgericht, wat l...
Lees meerSerie 1000
Na de Tweede Wereldoorlog bestelt NS voor het eerst een serie elektrische locomotieven. De tien locs uit de serie 1000 zijn oorspronkelijk bedoeld voor de reizigersdienst en hebben een maximum...
Lees meerMotorrijtuigen omBC en omC
Na de Eerste Wereldoorlog neemt het belang van de trein als vervoermiddel door de komst van vrachtwagen, autobus en de fiets snel af. NS zoekt dan ook op verschillende manieren naar een aantre...
Lees meer60 Jaar serie 1200
Op 12 november 2011 viert de 80-jarige NVBS het 60-jarig bestaan van de locomotieven van de serie 1200. Voor de gelegenheid zijn alle acht bewaarde exemplaren voor een line-up in Amersfoort ve...
Lees meerMaterieel '40
Met het oog op de volgende etappe van de elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet bestelt NS in december 1939 in navolging van het Materieel '36 opnieuw een reeks elektrisch stroomlijnma...
Lees meerSerie 1100
Eind jaren '40 bestelt NS vijftig locomotieven die vrijwel gelijk zijn aan de SNCF locs van de serie BB-8100. In 1950 komt de 1101 als eerste locomotief van de serie in Nederland aan. In 1952 ...
Lees meerSerie 1200
De serie 1200 bestaat uit 25 locomotieven die tussen 1952 en 1998 worden ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Tussen 1978 en 1983 zijn alle exemplaren gerenoveerd. Na een jarenlange inzet i...
Lees meerSerie 1300
De vijftien locomotieven van de serie 1300 zijn gebaseerd op SNCF-serie CC-7100 en zijn tot de komst van de serie 1600 de sterkste locomotieven van NS. Tot hun renovatie halverwege de jaren ’8...
Lees meerMaterieel '46
In 1946 bestelt NS een groot aantal elektrische twee- en vierwagenstellen. De treinstellen van het type Materieel '46 zijn nodig ter vervanging van het stroomlijnmaterieel dat tijdens de Tweed...
Lees meerMaterieel '54
Tussen 1956 en 1962 bouwen verschillende Nederlandse fabrikanten voor NS het Materieel ’54. De serie bestaat uit 68 tweewagenstellen en 73 vierwagenstellen. De treinstellen zijn bestemd voor d...
Lees meerMaterieel '64
Om de stoptreindiensten uit te breiden en te versnellen en het vooroorlogse stroomlijnmaterieel te vervangen, ontwikkelt NS eind jaren '50, begin jaren '60 het Materieel '64. De 31 vierwagenst...
Lees meerStadsgewestelijk Materieel
Eind jaren '60, begin jaren '70 zijn de Amsterdamse- en Rotterdamse metro volop in ontwikkeling en ontstaan diverse plannen voor nieuwe railverbindingen en voorstadshaltes. In deze periode ont...
Lees meerIntercitymaterieel
Het Intercitymaterieel rijdt sinds halverwege de jaren '80 een belangrijk deel van de Nederlandse intercitytreinen. De treinstellen zijn in de jaren '70 ontwikkeld om samen met de getrokken In...
Lees meerStoptreinmaterieel '90
Ter vervanging van het stoptreinmaterieel uit de jaren '60 ontwikkelt NS in de jaren '80 volledig nieuw stoptreinmaterieel. Diverse omstandigheden zorgen ervoor dat de proefserie van negen tre...
Lees meerDubbeldeks Interregiomaterieel
Om het sterk toegenomen reizigersaanbod op te vangen, ontwikkelt NS begin jaren '90 voor de lange afstanden het DD-IRM. Met de komst van het materieel breekt NS met de traditionele vaste trein...
Lees meerSprinter Lighttrain
In 2005 bestelt NS voor het eerst in 15 jaar nieuw enkeldeks materieel. De nieuwe Sprinter Lighttrains staan symbool voor de nieuwe Sprinterformule, het metro-achtig vervoer over korte afstand...
Lees meerVrijheidstrein
In navolging van Materieel '54-treinstel 763 in 1995 is Plan T-treinstel 520 in maart 2010 ter gelegenheid van het lustrumjaar 65 jaar Viering Bevrijding omgebouwd tot zogenaamde Vrijheidstrei...
Lees meerDieseldrieën
In 1934 introduceert NS voor het eerst een serie dieselelektrische treinstellen. De stellen ogen door hun gestroomlijnde vormen en zilvergrijze kleurstelling zeer modern. De Dieseldrieën zijn ...
Lees meerDieselvijven
Terwijl de elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet in volle gang is, bestelt NS voor de inzet op de lange afstanden tussen de grote steden en Groningen en Twente achttien dieselelektris...
Lees meerTEE DE4/RAm
In 1957 start de Trans Europ Express en gaan heel West-Europa gaan snelle moderne treinen rijden. Verschillende nationale spoorwegmaatschappijen bouwen nieuw materieel voor de internationale v...
Lees meerDH-materieel
Het dieselhydraulische materieel is halverwege de jaren '70 ontwikkeld om de exploitate van de Noordelijke Nevenlijnen nog enigzins rendabel te houden en tegelijkertijd het oude ...
Lees meerDieselmaterieel '90
Om de dieseltreinstellen uit de jaren '50 en '60 in één keer te vervangen, bestelt NS in 1993 een reeks moderne dieseltreinstellen. De treinstellen van het type DM'90 zijn deels gebaseerd op h...
Lees meerDM'90 bij andere vervoerders
Vanaf 1999 wordt de exploitatie op een groot deel van de diesellijnen overgenomen door regionale vervoerders. Voor het vervoer maken de nieuwe vervoerders in eerste instantie gebruik van (voor...
Lees meerAlstom Coradia LINT
Syntus bestelt eind jaren '90 voor de treindiensten in de Achterhoek 23 tweewagenstellen van het type Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen, kortweg LINT. De LINT is ontwikkeld door Linke...
Lees meerGelenkTriebWagen
Halverwege de jaren '90 ontwikkelt fabrikant Stadler met de GelenkTriebWagen en treinsteltype dat modulair kan worden opgebouwd. In 2006 starten zowel Arriva als Veolia met de inzet de treinst...
Lees meerMaterieel '64 bij andere vervoerders
Voor het eerst sinds de exploitatie van enkele treinen tussen Amsterdam en Haarlem door Lovers Rail, gaat in december 2006 de exploitatie van diverse geëlektrificeerde spoorlijnen naar andere ...
Lees meerTotaalreclame ICM
Door de moderne uitstraling is het Intercitymaterieel regelmatig voor verschillende promotiecampagnes en totaalreclame gebruikt. Ter gelegenheid van de opening van de Westelijke Tak van de Sch...
Lees meerDe Hoekse Lijn
Voor een snelle verbinding tussen Engeland en het Europese vasteland is begin jaren '90 van de negentiende eeuw de spoorlijn Schiedam - Hoek van Holland aangelegd. De lijn groeit uit tot onder...
Lees meerDe IJmondlijn, Santpoort Noord - IJmuiden
De perronzijde van de halte Velsen Zeeweg op 31 december 2015. De rails en perrons zijn inmiddels verwijderd. Het stationsgebouwtje is als laatste stationsgebouw langs de IJmondlijn eind febru...
Lees meerSpoorlijn Eindhoven - Weert
In 1913 neemt de Staat de spoorlijn Eindhoven - Weert in gebruik. De dertig kilometer lange spoorlijn sluit in Weert aan op de IJzeren Rijn en zorgt voor een kortere afstand tussen een groot d...
Lees meerZHESM - De Hofpleinlijn
Van 1905 tot 1908 legt de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Nederland aan. De lijn loopt van het nieuwe Rotterdamse station Hofplein ...
Lees meerSV - Spoorlijn Ede - Nijkerk
Spoorwegmaatschappij 'De Veluwe' legt aan het begin van de 20e eeuw de spoorlijn Ede - Nijkerk aan. Door de talrijke pluimvee-industrie in Barneveld en omgeving krijgt de verbinding al snel de...
Lees meerNWS - Spoorlijn Zutphen - Winterswijk - Gelsenkirchen
Door de aanleg van de staatsspoorwegen raakt het spoorwegnet van de HSM achter op het uitgebreide netwerk van de SS. De maatschappij richt zich dan ook op een eigen verbinding tussen Amsterdam...
Lees meerSpoorlijn Zwolle - Almelo
Als onderdeel van de laatste grote periode van aanleg van spoorwegen door de Staat is op 1 januari 1881 de regionale spoorwegverbinding tussen Zwolle en Almelo in gebruik genomen. Vanaf 1888 l...
Lees meerDe Betuwelijn: Dordrecht - Geldermalsen - Elst
Tussen 1882 en 1885 nemen de Staatsspoorwegen tussen Dordecht en Elst de zogenaamde Betuwelijn in gebruik. Met de spoorlijn hebben de SS een eigen verbinding tussen de Rotterdamse haven en het...
Lees meerSpoorlijn Zwolle - Stadskanaal
In de eerste jaren van de twintigste eeuw legt de NOLS de spoorlijn Zwolle - Stadskanaal aan. In de jaren '30 worden de eerste delen van het traject gesloten. Na de Tweede Wereldoorlog rijden ...
Lees meerDe Flevolijn
De Flevolijn is in de jaren '80 van de twintigste eeuw aangelegd in de IJsselmeerpolders Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. De polders zijn respectievelijk in 1957 en 1968 gereed. Vanaf de goed...
Lees meerDe Schiphollijn
De verbinding van de luchthaven Schiphol met het Nederlandse spoorwegnet kent een lange voorgeschiedenis. NS investeert in 1964 al in de ruwbouw van het ondergrondse station op de luchthaven e...
Lees meerPlan C en Plan D
Voor het rijden van D-treinen bestelt NS zeventig rijtuigen van het type Plan D. De bestelling bestaat uit twintig rijtuigen met zowel eerste als tweede klasse, veertig rijtuigen met alleen de...
Lees meerSpoorlijn Apeldoorn - Dieren
De Koninklijke Nederlandse Locaalspoorweg-Maatschappij legt in 1887 de spoorlijn Apeldoorn - Dieren aan. In 1950 komt een eind aan het reizigersvervoer op de verbinding. De decennia daarop ver...
Lees meer