martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

Blog horizontal

Het ZHESM-materieel
19 maart 2008

Voor de aanleg van de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland is begin 1900 de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij opgericht. Voor exploitatie van de verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Scheveningen laat de ZHESM 19 motorrijtuigen en 9 volgrijtuigen bouwen. De eerste elektrische treinen rijden vanaf 1908 op de zogenaamde Hofpleinlijn. Door het succes van de verbinding is het materieelpark in de loop der jaren met diverse...

Materieel '24
30 oktober 2008

In de periode 1923-1932 bouwen vier verschillende fabrikanten bijna 260 rijtuigen van het type Materieel '24. De rijtuigen zijn verdeeld over vijf types motorrijtuigen en acht types gewone rijtuigen. Tegelijkertijd met de bouw van het zogenaamde Blokkendoosmaterieel zijn diverse lijnen in het westen van het land geëlektrificeerd. De eerste decennia worden de rijtuigen in wisselende samenstellingen als treinstammen ingezet. Eind jaren '50 rijdt de l...

Buitenlandse rijtuigen bij NS
11 augustus 2009

Het Nederlandse spoorvervoer kent verschillende perdiodes met materieeltekorten. In afwachting op de levering van nieuw materieel houdt NS regelmatig oud materieel langer in dienst. Daarnaast huurt of koopt de vervoerder regelmatig rijtuigen van buitenlandse spoorwegmaatschappijen. Getrokken rijtuigen zijn relatief eenvoudig aan te passen aan de dienst op het Nederlandse spoorwegnet en kunnen hierdoor snel voor een tijdelijke oplossing voor het tek...

Materieel '35
25 november 2009

Na diverse vervolgseries Blokkendoosmaterieel besluit NS voor de exploitatie van de geëlektrificeerde Hoekse Lijn een reeks moderne stroomlijntreinstellen ontwikkelen. Dankzij hun automatische koppelingen kan het Materieel '35, al naar gelang de drukte op de lijn eenvoudig gecombineerd en gesplitst worden. Uiteindelijk rijden de zogenaamde Hoek van Hollanders slechts enkele jaren op de Hoekse Lijn. Na de Tweede Wereldoorlog slijten de laatste stell...

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.