Het ZHESM-materieel
Voor de aanleg van de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland is begin 1900 de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij opgericht. Voor exploitatie van de verbinding tussen R...
martijnvanvulpen.nl
Voor de aanleg van de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland is begin 1900 de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij opgericht. Voor exploitatie van de verbinding tussen R...
In de periode 1923-1932 bouwen vier verschillende fabrikanten bijna 260 rijtuigen van het type Materieel '24. De rijtuigen zijn verdeeld over vijf types motorrijtuigen en acht types gewone rij...
Het Nederlandse spoorvervoer kent verschillende perdiodes met materieeltekorten. In afwachting op de levering van nieuw materieel houdt NS regelmatig oud materieel langer in dienst. Daarnaast ...
Na diverse vervolgseries Blokkendoosmaterieel besluit NS voor de exploitatie van de geëlektrificeerde Hoekse Lijn een reeks moderne stroomlijntreinstellen ontwikkelen. Dankzij hun automatische...
In navolging van het Materieel '35 bestelt NS in 1936 een grote serie elektrische treinstellen, voornamelijk bestemd voor het te elektrificeren Middennet waar dan al enkele jaren de morderne s...
In 1911 start de samenwerking van de laatste vier Nederlandse spoorwegmaatschappijen HSM, SS, NCS en NBDS. Zes jaar later wordt de belangengemeenschap Nederlandsche Spoorwegen opgericht, wat l...
Na de Tweede Wereldoorlog bestelt NS voor het eerst een serie elektrische locomotieven. De tien locs uit de serie 1000 zijn oorspronkelijk bedoeld voor de reizigersdienst en hebben een maximum...
Na de Eerste Wereldoorlog neemt het belang van de trein als vervoermiddel door de komst van vrachtwagen, autobus en de fiets snel af. NS zoekt dan ook op verschillende manieren naar een aantre...
Op 12 november 2011 viert de 80-jarige NVBS het 60-jarig bestaan van de locomotieven van de serie 1200. Voor de gelegenheid zijn alle acht bewaarde exemplaren voor een line-up in Amersfoort ve...