
Ter ontsluiting van de landbouwgebieden in de regio neemt de Hollandse Electrische Spoorweg-Maatschappij in augustus 1915 de spoorlijn tussen Uithoorn en Alphen aan den Rijn in gebruik. In januari 1918 opent de HESM een korte zijtak tussen Nieuwveen en station Ter Aar. Net als het grootste deel van het netwerk van Haarlemmermeerlijnen kent de lijn na de opkomst van vrachtwagen en autobus nog maar weinig vervoer. NS sluit zowel de spoorlijn Uithoorn – Alphen aan den Rijn als de zijtak Nieuwveen – Ter Aar dan ook per 1 januari 1936. Beide lijnen zijn vrijwel direct na de sluiting opgebroken.
Vrijwel het hele tracé van de voormalige spoorlijn tussen Uithoorn en Alphen aan den Rijn is in gebruik als weg. Van Uithoorn tot Nieuwveen heet de weg Oude Spoorbaan. Van Nieuwveen tot even ten westen van Aarlandersveen ligt de Provinciale Weg N231 op het oude baanlichaam. Hierna is het traject tot de Oude Rijn te volgen via de Treinweg. Tussen de Oude Rijn en de spoorlijn tussen Woerden en Leiden waar de spoorlijn op aansluit is de hooggelegen spoordijk voor de overbrugging van de rivier geheel uitgewist. De enige herinnering aan de spoorlijn wordt gevormd door het oude stationsgebouw van Gouwsluis dat na het verdwijnen van de spoordijk op een opvallene metershoge terp staat. Langs het tracé herinneren ook enkele andere stationsgebouwen en spoorwoningen aan de spoorweggeschiedenis van het gebied.