De serie 1600 is de eerste locomotiefreeks sinds het stoomtijdperk waarbij elke loc een eigen naam krijgt. Hoewel de naamgeving op willekeurige volgorde is verlopen, zijn er enkele uitzonderingen. De 1601 is als eerste loc van de serie uiteraard naar de hoofdstad vernoemd. De 1607 krijgt de naam Vlissingen als verwijzing naar het geboortejaar van Michiel de Ruyter aldaar en de 1611 is in februari 1983 om 11:11u in Venlo onthuld met een knipoog naar carnaval. De 1602, 1634 en 1641 hebben in verband met de opening van de Westelijke tak van de Schiphollijn en de stations aan de Flevolijn tot respectievelijk tot 1986, 1988 en 1987 moeten wachten op een naam.
1601 | Amsterdam | 1616/9902 | Oldenzaal | 1631/1831 | Voorburg | 1646/1846 | Leeuwarden |
1602 | Schiphol | 1617 | Assen | 1632/1832 | Nijmegen | 1647/1847 | Delft |
1603 | Zutphen | 1618 | Almelo | 1633/1833 | Bergen op Zoom | 1648/1848 | Valkenburg |
1604 | Dordrecht | 1619 | Maastricht | 1634/1834 | Lelystad | 1649/1849 | Oss |
1605 | Breda | 1620 | Arnhem | 1635/1835 | Enschede | 1650/1850 | Den Haag |
1606 | Harderwijk | 1621 | Deventer | 1636/1836 | Heerenveen | 1651/1851 | Tilburg |
1607 | Vlissingen | 1622 | Haarlem | 1637/1837 | Amersfoort | 1652/1852 | Utrecht |
1608 | 's-Hertogenbosch |
1623 | Hilversum | 1638/1838 | Groningen | 1653/1853 | Den Helder |
1609 | Hoofddorp | 1624/1824 | Alkmaar | 1639/1839 | Leiden | 1654/1854 | Geleen |
1610 | Hengelo | 1625/1825 | Sittard | 1640/1840 | Steenwijk | 1655/1855 | Eindhoven |
1611/9903 | Venlo | 1626/1826 | Meppel | 1641/1841 | Almere | 1656 | Hoogeveen |
1612 | Goes | 1627/1827 | Gouda | 1642/1842 | Weert | 1657/1857 | Rotterdam |
1613 | Roermond | 1628/1828 | Apeldoorn | 1643/1843 | Heerlen | 1658/1858 | Zaandam |
1614 | Schiedam | 1629/1829 | Ede | 1644/1844 | Roosendaal | ||
1615/9904 | Zandvoort | 1630/1830/9908 | Zwolle | 1645/1845 | Middelburg |
De locomotieven van NS Cargo krijgen bij de overgang naar Railion op de zijwanden een nieuwe indeling van logo, nummer en naam. Voortaan staat het logo in het midden onder het rooster. Het locnummer staat rechts en links is in grote letters de naam aangegeven. Het stadswapen is hierbij weggelaten. Wanneer de laatste locs bij DB Cargo een rode kleurstelling krijgen, keert het gestileerde stadswapen terug aan de rechterzijde van de locs. Het locomotiefnummer wordt voortaan van de zijwanden weggelaten. Na hun terzijdestelling gaan diverse locomotieven uit de serie 1600/1800 over naar andere vervoerders. Hierbij verliest het grootste deel de oorspronkelijke naam. Een aantal krijgt bovendien een nieuwe naam. Een aanzienlijk deel van de locomotieven gaat na hun buitendienststelling naar Locon. Hierbij verdwijnt het stadswapen net als het NS-geel onder de oranje huisstijl van de vervoerder. Uitzondering is de voormalige 1830 die in april 2014 als 9908 bij de goederenvervoerder dienst komt. Op de oranje loc is ook het het stadswapen van Zwolle uit de NS-tijd teruggebracht. Reden hiervoor is dat Locon in Zwolle is gevestigd. Vanaf december 2018 rijdt de loc weer als 1830 voor RailReLease. In de loop van 2020 is de locomotief gedeeltelijk opnieuw geschilderd. Desondanks houdt het wapen van Zwolle op één zijwand nog altijd stand.
In februari 2017 neemt Caprtain de 1618 na zeventien jaar stilstand weer in gebruik. De locomotief krijgt niet alleen de huisstijl van opdrachtgever Raillogix, maar ook de naam van de vader van de manager van het bedrijf: Hans Broere. Strukton neemt in 2019 de 1824 in dienst. De locomotief heeft net als de rest van het dan bestaande materieelpark van de spoorbouwer geen nummer maar een vrouwennaam. Na het aanbrengen van de nieuwe huisstijl verdwijnt niet alleen het nummer, maar ook de naam Alkmaar. Voortaan draagt de loc de naam Nicole. In 2020 neemt Railexperts de 1611, 1615 en 1616 als laatste 1600-en van DB Cargo over. Hoewel het drietal wordt ontdaan van de kenmerken van de vorige eigenaar, behouden de locs de rode kleurstelling, inclusief stadswapen.