Treinen met namen

Artikelindex

De serie 1600 is de eerste locomotiefreeks sinds het stoomtijdperk waarbij elke loc een eigen naam krijgt. Hoewel de naamgeving op willekeurige volgorde is verlopen, zijn er enkele uitzonderingen. De 1601 is als eerste loc van de serie uiteraard naar de hoofdstad vernoemd. De 1607 krijgt de naam Vlissingen als verwijzing naar het geboortejaar van Michiel de Ruyter aldaar en de 1611 is in februari 1983 om 11:11u in Venlo onthuld met een knipoog naar carnaval. De 1602, 1634 en 1641 hebben in verband met de opening van de Westelijke tak van de Schiphollijn en de stations aan de Flevolijn tot respectievelijk tot 1986, 1988 en 1987 moeten wachten op een naam.

1601 Amsterdam 1616/9902 Oldenzaal 1631/1831 Voorburg 1646/1846     Leeuwarden
1602 Schiphol 1617 Assen 1632/1832 Nijmegen 1647/1847 Delft
1603 Zutphen 1618 Almelo 1633/1833     Bergen op Zoom          1648/1848 Valkenburg
1604 Dordrecht 1619 Maastricht          1634/1834 Lelystad 1649/1849 Oss
1605 Breda 1620 Arnhem 1635/1835 Enschede 1650/1850 Den Haag
1606 Harderwijk 1621 Deventer 1636/1836 Heerenveen 1651/1851 Tilburg
1607 Vlissingen 1622 Haarlem 1637/1837 Amersfoort 1652/1852 Utrecht
1608 's-Hertogenbosch        
1623 Hilversum 1638/1838 Groningen 1653/1853 Den Helder
1609 Hoofddorp 1624/1824 Alkmaar 1639/1839 Leiden 1654/1854 Geleen
1610 Hengelo 1625/1825 Sittard 1640/1840 Steenwijk 1655/1855 Eindhoven
1611/9903     Venlo 1626/1826 Meppel 1641/1841 Almere 1656 Hoogeveen
1612 Goes 1627/1827 Gouda 1642/1842 Weert 1657/1857 Rotterdam
1613 Roermond 1628/1828 Apeldoorn 1643/1843 Heerlen 1658/1858 Zaandam
1614 Schiedam 1629/1829 Ede 1644/1844 Roosendaal
1615/9904 Zandvoort 1630/1830/9908     Zwolle 1645/1845 Middelburg


De locomotieven van NS Cargo krijgen bij de overgang naar Railion op de zijwanden een nieuwe indeling van logo, nummer en naam. Voortaan staat het logo in het midden onder het rooster. Het locnummer staat rechts en links is in grote letters de naam aangegeven. Het stadswapen is hierbij weggelaten. Wanneer de laatste locs bij DB Cargo een rode kleurstelling krijgen, keert het gestileerde stadswapen terug aan de rechterzijde van de locs. Het locomotiefnummer wordt voortaan van de zijwanden weggelaten. Na hun terzijdestelling gaan diverse locomotieven uit de serie 1600/1800 over naar andere vervoerders. Hierbij verliest het grootste deel de oorspronkelijke naam. Een aantal krijgt bovendien een nieuwe naam. Een aanzienlijk deel van de locomotieven gaat na hun buitendienststelling naar Locon. Hierbij verdwijnt het stadswapen net als het NS-geel onder de oranje huisstijl van de vervoerder. Uitzondering is de voormalige 1830 die in april 2014 als 9908 bij de goederenvervoerder dienst komt. Op de oranje loc is ook het het stadswapen van Zwolle uit de NS-tijd teruggebracht. Reden hiervoor is dat Locon in Zwolle is gevestigd. Vanaf december 2018 rijdt de loc weer als 1830 voor RailReLease. In de loop van 2020 is de locomotief gedeeltelijk opnieuw geschilderd. Desondanks houdt het wapen van Zwolle op één zijwand nog altijd stand.

In februari 2017 neemt Caprtain de 1618 na zeventien jaar stilstand weer in gebruik. De locomotief krijgt niet alleen de huisstijl van opdrachtgever Raillogix, maar ook de naam van de vader van de manager van het bedrijf: Hans Broere. Strukton neemt in 2019 de 1824 in dienst. De locomotief heeft net als de rest van het dan bestaande materieelpark van de spoorbouwer geen nummer maar een vrouwennaam. Na het aanbrengen van de nieuwe huisstijl verdwijnt niet alleen het nummer, maar ook de naam Alkmaar. Voortaan draagt de loc de naam Nicole. In 2020 neemt Railexperts de 1611, 1615 en 1616 als laatste 1600-en van DB Cargo over. Hoewel het drietal wordt ontdaan van de kenmerken van de vorige eigenaar, behouden de locs de rode kleurstelling, inclusief stadswapen.