In de nacht van 31 maart op 1 april 2017 rijdt de laatste reizigerstrein over de Hoekse Lijn. De spoorlijn wordt na het staken van de treindienst omgebouwd tot hoogwaardige metrolijn en toegevoegd aan het Rotterdamse metronetwerk. Voorafgaand aan de laatste trein rijden op 26 maart drie historische treinstellen pendelritten tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Materieel ’54-treinstel 766 rijdt bovendien een klassieke boottrein van Amsterdam naar Hoek van Holland en terug. In september 2017 gaan de eerste metro’s rijden en herinnert nog weinig aan de lange tijd zo belangrijke schakel in het Europese spoorwegnet.
De spoorlijn Schiedam – Hoek van Holland is begin jaren ’90 van de negentiende eeuw aangelegd voor een snelle verbinding tussen de veerboten van en naar Engeland en de grote steden op het Europese vasteland. Naast treinen met bestemmingen als Berlijn, Warschau en Moskou kent de lijn ook al snel veel forensenverkeer. Vanaf 1935 zorgt het eerste elektrische stroomlijnmaterieel voor een snelle frequente treindienst op de Hoekse Lijn. Terwijl het doorgaande internationale treinverkeer begin jaren ’90 verdwijnt, verhoogt NS de frequentie van het treinverkeer tijdense de spits tot maar liefst acht treinen in de drukste richting. Rond de eeuwwisseling ontstaan de eerste plannen om de lijn als echte voorstadslijn aan te sluiten op het Rotterdamse metronet. Terwijl in 2002 ten westen van het station Schiedam Centrum al een aansluiting is aangelegd, beginnen de voorbereidende werkzaamheden aan de Hoekse Lijn in 2015 vorm te krijgen. In de nacht van 31 maart op 1 april 2017 rijdt de laatste reizigerstrein op de verbinding. Vijf maanden later moeten de eerste metro’s rijden.
Op 26 maart 2017 pendelen Materieel ’46-treinstel 273 en Plan V-treinstel 876 van Het Spoorwegmuseum samen met Materieel ’54-treinstel 766 van Stichting Hondekop onder grote belangstelling een halfuursdienst over de Hoekse Lijn. De meeste ritten gaan non-stop van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven. Een aantal ritten gaan naar het echte eindpunt van de lijn: Hoek van Holland Strand. Treinstel 766 rijdt bovendien die ochtend een historische laatste boottrein van Amsterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven. Aan het eind van de dag verlaat het treinstel opnieuw als boottrein naar Amsterdam de Hoekse Lijn.
Intussen rijdt NS ook de reguliere halfuursdienst op de Hoekse Lijn. De treinen rijden zoals altijd met het SGM. De sprinters verzorgen al sinds 1975 vrijwel onafgebroken de treindienst op de verbinding.
Op de foto hieronder rijdt Materieel ’46-treinstel 273 van Het Spoorwegmusem onderweg naar Rotterdam over de bekende bovenleidingloze draaibrug over de Keersluis in Maassluis.