Zutphen

Het stationsgebouw in Zutphen, 21 april 2012.

Net als in veel andere steden raakt ook het Zutphense stationsgebouw tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Het provisorisch herstelde Waterstaatstation van het type tweede klasse is in 1952 vervangen door een nieuw stationsgebouw dat enkele tientallen meters ten oosten van het oude gebouw is gesitueerd. Het symmetrische gebouw bestaat voornamelijk uit beton en glas. Het gebouw krijgt een gedeeltelijk dubbele zuilenrij waarop boven de ingang een luifel rust. Boven de zijvleugels vormen de zuilen een open pergola. In tegenstelling tot de vergelijkbare stationsgebouwen in Enschede, Hengelo, Arnhem en Leiden krijgt het station geen klokkentoren maar een grote klok boven de ingang.

In 1996 wordt het middenperron voorzien van een nieuwe en veel langere overkapping. Tien jaar later wordt voor het gebouw het vernieuwde stationsplein in gebruik genomen. Onder het plein is een nieuwe fietsenstalling gebouwd. Behalve bestrating zijn op het dak van de fietsenstalling ook twee tuinen aangelegd.