Lage Zwaluwe

Zicht op het deel van de brug boven het middenperron van Lage Zwaluwe op 25 oktober 2014.

In juli 1866 nemen de Staatsspoorwegen de spoorlijn Breda - Moerdijk in gebruik. In afwachting op de bouw van een brug over het Hollandsch Diep buigt de spoorlijn ter hoogte van de weg tussen Moerdijk en Lage Zwaluwe af naar Moerdijk. Hier kunnen reizigers overstappen op de veerdienst naar Dordrecht en Rotterdam. Op de plek waar de spoorlijn van het toekomstige tracé afbuigt, wordt zo'n vier kilometer van het gelijknamige dorp de halte Lage Zwaluwe geopend. De halte is voorzien van een klein houten noodgebouw. Door de opening van de Moerdijkburg in 1872 en de aansluiting op de lijn naar Roosendaal vier jaar later, wordt het emplacement van Lage Zwaluwe in de loop der jaren verder uitgebreid. Met het oog op de aanleg van de staatslijn naar 's-Hertogenbosch krijgt Lage Zwaluwe in 1885 een groot nieuw stationsgebouw. Het unieke ontwerp is symmetrisch en kent een hoog middendeel met aan beide zijden een puntgevel en twee lage zijgevels. Aan de perronzijde is een overkapping gebouwd. Tegelijkertijd is het emplacement verder uitgebreid met enkele sporen en diverse dienstgebouwen.

In september 1944 raakt het stationsgebouw bij een bombardement onherstelbaar beschadigd. Een deel van de zuidvleugel is na de oorlog provisorisch hersteld om dienst te doen als stationsgebouw. In 1950 wordt op een deel van de fundamenten van het oude gebouw een eenvoudig nieuw stationsgebouw in gebruik genomen. Het traditionele rechthoekige bakstenen gebouw kent één verdieping met een zadeldak. Het gebouw is in 2001 gesloopt om plaats te maken voor de HSL-Zuid. In 2003 is de brug over het emplacement gereed. Naast de nodige trappen zijn aan de voor- en achterzijde van het emplacement en op het middenperron liften aanwezig. De twee zijperrons zijn via de oude overpaden te bereiken. Boven het middenperron is een wachtruimte aanwezig. Buiten een kaartautomaat op het voorplein zijn er geen andere voorzieningen.