Bilthoven

 Station Bilthoven op 26 januari 2014. Op dat moment wordt aan de oostzijde van het station een fiets- en voetgangerstunnel aangelegd.

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

Afdrukken

In 1863 neemt de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij de spoorlijn Utrecht - Hattemerbroek in gebruik. De meeste stations langs de zogenaamde Centraalspoorweg krijgen een standaard stationsgebouw. De Bilt en Hulshorst krijgen een klein rechthoekig haltegebouw. Al in 1876 krijgen beide stationsgebouwen een extra verdieping waarna de complete benedenverdieping alleen nog voor de stationsdiensten zijn bestemd.

Rond de eeuwwisseling krijgen diverse stations aan de Centraalspoorweg een nieuw breed eilandperron. In 1901 verhuizen ook de stationsvoorzieningen van Nunspeet naar het nieuwe eilandperron. Op het perron komt een stalen constructie die, in de vorm van twee gebouwen, is opgevuld met baksteen. In het ene gebouw komen loketten en een goederenafdeling en in het andere gebouw de wachtruimtes en toiletten. De rest van de constructie vormt de overkapping van een deel van het perron. Een jaar eerder is ook de nieuwe woning van de stationschef gereed. Het oude stationsgebouw is vervolgens in 1907 gesloopt. Vanaf 1918 staat het station als Bilthoven in het Spoorboekje.

Zowel begin jaren '60 als eind jaren '90 zijn de perrongebouwen ingrijpend verbouwd. Rond 2013 gaat een groot deel van de stationsomgeving op de schop om ruimte te maken voor een nieuwe onderdoorgang die tevens toegang biedt tot het perron. Om ruimte te maken voor de nieuwe onderdoorgang is de woning van de stationschef uit 1900 in 2012 gedemonteerd. In 2015 is de woning in het Spoorwegmuseum weer opgebouwd.