Castricum

 Het stationsgebouw van Castricum op 15 april 2017. Exact drie jaar later is het gebouw gesloopt.

In mei 1867 wordt het traject Alkmaar - Uitgeest van de staatslijn Nieuwe Diep - Amsterdam in gebruik genomen. Langs het noordelijke deel van de staatslijn komen standaard stationsgebouwen van de eerste generatie zogenaamde Waterstaatstations. Castricum krijgt een stationsgebouw van het type vijfde klasse. Het kleine rechthoekige gebouw heeft een middendeel met puntgevel dat zowel aan straat- als perronzijde iets naar voren staat en twee korte zijvleugels. Op de benedenverdieping is ruimte voor de hal, wachtkamer, kantoor en opslag en op de bovenverdieping is in gebruik als woning.

Net als de meeste stationsgebouwen van het type 5e klasse is ook het stationsgebouw van Castricum vergroot. In 1912 is de rechterzijde vergroot met een hoge rechthoekige aanbouw met een plat dak. De aanbouw staat nog iets verder naar voren dan het middendeel. Naast de aanbouw komt een lage aanbouw die weer wat verder naar achteren staat. Ook dit bouwdeel krijgt een plat dak.

Het stationsgebouw is in 1969 gesloopt om plaats te maken voor nieuw ontvangstgebouw. Het nieuwe rechthoekige gebouw is voornamelijk opgetrokken uit betonsteen. De kozijnen zijn niet in staal maar in hout uitgevoerd. In het gebouw zijn rondom de hal loketten, een restauratie, een bloemenkiosk en een VVV-kantoor ondergebracht. Ook is de bewaakte fietsenstalling in dezelfde stijl uitgevoerd. Naast het gebouw komt een eenvoudige stalen toren met daarin een carillon en een stationsklok.

In de loop der jaren wijzigt de inrichting van het stationsgebouw regelmatig. Het carillon is in 2012 tijdelijk verwijderd. In 2019 en 2020 wordt het complete stationsgebied gemoderniseerd. In april 2020 is het stationsgebouw geslopopt, waarna zowel de voor- als achterzijde boven de toegang naar reizigerstunnel een grote luifel krijgen. Ook keert het carillon terug op het stationsplein.