Driebergen-Zeist

Het stationsplein van Driebergen-Zeist op 15 augustus 2020.

Ín 1844 neemt de NRS station Driebergen aan de Rhijnspoorweg in gebruik. Net als in de meeste andere plaatsen langs de lijn dient een verbouwde directiekeet als tijdelijk stationsgebouw. In 1864 Krijgt Driebergen een echt stationsgebouw. Het redelijke lange lage rechthoekige gebouw bevat naast de gebruikelijke stationsvoorzieningen een woning. Aan de spoorzijde komt langs het gebouw een houten kap boven het perron. Het station staat voortaan als Zeist-Driebergen in Het Spoorboekje.

Rond de eeuwwisseling is het station aanzienlijk verbouwd. Het woongedeelte aan de linkerzijde krijgt hierbij een extra verdieping. De verdieping beslaat een derde van het gebouw. Ook de gevel van de benedenverdieping is bij deze verbouwing aangepast. Naast het verbouwde deel komt nieuwe uitgang. Het opvallend sierlijk uitgevoerde poortgebouw heeft aan beide zijden een toiletgebouwtje. Het eilandperron krijgt een stalen perronkap. Tussen het stationsgebouw en het eilandperron komt een loopbrug. Omdat Zeist inmiddels een eigen station aan de  nieuwe lokaallijn uit De Bilt heeft, heet het station vanaf 1904 weer Driebergen.

De opvallende tijdelijke brug over de bouwplaats met rechts het tijdelijke stationsgebouw. Driebergen, 14 april 2018.Na de sluiting van de eerder genoemde lokaallijn voor het reizigersvervoer heet het station sinds oktober 1948 Driebergen-Zeist. Veertien jaar later maakt het bijna honderd jaar oude stationsgebouw plaats voor een nieuw laag gebouw dat aansluit op de bosrijke omgeving. Het gebouw bestaat vooral uit geelgrijze bakstenen, veel houten betimmeringen en houten dakliggers. Als herkenningspunt krijgt het gebouw een ranke toren met klok en NS-logo. De plattegrond van het gebouw sluit aan op de nabijgelegen overweg die onder 60 graden de spoorlijn kruist. Voor het station komt een nieuw ruim stationsplein. De brug naar het eilandperron maakt al in 1960 plaats voor een tunnel. Aan de Zeister zijde van de tunnel komt dat jaar een eenvoudig gebouwtje met loketten en een wachtruimte. De plattegrond van het gebouwtje is een gelijkzijdige driehoek. De perronkap boven het eilandperron blijft ondanks de nieuwbouw bewaard. In de loop der jaren is de inrichting van het stationsgebouw regelmatig gewijzigd en verdwijnt de karakteristieke schuine plattegrond.

Eind september 2017 is het stationsgebouw gesloopt om plaats te maken voor een extra spoor en een verdiept stationsplein. Aan het plein komen verschillende commerciële ruimtes. Een groot deel bevindt zich onder het verbreedde eilandperron. De inmiddels monumentale perronkap is bij de verbouwing geïntegreerd in de nieuwe kap boven perron. Het nieuwe stationscomplex is in 2020 gereed.

Station Driebergen-Zeist uit 1962 op 2 augustus 2014. Ruim drie jaar later is dit gebouw gesloopt. Het nieuwe eilandperron van Driebergen-Zeist op 15 augustus 2020. Boven de linkerzijde is de monumentale perronkap te zien.