Gilze-Rijen

 De perronzijde van station Gilze-Rijen op 24 augustus 2014.

Bij de opening van het baanvak Breda - Tilburg van Staatslijn E in oktober 1863 krijgt Gilze-Rijen een standaard stationsgebouw van het type vijfde klasse. Het gebouw heeft hoog middendeel met puntgevel welke aan de perronzijde naar voren staat en twee korte zijgevels. Net als een groot aantal soortgelijke stationsgebouwen is ook het stationsgebouw van Gilze-Rijen vergroot. In 1893 krijgt het gebouw twee lage zijvleugels. Veertien jaar later is het middendeel van een extra verdieping voorzien.

In 1911 raakt het stationsgebouw door brand onherstelbaar beschadigd. Vijf jaar later krijgt Gilze-Rijen pas weer een compleet nieuw stationsgebouw. Het asymmetrische gebouw is grotendeeels twee verdiepingen hoog en heeft een zolder met opvallend hoge daken. Aan de straatzijde krijgt het gebouw een brede trap naar het voorportaal dat vrijwel geheel in glas is uitgevoerd. Aan de perronzijde komt een erker van twee verdiepingen die eveneens vrijwel geheel uit glas bestaat. In de loop der jaren is het gebouw gedeeltelijk gemoderniseerd en vereenvoudigd. Zo verdwijnen de kleine ruitjes van de erker en de trap en het voorportaal aan de straatzijde.

In 2020 is het monumentale stationsgebouw weer grotendeels in oude luister hersteld. Hierbij krijgt een deel van de binnenruimte en horecabestemming en is zo weer toegankelijk voor reizigers.