Heerenveen

Het stationsgebouw van Heerenveen op 7 juni 2014.
Station Heerenveen
Hr
Opening: 15 januari 1868
 
Spoorlijn(en): Arnhem - Zwolle - Leeuwarden km 137,2
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

Eind jaren '60 van de negentiende eeuw laten de Staatsspoorwegen een geheel nieuw standaardontwerp voor stationsgebouwen van de derde klasse onwerpen. De gebouwen zijn opnieuw symmetrisch met een hoog middendeel en lage zijvleugels. De hoeken van het naar voren staande middendeel zijn afgeschuind. Het nieuwe ontwerp is rijker versierd dan het oude. De tien stationsgebouwen van het type komen langs de staatslijnen in Noord-Holland, Groningen en Drenthe. De SS nemen het station van Heerenveen in januari 1868 tegelijkertijd met het baanvak Meppel - Heerenveen van Staatslijn A in gebruik.

Na het uit dienst gaan van de klassieke beveiliging in 1984 één van de voormalige inrijbordessen achter het station opgesteld. Heerenveen, 3 april 2021. In 1983 is 300 meter ten zuiden van het oude stationsgebouw het nieuwe langgerekte stationscomplex rondom het nieuwe ruime stationsplein in gebruik genomen. Het complex komt boven de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel die verschillende nieuwbouwwijken met het centrum verbindt. Door de nieuwbouw is de toegang tot het eilandperron van de noordzijde naar de zuidzijde verplaatst. Het nieuwe stationscomplex bestaat uit verschillende lage gebouwen die grotendeels in glas en rode baksteen zijn uitgevoerd. In het midden komt het stationsgebouw met onder andere de loketten, een restauratie en enkele winkels. Aan de linkerzijde komt het busstation met op het busperron enkele wacht- en dienstruimtes en een informatieloket. Aan de rechterzijde komt een fietsenstalling. Het voetgangersgebied en het busstation zijn overdekt met een opvallende blauwe kap die op twee plekken is onderbroken door halfronde gewelven.

Het oude stationsgebouw is een jaar na de opening van het nieuwe station gesloopt.