Nieuwerkerk aan den IJssel

 Het stationsgebouw van Nieuwerkerk aan den IJssel op 19 mei 2013.

In 1855 opent de NRS aan de spoorlijn Utrecht - Rotterdam station van Nieuwerkerk. Ruim vijftig jaar later is het definitieve stationsgebouw in gebruik genomen. In 1935 sluit het station alweer voor het reizigersvervoer.

In 1953 neemt NS de verlegde verbinding tussen Nieuwerkerk en Rotterdam in gebruik. De nieuwe verbinding buigt even ten noorden van het oude station in westelijke richting af. In 1971 neemt NS zo'n 300 meter ten westen van het oude station bij wijze van proef de nieuwe halte Nieuwerkerk aan den IJssel in gebruik. Voor de stationsvoorzieningen is een provisorisch houten gebouwtje neergezet. Het duurt vervolgens tot 1989 tot het definitieve stationsgebouw gereed is. Aan de noordzijde van de spoorlijn komt een eenvoudig gebouwtje met gebogen wanden. In het gebouw zijn loket en wachtruimte ondergebracht. Tussen het gebouw en de tunnel onder de hooggelegen spoorlijn en het eerste deel van de toegangstrap naar het hooggelegen perron komt een halfronde kap. Beide trappenhuizen en liften langs de zijperrons zijn verder identiek uitgevoerd. Met het ontwerp is rekening gehouden met een eventuele spoorverdubbeling waarbij beide zijperrons verbouwd kunnen worden tot eilandperrons.

Ondanks de sluiting en het verleggen van de spoorlijn bestaat ook het oude stationsgebouw uit 1908 nog altijd.