Venlo

Het stationsgebouw van Venlo op 25 augustus 2012.
Station Venlo
Vl
Opening: 21 november 1865
Spoorlijn(en): Maastricht - Venlo km 70,0
  Venlo - Eindhoven km 0,0
  Venlo - Kaldenkirchen km 0,0
  Venlo - Haltern km 0,0
Nijmegen - Venlo km 78,0
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

Bij de aanleg van de eerste reeks staatsspoorlijnen krijgen de verschillende stations naar aanleiding van de grootte van de plaats doorgaans één van de vijf standaardontwerpen van stationsgebouwen. Een aantal stations valt echter onder de Vestingwet en krijgt een laag, vaak langgerekt gebouw dat bestaat uit stijl- en regelwerk opgevuld met steen en cement. Alle zogenaamde vestingstations zijn verschillend. In september 1865 nemen de Staatsspoorwegen aan het station van Venlo als voorlopig eindpunt van de lijn uit Maastricht in gebruik. Een jaar later zijn ook de lijnen naar Eindhoven en het Pruisische spoorwegnet gereed. Venlo krijgt als grensstation dan ook een zeer lang stationsgebouw. Het symmetrische gebouw heeft aan beide uiteinden twee naar voren staande bouwdelen met puntgevels.

In 1958 krijgt Venlo, als onderdeel van het wederopbouwplan voor het in 1944 deels verwoeste stadscentrum, een geheel nieuw stationsgebouw. Het gebouw is naast blikvanger voor het nieuwe moderne Venlo ook een visitekaartje van Nederland voor internationale treinreizigers. Het stationsgebouw is door de noodzakelijke douanevoorzieningen opnieuw vrij groot van omvang. Doordat het op het niveau van de verhoogde spoorlijn ligt, lijkt het gebouw bovendien relatief hoog. Het gebouw heeft een betonnen onderbouw waarop een staalskelet is geplaatst voor het entreegebouw en de perronoverkappingen. De gevels aan straat- en perronzijde zijn voornamelijk van glas. De zijwanden zijn gesloten. Aan de voorzijde komt een enorme luifel, die aansluit op het lessenaarsdak van de stationshal en de perronkap. De luifel zorgt voor een duidelijke relatie tussen station en voorplein. Onder de luifel komt een breed bordes met trappen die naar de stationsentree leiden. Naast het station komt een klokkentoren van bijna 24 meter hoog. Door verschillende verbouwingen is het open karakter van het gebouw enigzins verdwenen.