Door de moderne uitstraling is het Intercitymaterieel regelmatig voor verschillende promotiecampagnes en totaalreclame gebruikt. Ter gelegenheid van de opening van de Westelijke Tak van de Schiphollijn worden de 4011 en 4012 in het voorjaar van 1986 in de huisstijl van respectievelijk KLM en Martinair gestoken. Na enkele promotieritten worden de stellen in de normale reizigersdienst ingezet. De 4011 is in juli 1987 weer in normale kleuren geschilderd. De 4012 verruilt in augustus 1988 het wit-rood van Martinair voor het wit-blauw van Aegon. De 4024 rijdt dan al vier maanden rond met reclame voor de verzekeringsmaatschappij. In april 1990 komt ook de 4011 in Aegon-uitvoering op de baan. In juli 1994 keert de 4024 in normale intercitykleuren terug op de baan, drie maanden later gevolgd door de 4011. De 4012 wordt pas in april 1995 teruggeschilderd. Ondertussen rijdt de 4050 vanaf maart 1995 in totaalreclame voor De Lage Landen rond. In juni 1998 wordt het stel teruggeschilderd. Nog geen maand later wordt de 4050 opnieuw blauw geschilderd, nu voorzien van reclame voor uitzendbureau Randstad. In deze uitvoering rijdt het stel tot mei 2002 rond.

Van een hele andere categorie is de bijzondere uitvoering die de 4023 in 1999 krijgt aangemeten. Het complete interieur van het stel wordt onder handen genomen door de Italiaanse ontwerper Alessandro Mendini. De vloeren, zijwanden, bagagerekken en tussendeuren krijgen nieuwe kleuren en ook de banken worden in diverse kleuren bekleed. Op de tussenwanden verschijnen afbeeldingen van verschillende kunstwerken. Dit alles ter promotie van het Groninger Museum. Op de kopwanden verschijnt dan ook de tekst ‘Er gaat niets boven Groningen’. Aan de buitenzijde is het stel slechts herkenbaar aan de witte deuren en het logo van het museum. De 4023 rijdt in deze uitvoering tot het in oktober 2007 voor revisie naar Haarlem gaat. Voorafgaand aan deze revisie rijdt het stel van 24 september tot 6 oktober dat jaar, voorzien van grote tv-schermen, rond als speciale bioscooptrein.

SPONSORING

Vanaf 2001 sponsort NS de Stichting CPNB. Naast steun bij campagnes als de Boekenweek en de NS publieksprijs krijgt treinstel 4028 ter gelegenheid van de 50e Kinderboekenweek van juni tot november 2004 in een kleurrijke bestickering. Om de sponsoring van NS aan het NOC*NSF kracht bij te zetten, wordt de 4241 in augustus 2004 geheel oranje geschilderd. De koppen worden wit. Een jaar later worden nog twee vierwagenstellen evenals twee DD-IRM-stellen in een Olympisch jasje gestoken. De stellen worden oranje en beplakt met afbeeldingen van diverse sporters. Aan de binnenkant worden de vloeren bestickerd met de ondergrond waarop de diverse sporten plaatsvinden. ICM 4240 wordt in juli 2005 afgeleverd, de 4201 volgt in november dat jaar. In verband met de modernisering van de treinstellen verdwijnen ook de Olympische uitvoeringen. De 4201 is in april 2010 als eerste Olympische ICM in Haarlem aangekomen voor deze revisie en komt in juli dat jaar gemoderniseerd en geel-blauw weer op de baan. De 4241 komt in april 2011 weer geel-blauw in dienst. De 4240 wordt in de zomer dat jaar als laatste ICM treinstel gerenoveerd.

Terug naar Intercitymaterieel

ANDERE OPVALLENDE STELLEN

Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland wordt in 1989 treinstel 4083 voorzien van een vrolijke confetti-bestickering. Het treinstel krijgt tevens als eerste stel de naam Koploper naast de NS-logo’s. Het stel rijdt een aantal extra ritten in verband met het jubileum. Onder andere voor een rechtstreekse tv-uitzending. Hierna rijdt het stel nog enkele maanden in de opvallende uitvoering rond. Een jaar later worden zo’n 25 stellen ter gelegenheid van het WK-voetbal voorzien van grote voetballen en oranje strepen op de kopwanden. Na uitschakeling van het Nederlands elftal verdwijnen de ballen al snel van de treinstellen.

Op de foto boven dit artikel: Treinstel 4240 is het laatste ICM treinstel dat gemoderniseerd wordt. Het stel is tot de zomer van 2011 in de Olympische uitvoering te zien. Op de foto is het treinstel samen met de 4081 en 4070 onderweg van Enschede naar Den Haag Centraal. Amersfoort, 14 juni 2011.