Wanneer de NRS de spoorlijn Den Haag – Gouda aanlegt, kruist deze even ten westen van het Haagse station van de spoorwegmaatschappij de Oude Lijn van de HSM gelijkvloers. In 1871 is een verbindingsboog tussen beide Haagse stations aangelegd. Deze verbinding is enkel voor het uitwisselen van materieel en wat goederenvervoer gebruikt. Van vervoer van reizigers is vooralsnog geen sprake. Zij zijn aangewezen op een omnibusdienst tussen beide stations.
In de loop der jaren zijn verschillende pogingen gedaan om een reizigersdienst op te zetten. Beide spoorwegmaatschappijen zitten elkaar hierbij behoorlijk dwars. Ook als de exploitatie van de NRS-lijnen in 1890 overgaat naar de Staatsspoorwegen, blijft een reizigersverbinding tussen beide stations uit. Pas in 1896 worden voor het eerst reizigers tussen de stations HS en SS vervoerd. Ruim tien jaar later is de Oude Lijn verhoogt en verdwijnt de gelijkvloerse kruising tussen beide spoorlijnen. De verbindingsboog blijft en is in 1938 geëlektrificeerd. Tot de sluiting van de eerste verbindingsboog mag treinverkeer tussen Den Haag HS en het Staatsspoorstation alleen als rangeerdeel plaatsvinden.
In 1968 wordt het station Hollands Spoor via een nieuwe verbindingsboog langs de Binckhorst ook vanuit Gouda rechtstreeks bereikbaar. De boog is geëlektrificeerd, maar niet bestemd voor het reguliere reizigersvervoer. Tijdens werkzaamheden en bij speciale gelegenheden rijden echter regelmatig reizigerstreinen via de zogenaamde Binckhorstboog.
Zeven jaar na de de Binckhorstboog neemt NS de verbindingsboog tussen het Centraal Station en het station Laan van NOI in gebruik. Het eindpunt van de lijn uit Gouda is hierdoor voor het eerst in ruim honderd jaar na de opening bereikbaar vanuit de richting Leiden. Een deel van de treinen vanuit Amsterdam en later ook Schiphol rijdt voortaan naar Den Haag Centraal. Ook verbindt de nieuwe boog het Centraal Station met de voorstadslijnen naar Rotterdam Hofplein en Zoetermeer.
Om ruimte te maken voor het nieuw te bouwen Centraal Station sluit NS in 1973 de verbindingsboog tussen de stations HS en SS. Drie jaar later neemt NS de nieuwe verbindingsboog tussen de stations HS en het nieuwe CS in gebruik.
terug naar de Oude Lijn
terug naar de spoorlijn Den Haag – Gouda