
In oktober 1884 neemt de GOLS de spoorlijn Ruurlo – Hengelo in gebruik. Vanaf de jaren ’20 wordt belang van de GOLS-lijnen al snel minder. In oktober 1936 staakt NS het reizigersvervoer tussen Boekelo en Hengelo. Een jaar later eindigt ook het reizigersvervoer op de rest van de verbinding. Verschillende delen van de lokaallijn zijn diezelfde periode ook voor het goederenvervoer gesloten en opgebroken. In mei 1972 beëindigt NS het goederenvervoer op de resterende trajecten Hengelo – Haaksbergen en Neede – Borculo. Terwijl het laatstgenoemde baanvak hierna is opgebroken, neemt de Museum Buurtspoorweg het baanvak Haaksbergen – Boekelo in gebruik voor toeristische ritten.
NS staakt in oktober 1937 reizigersvervoer op het complete traject Ruurlo – Neede – Haaksbergen – Boekelo. Op de baanvakken Ruurlo – Borculo en Neede – Haaksbergen is tegelijkertijd het goederenvervoer opgeheven. Beide lijnen zijn vrijwel direct hierna opgebroken en zijn nagenoeg niet meer terug te vinden in het landschap. In 1942 is ook het baanvak Neede – Borculo opgeheven en opgebroken. Het traject is echter in 1948 herlegd en opnieuw in gebruik genomen voor het goederenvervoer. Datzelfde jaren verdwijnen de sporen van de GOSM op het emplacement. Het stationsgebouw is in 1956 gesloopt. Door de verlegging van de loop van de Berkel rond Borculo krijgt de spoorlijn naar Neede in 1966 een nieuwe betonnen spoorbrug over de nieuwe loop van de rivier. Enkele jaren later verdwijnt de oude 35 meter lange boogbrug over de oude loop van de Berkel uit de stad. De oude spoorbrug dienst sinds het opbreken van de rails als fietsbrug.
De nieuwe brug kent slechts zes jaar spoorwegvervoer. In 1972 sluit NS de spoorlijn. De daaropvolgende jaren verdwijnt het tracé grotendeels uit het landschap. Naast de nieuwe brug over de Berkel zijn er tussen Borculo en Neede nog twee oude spoorbruggen terug te vinden. Ook zijn enkele delen van het baanlichaam in gebruik als wandel- en fietsroute. De foto’s op deze pagina zijn gemaakt op 26 april 2018, tenzij anders vermeld.
In Borculo is de loop van de vroegere spoorlijn goed te volgen. De lijn loopt van het zuidwesten van de stad met een grote boog om de oude binnenstad naar het oosten. Na het verdwijnen van het baanvak naar Ruurlo is de stad steeds verder naar het westen uitgebreid. De loop van de spoorlijn is echter nog te herkennen aan de ligging van de Prins Bernhardlaan en de Graaf Wichmanstraat. Bij de kruising tussen de laatstgenoemde straat en de Spoorstraat begint het vroegere stationsemplacement. Naast het GOLS-station zijn ook het tramstation en een remise van de GOSM hier te vinden. Het uitgestrekte terrein is inmiddels vrijwel geheel in gebruik als parkeerplaats. Ook is een vestiging van de Aldi midden op het terrein neergezet. Na de supermarkt is het oude tracé te volgen via de Stationsweg. Na de kruising met de Harperinkskamp loopt het tracé als groenstrook tussen verschillende bedrijfsgebouwen door. Op de plek waar sinds eind jaren ’60 de nieuwe loop van de Berkel ligt, is de nieuwe betonnen spoorbrug nog altijd aanwezig. Na de kruising met de Hekweg is de ligging van de vroegere spoorlijn alleen nog te herkennen aan het slotenpatroon tussen de weilanden. Even ten westen van de Scherpenoordsdijk zijn door ruilverkaveling echter ook de sloten geen herkenningspunt meer. Bij de kruisingen met diverse wegen is de ligging van de vroegere spoorwegovergang nog terug te zien als hobbel in de weg. Halverwege Borculo en Neede vormt een deel van het oude tracé een deel van de ontsluitingsweg naar enkele huizen.
Vanaf de vroegere kruising met de Giffelerweg is de oude spoordijk weer te volgen als onverhard wandel- en fietspad. Het pad kent nog twee oude spoorbruggen. De gerestaureerde 15 meter lange brug over de Bolksbeek is zelfs een gemeentelijk monument. Enkele honderden meters verder ligt een kleinere brug over een naamloze watergang. Even voor Neede komt de lijn samen met de vroegere spoorlijn Neede – Hellendoorn.