Op 14 oktober 1884 neemt de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij vanuit Winterwijk de spoorlijn naar Neede in gebruik. Enkele maanden later verlengt de GOLS de spoorlijn in Winterswijk ruim een kilometer naar het nieuwe station van de spoorwegmaatschappij. Het grootste deel van het GOLS-net is nog voor de Tweede Wereldoorlog alweer voor het reizigersvervoer gesloten. In mei 1936 sluit het voormalige GOLS-station in Winterswijk. De treinen rijden voortaan via de voormalige NWS-lijn naar het station dat de spoorwegmaatschappij in 1879 heeft neergezet. In oktober 1937 staakt NS het reizigersvervoer tussen Winterswijk en Neede. In mei 1972 komt ook een eind aan het goederenvervoer tussen beide plaatsen. Vijf jaar later is de spoorlijn opgebroken.
Met de komst van de lokaallijnen van de GOLS naast de bestaande internationale spoorwegverbindingen van de Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij groeit Winterswijk uit tot een omvangrijk spoorwegknooppunt. Er zijn twee stations en twee grote emplacementen met diverse bijbehorende gebouwen. De intensieve samenwerking tussen de belangrijkste spoorwegmaatschappijen en de opkomst van de vrachtwagen, autobus en fiets zorgen er in de loop van de jaren ’30 voor dat het belang van de meeste lijnen al snel kleiner wordt. In 1936 sluit NS het GOLS-station. Tegelijkertijd zijn de lijnen naar Zutphen en Neede verlegd. In plaats van elkaar ten westen van Winterswijk te kruisen, liggen ze voortaan over een lengte van anderhalve kilometer naast elkaar. De ligging van de vroegere spoorlijnen en het grote emplacement zijn nog altijd zichtbaar in het stratenpatroon van de plaats. Diezelfde periode krijgt ook de lijn naar Zevenaar vanuit het NWS-station een ruime spoorboog. Het grootste deel van de krappe boog blijft nog in gebruik voor enkele bedrijfsaansluitingen. De rails zijn pas na de eeuwwisseling opgebroken.
Na de sluiting van het GOLS-station verdwijnt heel geleidelijk steeds meer van het Winterswijkse emplacement. Het voormalige stationsgebouw van de GOLS blijft echter bewaard. Later zijn hier locomotor 289 en een bordessein neergezet. Het bordessein is begin 2016 verplaatst naar OV-museum Transit Oost aan de andere zijde van het emplacement. Ook is de bestrating van het trottoir langs de Parallelweg en Industrieweg is als rails met bielzen uitgevoerd. Op deze plek liggen nog tot na de eeuwwisseling het meest westelijke spoor van het emplacement en de krappe spoorboog van de lijn naar Zevenaar.
NS sluit de verbinding naar Neede intussen al in 1972. Zeven jaar later is de spoorlijn opgebroken. Zo’n twintig jaar later is over het grootste deel van het traject een fietspad aangelegd. De foto’s op deze pagina zijn gemaakt op 28 januari 2017, tenzij anders vermeld.
WINTERSWIJK – GROENLO
De tien kilometer lange spoorlijn tussen Winterswijk en Groenlo is in 1977, vijf jaar na de sluiting, opgebroken. Het enige bouwwerk langs de lijn, de voormalige wachterswoning bij de kruising met de weg tussen beide plaatsen is al in 1938 gesloopt. Vanaf de splitsing tussen de lijnen naar Zutphen en Neede is de voormalige spoorlijn over een lengte van zo’n vijf kilometer via een verhard fietspad te volgen. De laatste kilometer voor de kruising met de Winterswijkseweg ligt er een onverhard pad langs het begroeide baanlichaam. Van de kruising zelf is niets terug te vinden.
Tussen de kruising met de Winterswijkseweg en Groenlo maakt de parallelweg van de N319 gebruik van het vroegere spoorwegtracé. Na de kruising met de N18 buigt het vroegere spoorwegtracé van de Winterswijkseweg af om zo langs de oostzijde van de voormalige vestingwerken door Groenlo te lopen.
In Groenlo zelf is jarenlang niets terug te vinden van de vroegere spoorlijn. Uitzondering is het goed bewaarde stationsgebouw dat in 1995 volledig is gerestaureerd. Ter hoogte van het vroegere emplacement bevinden zich een busstation en parkeerplaatsen. Eind 2016 zijn de parkeerplaatsen opgebroken om plaats te maken voor een klein park. Als onderdeel van het park is aan de vroegere spoorzijde van het stationsgebouw is zo’n 100 meter rails neergelegd. Eind januari 2017 zijn hier locomotor 211 en een verblijfswagen geplaatst. In het rijtuig is een expositie over de spoorweggeschiedenis van Groenlo te zien. In 2021 is de het verblijfsrijtuig vervangen door een vooroorlogs Duits personenrijtuig. Ook is het spoor bij het station met enkele tientallen meters verlengd. Terwijl de locomotor en het rijtuig dat jaar worden opgeknapt, wordt de verblijfswagen terugverbouwd naar rongenwagen en bij de stoomhoutzagerij geplaatst.
GROENLO – NEEDE
Ten noorden van het voormalige station Groenlo vormt het vroegere baanlichaam in eerste instantie een brede groenstrook. Ook zijn enkele delen in gebruik als fietspad. Tussen de Eibergseweg en Den Sliem is het baanvak eveneens in gebruik als fietspad. Halverwege het fietspad ligt de gerestaureerde vroegere spoorbrug over de Groenlosche Slinge. Op bedrijventerrein Den Sliem is het vroegere spoorwegtracé onder de bebouwing verdwenen. Op bedrijventerrein De Laarberg is de vroegere spoordijk juist nagenoeg geheel aanwezig. Het traject vormt een brede middenberm tussen de beide rijbanen van de hoofdroute over het terrein. Ten noorden van het bedrijventerrein is het voormalige spoorwegtracé tot in de bebouwde kom van Eibergen in gebruik als fietspad. Langs het drie kilometer lange traject zijn bij de voormalige halte Hupsel en de Ballastput informatieborden over de spoorlijn neergezet.
Binnen de bebouwde kom van Eibergen is een groot deel van de voormalige GOLS-lijn in gebruik als fietspad. Ter hoogte van het voormalige stationsemplacement is, buiten de straatnaam Stationsweg, niets meer van de spoorweggeschiedenis terug te vinden. Een groot deel van het terrein is in gebruik als parkeerplaats voor het nabijgelegen theater en een sporthal. Een ander deel is in gebruik als speeltuintje.
Tussen het vroegere stationsemplacement en de komgrens van Neede is het vroegere spoorwegtracé opnieuw over een lengte van zo’n drie kilometer in gebruik als fietspad. Aan de noordzijde van Eibergen steekt de voormalige GOLS-lijn de Berkel over. Tot eind jaren ’60 stroomt de rivier onder een stalen brug door. In 1967 is de rivier verlegd en wordt de oude spoorbrug een doorlaatbrug. Enkele meters ten noorden van de brug komt een nieuwe betonnen brug. Deze brug is uiteindelijk slechts vijf jaar in gebruik voor het spoorwegverkeer. Beide bruggen zijn inmiddels in gebruik als fietsbrug.