Voor de aansluiting tussen het regionale spoorwegknooppunt Stadskanaal en het Duitse spoorwegnet bij Meppen is in 1914 de Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens opgericht. De STAR opent tien jaar later tussen Stadskanaal, Musselkanaal en de Duitse grens bij Ter Apel het Nederlandse deel van het geplande traject. Omdat het Duitse deel van de spoorlijn niet wordt aangelegd, is het zes kilometer lange baanvak Ter Apel – Ter Apel Rijksgrens twee jaar na de opening alweer gesloten. In 1935 staakt NS al het vervoer op het resterende traject van de STAR. Na de Tweede Wereldoorlog hervat NS het goederenvervoer. Het baanvak Musselkanaal – Ter Apel sluit in 1972. Het resterende deel tussen Stadskanaal en Musselkanaal volgt pas in 1990.

In 1994 start de Stichting Stadskanaal Rail, met een knipoog naar het verleden afgekort tot STAR, met de toeristische exploitatie van de spoorwegverbinding tussen Veendam, Stadskanaal en Musselkanaal. In eerste instantie loopt de rails van de vroegere STAR-lijn van Musselkanaal nog door tot aan Zandberg. In 1999 is het spoor verder ingekort. Sindsdien loopt het spoor vanaf Musselkanaal nog door over de de brug over de Valthermond en hierna nog een paar honderd meter zuidwaarts. De spoorbrug zelf is omgebouwd tot voetgangersbrug. Alleen uit de overweg in de Kavelingen is de rails verwijderd.

Het baanvak Zandberg – Ter Apel is in 1978 opgebroken. Het amper bereden lijntje tussen Ter Apel en Ter Apel Rijksgrens is vrijwel direct na de sluiting in 1926 weer opgebroken. Desondanks is de ligging van het tracé met een opvallende boog van 90 graden nog duidelijk te herkennen. Terwijl vrijwel de gehele lijn tussen Musselkanaal en de grens bij Ter Apel te herkennen is in het landschap blijven er, net als langs de bewaarde lijn Stadskanaal – Musselkanaal, nagenoeg geen originele bouwwerken bewaard.

Op de foto boven dit artikel de vroegere spoorbrug over de Valthermond die inmiddels in gebruik is als voetgangersbrug. Op de achtergrond het eind van de toeristische lijn van de STAR. Musselkanaal, 2 augustus 2015.