
Voor de aansluiting tussen regionaal spoorwegknooppunt Stadskanaal en het Duitse spoorwegnet bij Meppen wordt in 1914 de Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens opgericht. De STAR opent tien jaar later tussen Stadskanaal, Musselkanaal en de Rijksgrens bij Ter Apel het Nederlandse deel van het traject. Omdat het Duitse deel van het traject niet wordt aangelegd, is het zes kilometer lange traject Ter Apel – Ter Apel Rijksgrens twee jaar na de opening alweer gesloten. In 1935 staakt NS al het vervoer op het resterende baanvak. Na de Tweede Wereldoorlog hervat NS het goederenvervoer. Het baanvak Musselkanaal – Ter Apel sluit in 1972. Het resterende deel tussen Stadskanaal en Musselkanaal volgt pas in 1990.
In 1994 start de Stichting Stadskanaal Rail, kortweg STAR met toeristische exploitatie van het baanvak Veendam – Stadskanaal – Musselkanaal. De rest van de voormalige STAR-lijn is vanaf een paar honderd meter ten zuiden van de brug over de Valthermond opgebroken. De brug zelf is omgebouwd tot voetgangersbrug. Daarnaast zijn de rails uit de overweg in de Kavelingen verwijderd. De rails tot aan Zandberg verdwijnen in 1999. Het baanvak Zandberg – Ter Apel is in 1978 opgebroken. Het amper bereden lijntje tussen Ter Apel en Ter Apel Rijksgrens is vrijwel direct na de sluiting in 1926 weer opgebroken. Desondanks is de ligging van het tracé met een opvallende boog van 90 graden nog duidelijk te herkennen in het landschap. Terwijl vrijwel de gehele lijn tussen Musselkanaal en de grens bij Ter Apel te herkennen is in het landschap zijn er, net als langs de bewaarde lijn Stadskanaal – Musselkanaal, vrijwel geen bouwwerken bewaard gebleven.