Andere vervoerders

In 2017 bestelt Arriva als eerste spoorwegmaatschappij bij Stadler 18 treinstellen van het type WINK. De treinstellen hebben het uiterlijk van FLIRT-treinstellen en kennen een powerpack zoals de GTW-treinstellen. Deze hybride powerpack is echter zo opgebouwd dat deze makkelijk aangepast kan worden van bijvoorbeeld diesel naar waterstof of zelfs elektrisch rijden met accu's. De treinstellen van Arriva zijn bestemd voor de concessie in de noordelijke provincies. In juni 2020 komen de eerste drie stellen in Nederland aan.

In 2005 ontwikkelt Fahrzeugtechnik Dessau een concepttreinstel voor regionaal vervoer. Het bedrijf ontwerpt de treinstellen voor verschillende soorten elektrische- en diesel elektrische aandrijving. De fabriek kan het materieel als twee-, drie- en vierwagenstellen leveren. In september 2006 wordt het prototype FTD 01 afgeleverd. Het stel rijdt in de grijze kleurstelling van de fabrikant diverse proefritten. Hoewel het treinstel een vrijwel volledig interieur heeft, is het niet in de reguliere reizigersdienst ingezet. Een jaar later neemt Connexxion vijf treinstellen in gebruik op de zogenaamde Valleilijn, de verbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Door het faillisement van de fabrikant zijn de vijf tweewagenstellen van Connexxion en een protostel de enige treinstellen van dit type.

In 2006 starten zowel Arriva als Veolia met de inzet van de modulair opgebouwde treinstellen van het type GTW. Beide vervoerders hebben zowel elektrisch als dieselelektrisch aangedreven treinstellen in zowel twee- als driedelige uitvoering in gebruik. In 2011 bestelt Connexxion als derde vervoerder tien driewagenstellen. In maart 2013 is het laatste treinstel afgeleverd en rijden er in Nederland ruim 120 treinstellen in diverse uitvoeringen van verschillende vervoerders en concessiegebieden rond. December 2016 gaan alle Veolia-stellen over naar Arriva. Twee jaar later gaan tien stellen van Arriva over naar Qbuzz.

Syntus bestelt eind jaren '90 voor de treindiensten in de Achterhoek 23 tweewagenstellen van het type Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen, kortweg LINT. De LINT is ontwikkeld door Linke-Hofmann-Busch, dat later is overgenomen door Alstom. De stellen komen tussen 2001 en 2003 in dienst. In 2005 volgen nog twee exemplaren. Bijna de helft van de treinstellen gaat in december 2012 terzijde. In de loop der jaren komen de meeste van deze stellen bij Arriva weer in dienst. Twee exemplaren rijden enige tijd bij Veolia en vijf exemplaren verhuizen naar Zweden. De treinstellen van Syntus krijgen intussen een rode en later een blauwe kleurstelling.