Wandelbarer Innovativer Naverkers-Kurzzug

In 2017 bestelt Arriva als eerste spoorwegmaatschappij bij Stadler 18 treinstellen van het type WINK. De treinstellen hebben het uiterlijk van FLIRT-treinstellen en kennen een powerpack zoals de GTW-treinstellen. Deze hybride powerpack is echter zo opgebouwd dat deze makkelijk aangepast kan worden van bijvoorbeeld diesel naar waterstof of zelfs elektrisch rijden met accu's. De treinstellen van Arriva zijn bestemd voor de concessie in de noordelijke provincies. In juni 2020 komen de eerste drie stellen in Nederland aan.

Op 17 april 2021 vertrekt Arriva-WINK 617 als stoptrein naar Stavoren uit Hindeloopen.Nadat in juli 2017 bekend wordt dat Arriva als enige bieder op de concessie ook in de periode december 2021 - december 2035 het regionale openbaar vervoer in Groningen en Fryslân mag uitvoeren, besluit de vervoerder het complete materieelpark GTW-treinstellen dat in de noordelijke provincies rijdt te moderniseren en 18 nieuwe treinstellen van het type WINK te bestellen. WINK is één van de producten van Stadler Rail en staat voor Wandelbarer Innovativer Naverkers-Kurzzug (converteerbare, innovatieve korte stoptrein). De treinstellen hebben twee rijtuigen met daartussen een powerpack met flexibele componenten voor energieopwekking en aandrijving. Het model wordt aanvankelijk hybride FLIRT genoemd en zou bij Arriva de bijnaam Flirtino krijgen. De treinstellen hebben het uiterlijk van de FLIRT-treinstellen, maar kennen net als de GTW-treinstellen een powerpack. Door de powerpack hebben de stellen in de rijtuigbakken meer ruimte voor zitplaatsen achter de cabine. De treinstellen van Arriva zijn in eerste instantie als hybride dieseltreinstel uitgevoerd. De stellen gaan in eerste instantie op HVO rijden. Deze synthetische diesel stoot minder CO2 uit dan een reguliere dieseltrein. Daarnaast hebben de WINK's batterijen voor het opslaan van remenergie.

Op 23 november 2020 komen drie WINK-treinstellen in Nederland aan. Strukton-loc 303001 brengt de 613, 606 en 605 die dag van Bad Bentheim naar Groningen. Op de foto het transport even ten zuiden van Olst.Arriva is van plan de treinstellen in een later stadium om te bouwen voor hybride elektrische aandrijving. Hierbij worden de accu's via een stroomafnemer vanuit de bovenleiding gevoed. Bij deze aanpassing worden de dieselmotoren en brandstoftanks verwijderd om plaats te maken voor extra accu's. De actieradius van de volle accu's ligt op 40 kilometer. Hierdoor hoeven geen complete trajecten geëlektrificeerd te worden.

De treinstellen van Arriva krijgen de nummers 601-618. In navolging van de namen van bekende personen op de GTW-treinstellen krijgen de WINK's de naam van een bekende bestemming in de noordelijke provincies. Op 5 juni 2020 arriveren de 601, 602 en 604 als eerste drie WINK's van Arriva in Nederland. In het najaar volgen de meeste andere stellen. Na een uitgebreid test- en instructieprogramma moeten de stellen in april 2021 in de reizigersdienst verschijnen.

INZET

Arriva zet de eerste treinstellen vanaf april 2021 tussen Leeuwarden en Harlingen Haven en tussen Leeuwarden, Sneek en Stavoren in. Ook rijden de stellen een aantal stoptreinen tussen Leeuwarden en Groningen.