Vectrons bij andere vervoerders

Op 19 september 2020 is de Betuweroute vanwege werkzaamheden gesloten en rijdt opnieuw een groot aantal goederentreinen door Brabant. Zo ook Hollandpiercer 193 525 van SBB International die met een containertrein bij Tongeren onderweg is naar de Rotterdamse haven.Sinds de toelating van de locomotieven in het najaar van 2017 zijn verschillende vervoerders met Vectrons in Nederland actief. De locomotieven rijden niet alleen in de kleuren van de eigenaar, meestal één van de leasemaatschappijen, maar ook in die van de huurder. Een groot aantal locomotieven rijdt bovendien weer in een eigen uitvoering van het kleurenschema van het bedrijf waardoor een grote diversiteit aan locomotieven ontstaat.

De meest 'Nederlandse' Vectron is misschien wel de 193 252 van SBB Cargo International. Ter gelegenheid van de opening van het lokale kantoor van de vervoerder in Rotterdam en de rechtstreekse verbindingen tussen de havenstad, Duitsland, de Alpenregio en Italië is de locomotief in februari 2020 uitgevoerd als 'Hollandpiercer'. Bij uitzondering krijgt de Zwitserse loc bovendien geen naam van een rivier maar van de stad Rotterdam. Een andere 'Nederlandse' Vectron is 193 525, 'The Flying Dutchman' van ELL. De 100e loc van de leasemaatschappij is één van de Logistics4Legends en in januari 2018 de eerste loc met alle landlicenties van oost naar west. De loc kan hiermee zonder beperkingen tussen Rotterdam aan de Noordzee en de Costanta aan de Zwarte Zee rijden.

EUROPEAN LOCOMOTIVE LEASING

ELL is sinds 2013 actief op het Europese spoorwegnet en verhuurt vanaf het begin enkel Vectrons. Het bedrijf beschikt inmiddels over meer dan 100 exemplaren. De locomotieven hebben doorgaans de zwart-groene huisstijl van de leasemaatschappij. Op de zijwanden bevindt zich een wit vlak waar de naam van de huurder kan worden weergegeven. Ook zijn regelmatig stickers in een ander thema te vinden. Zo rijdt een aantal locomotieven rond als Logistics4Legends. Bij deze, maar ook andere locomotieven is meer dan alleen het witte vlak beplakt.

Zo'n dertig locomotieven van ELL zijn toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet. De locs rijden voornamelijk voor LTE en RTB Cargo. NS Reizigers least vanaf 2020 twee locs voor het rijden van de NightJet naar Wenen.

MITSUI RAIL CAPITAL EUROPE

MRCE beschikt over een vloot van zo'n 300 locomotieven, waaronder tientallen Vectrons. Ongeveer dertig locs zijn geschikt voor het Nederlandse spoorwegnet. De Vectrons van MRCE rijden onder andere voor RFO en TXL. De meeste locomotieven rijden in de zwarte huisstijl van de leasemaatschappij. Eén van de meest opvallende exemplaren is de 193 627 die van eind februari tot begin augustus 2020 voor RFO in Raillogix-kleurstelling in Nederland rijdt. De loc gaat hierna in deze kleurstelling over naar de Tsjechische vervoerder RegioJet.

Op 19 september 2020 is de 475 415 van BLS Cargo bij het Brabantse buurtschap Tongeren onderweg richting Rotterdam. Tijdens het Rail & Road Event 2019 in Blerick is ook ELL Vectron 193 232 te bezichtigen. Blerick, 25 mei 2019. Op 27 februari 2020 komt MRCE-loc 193 627 in Raillogix-kleurstelling op de baan. De locomotief rijdt tot augustus dat jaar voor RFO en is hierdoor regelmatig voor Raillogix op pad. Op 12 juli 2020 is de loc met lege styreentrein bij Teuge onderweg naar de Maasvlakte. Op 19 april 2019 rijdt 193 791 van RTB Cargo met een containershuttle van de Maasvlakte naar Blerick bij Oisterwijk.

RTB CARGO

RTBC heeft sinds begin 2019 drie eigen Vectrons die geschikt zijn voor het Nederlandse spoorwegnet. De hoofdzakelijk donkerblauwe locomotieven zijn alle drie in een ander thema bestickerd. Hierbij staat aan één zijde een Nederlandse tekst en aan de andere zijde de Duitse variant. Ook least RTB een aantal Vectrons bij ELL. De meest opvallende is de 193 756, de 750e Vectron. De locomotief heeft een groot turkooize vlak op de zijwanden met daarop 'Vectron #750'.

SBB CARGO INTERNATIONAL

SBB Cargo International heeft zo'n veertig Vectrons in gebruik. Ongeveer de helft is toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet. Een deel van de locomotieven is geleased bij ELL. De eigen locomotieven zijn hoofdzakelijk blauw en hebben doorgaans een stylistische afbeelding van de Alpen op de zijwand. Ze dragen allemaal de naam van een rivier. Een aantal locomotieven heeft een afwijkende bestickering. De meest opvallende is de eerder genoemde 193 525 Hollandpiercer met oranje accenten, windmolens en tulpenvelden en op de achtergrond de skyline van Rotterdam. Daarnaast is de in Nederland toegelaten 193 518 voorzien van bestickering in het thema van de Ceneri-tunnel.

BLS CARGO

De eveneens Zwitserse goederenvervoerder BLS Cargo heeft maar liefst 40 Vectrons die allemaal geschikt zijn voor het Nederlandse spoorwegnet. Een aantal exemplaren wordt geleast bij Hupac en MRCE. In Nederland rijden de locs onder de vlag van Captrain. Vrijwel alle locomotieven van BLS hebben een afbeelding van de Alpen op de zijwanden. De eigen locomotieven hebben groene accenten rond de cabines. De Hupac-locs zijn te herkennen aan de blauwe cabines. De MRCE-locomotieven hebben een kleinere afbeelding en zijn verder grotendeels zwart. De 193 717 is voorzien van totaalreclame voor Siemens en de Locomotive Workshop Rotterdam. Door de zwart-geel-turkooize kleurstelling wijkt de locomotief compleet af van de andere loc van BLS Cargo.

PKP CARGO

PKP Cargo heeft vijftien Vectrons waarvan er drie zijn toegelaten in Nederland. De drie locomotieven zijn hoofdzakelijk grijs met rode accenten en een groot logo van de vervoerder op de zijwanden.

Op deze pagina staat een globaal overzicht van de in Nederland rijdende Vectrons. Door de komst van steeds meer locomotieven van het type en de vele wisselingen van eigenaar en vervoerder is dit overzicht verre van volledig. Zie voor de actuele stand van zaken de locomotieflijsten op Rolandrail.nl

Terug naar Siemens Vectron