FLIRT3 bij andere vervoerders

Ter versterking van het Sprinterpark bestelt NS eind april 2015 bij het Zwitserse Stadler 58 treinstellen van het type FLIRT3. Ook Arriva en Keolis bestellen voor hun, rond die tijd gewonnen concessies, treinstellen van hetzelfde type. Later bestelt ook Connexxion ter aanvulling van het materieelpark twee FLIRT-stellen. In december 2016 verschijnen de eerste treinstellen bij NS en Arriva in de reizigersdienst. Een jaar later volgen de stellen van Connexxion en Syntus. In de loop van 2017 komen ook NS-dochterbedrijf Abellio en Keolis respectievelijk bij Zevenaar en Oldenzaal de grens over met 'Duitse' treinstellen van het type FLIRT3. Uiteindelijk rijden zo'n 120 FLIRTS in Nederland.

ABELLIO

Op 8 september 2016 rijdt Abellio-FLIRT ET25 2301 onderweg naar Zwolle door Deventer. Het treinstel heeft eerder die dag proefritten gemaakt op de Betuweroute.NS-dochterbedrijf Abellio bestelt al in de zomer van 2013 twintig vijfdelige FLIRT3-treinstellen. De stellen zijn bestemd voor de Duitse concessie Niederrhein. Vanaf december 2016 neemt Abellio de treindiensten Mönchengladbach - Wesel en Düsseldorf - Emmerich over van DB Regio. De laatstgenoemde treindienst is begin april 2017 doorgetrokken naar Arnhem. Zeven van de twintig treinstellen zijn dan ook aangepast voor het Nederlandse spoorwegnet. In de loop van 2016 rijden de grijs-zwarte stellen met rode deuren diverse proefritten door heel Nederland. Hierbij rijden ze zelfs op de Betuweroute.

ARRIVA

In juni 2015 wordt bekend dat Arriva de concessie voor al het Limburgse openbaar vervoer buiten het Hoofdrailnet heeft gewonnen. Hieronder vallen ook de sprinterdiensten op de NS-baanvakken Roermond - Maastricht en Sittard - Heerlen. Voor de exploitatie van de verbindingen neemt Arriva alle GTW-treinstellen van Veolia over. Daarnaast laat de vervoerder zeven LINT-treinstellen opknappen. Tenslotte bestelt Arriva maar liefst 36 treinstellen van het type FLIRT3.

Op 2 februari 2019 staat Arriva-treinstel 554 op Aachen Hbf gereed voor vertrek als RE18 naar Maastricht. Het stel is één van de acht tri-coulante stellen die Arriva speciaal voor de drielandentrein heeft aangeschaft. De stellen zijn onder andere herkenbaar aan een extra rijtuigbak, minder deuren en het ontbreken van de Limburgse leeuw naast de cabines.Vijftien tweewagenstellen zijn bestemd als aanvulling op de acht GTW-treinstellen op de geëlektrificeerde baanvakken. Naast de tweewagenstellen komen er acht tricourante driewagenstellen die bestemd zijn voor het grensoverschrijdende vervoer naar Aachen en later naar Luik. Wanneer de Maaslijn in 2024 is geëlektrificeerd, vervangt Arriva hier het dieselmaterieel door dertien driedelige FLIRT-stellen. De stellen voor internationale treindienst verschillen niet alleen technisch van de binnenlandse stellen, maar krijgen ook slechts één in plaats van twee paar deuren per rijtuig. Bij de Maaslijn-treinstellen krijgen alleen de koprijtuigen twee paar deuren. Alle Limburgse treinstellen zijn overwegend donkerblauw met lichtblauwe deuren. Achter de witte cabines is de rode leeuw van de Limburgse vlag te zien. Vanaf het najaar van 2020 zet Arriva de twee- en driewagenstellen ook gecombineerd in de binnenlandse dienst in.

Arriva FLIRT 550 rijdt op 25 augustus 2019 als RE 18 naar Aachen Hbf door Kohlscheid.Op 2 juli 2016 arriveert treinstel 450 als eerste Arriva-FLIRT in Nederland. De andere 14 tweewagenstellen komen de daaropvolgende vijf maanden in Nederland aan. Na het gebruikelijke proef- en instructieprogramma zet Arriva de stellen vanaf december 2016 voornamelijk in op de baanvakken Roermond - Maastricht Randwyck en Heerlen - Maastricht Randwyck. Op het laatstgenoemde baanvak rijden de treinstellen doordeweeks min of meer gemengd met de acht elektrische GTW-stellen van de vervoerder. In september 2017 is het eerste driedelige treinstel voor de diensten naar Aachen en Luik afgeleverd. De zogenaamde 'Drielandentrein' gaat in januari 2019 tussen Maastricht, Heerlen en Aachen van start. De treindienst naar Luik wordt tot nader order door de NMBS uitgevoerd.

 

Op 29 november 2016 vertrekt Arriva-FLIRT 462 na een instructierit naar Groningen uit Zwolle richting Arnhem. Voorafgaand aan de start van de Rhein-IJssel-Express tussen Arnhem en Duitsland rijdt Abellio diverse proef- en instructieritten tussen Arnhem en Emmerich. Zo is treinstel 25 2304 op 31 maart 2017 vanuit Emmerich aangekomen op Arnhem Centraal. Abellio FLIRT 25 2307 rijdt op 14 augustus 2017 als RE19 van Arnhem naar Düsseldorf het station van Wesel binnen. Arriva-treinstel 461 rijdt op 24 december 2016 als sneltrein van Heerlen naar Maastricht Randwyck station Klimmen-Ransdaal voorbij.

CONNEXXION

Omdat door nieuwe regelgeving geen nieuwe GTW-treinstellen in Nederland worden toegelaten, bestelt Connexxion ter versterking van het materieelpark op de Valleilijn twee driedelige FLIRT-treinstellen. Het enige elektrische GTW-treinstel van Connexxion gaat intussen in december 2016 het materieelpark van Arriva op de Vechtdallijnen versterken. In afwachting van de twee FLIRT-treinstellen rijden twee dieseltreinstellen van Breng op de Valleilijn. De 5038 en 5039 arriveren op 13 september 2017 nog zonder Valleilijnbestickering in Amersfoort. Connexxion zet beide stellen vanaf 1 februari 2018 in op de Valleilijn.

Connexxion-treinstel 5038 staat op 30 november 2019 in Hoevelaken klaar voor vertrek als stoptrein van Ede-Wageningen naar Amersfoort. Op 3 september 2017 rijdt Arriva-treinstel 456 als stoptrein van Roermond naar Maastricht Randwyck bij Susteren. Op 17 december 2017 is Keolis-treinstel 7307 bij Enschede Kennispark onderweg als sprinter van Zwolle naar Enschede. Op 16 december 2017 vertrekt Keolis-treinstel 7407 uit Raalte naar Enschede.

KEOLIS

Op 13 oktober 2017 brengt Strukton-loc 303001 de nieuwe FLIRT-treinstellen 7406, 7305 en 7306 bij Teuge van Bad Bentheim naar Amersfoort.Syntus wint in juni 2015 de aanbesteding op de Overijsselse verbindingen tussen Zwolle en Enschede en tussen Zwolle en Kampen. Beide lijnen zijn in de periode tussen het winnen van de concessie en de start van de overname in december 2017 geëlektrificeerd. De vervoerder bestelt in de zomer van 2015 negen driewagenstellen en zeven vierwagenstellen van het type FLIRT3. De treinstellen krijgen dezelfde blauwe kleurstelling als de treinen op de Vechtdallijnen. De bestickering is echter uitbundiger. Zo komen er grote witte klasse-aanduidingen en hebben de stellen naast silhouetten van mensen en dieren op de kopwanden ook grote afbeeldingen van kenmerkende bouwwerken uit de plaatsen langs de lijn. De treinen gaan, net als alle andere nieuwe concessies van moederbedrijf Keolis, onder de vlag van Keolis Nederland rijden. Net als de Vechtdallijnen en de verbinding Zutphen - Oldenzaal vallen ook de nieuwe lijnen van Keolis onder het zogenaamde Blauwnet van de provincie Overijssel. Hierdoor hoeven treinreizigers in de provincie bij een overstap tussen verschillende regionale vervoerders niet langer uit- en in te checken. Halverwege juni 2017 komen de eerste treinstellen in Nederland aan. Na een uitgebreid proef- en instructieprogramma komen alle stellen in december dat jaar in dienst.

Op 3 maart 2018 vertrekt Eurobahn-treinstel ET 4.01 onderweg als RB61 van Hengelo naar Bielefeld uit Oldenzaal.Naast de Overijsselse stellen laat Keolis vanaf februari 2018 acht FLIRT-treinstellen rijden op de nieuwe grensoverschrijdende verbinding RB61, de Wiehengebirgs-Bahn tussen Bielefeld, Bad Bentheim en Hengelo. De vijfdelige treinstellen zijn technisch vrijwel gelijk aan de stellen die Abellio op de RE19 laten rijden. Keolis huurt de treinstellen van leasemaatschappij Alpha Trains. De stellen rijden onder de merknaam Eurobahn.

Terug naar Stadler FLIRT