DH-materieel in het buitenland

Begin 2008 worden de 3105, 3110, de groene 3222 en de witte 3226 als eerste stellen aan een buitenlandse koper verkocht. Op 3 mei dat jaar staan de stellen in Zwolle, de 3226 helaas niet zichtbaar, te wachten op transport.Nadat enkele pogingen om overbodige DE 2- en Plan U-treinstellen aan Cubaanse en verschillende Oost-Europese spoorwegmaatschappijen te verkopen, zijn mislukt, lukt het wel om de in Nederland overbodig geraakte Wadlopers een tweede loopbaan in het buitenland te geven. Hoewel niet alle treinstellen en motorrijtuigen worden ingezet, zijn alle Wadlopers inmiddels in het buitenland te vinden.

Als eerste zijn motorrijtuigen 3105 en 3110 en tweewagenstellen 3222 en 3226 begin 2008 aan een spoorwegmaatschappij in Albanië verkocht. Terwijl het overige DH-materieel die periode naar Amersfoort en de Amsterdamse Dijksgracht worden gebracht, blijven vier genoemde Wadlopers in Zwolle wachten op transport. In juni dat jaar vertrekt het viertal naar de Rotterdamse haven. Van hieruit zouden ze voor revisie naar Polen verscheept worden. Wanneer de verkoop wordt geannuleerd, verhuizen de vier in maart 2009 van de Waalhaven naar de Maasvlakte. Hierna strandt ook de verkoop aan een Slowaakse spoorwegmaatschappij. Nadat een Tsjechische koper zich meldt, is het viertal ze in augustus dat jaar alsnog voor revisie naar Polen gebracht. Omdat ook deze koop wordt afgeblazen, staan de vier hierna gereviseerd, maar werkloos in een Poolse werkplaats.

Polen

Intussen toont het Poolse ZNTK Poznan/Sigma belangstelling voor een deel van de Wadlopers. In mei 2009 vertrekken de 3102 en 3206 naar Polen. Twee maanden later volgen de 3207, 3219, 3225 en 3231. In Polenwordt het materieel opgeknapt en gemoderniseerd. Sigma past het interieur aan, voorziet de cabines van airco en digitale bestemmingsaanduiding. Het materieel krijgt een grijs-rode kleurstelling. De Nederlandse nummering blijft in eerste instantie behouden. Wel zet de vervoerders de letters DH voor het nummer. In juni 2010 zijn de DH-3102 en DH-3206 voor het eerst in de reizigersdienst in Polen ingezet. In september dat jaar volgt ook de DH-3219.

In december 2012 start de Poolse vervoerder Koleje Śląskie met de inzet van de voormalige Wadlopers. De vervoerder huurt hiervoor de 3102, 3206, 3207, 3219 en 3231 van Sigma. Ook zet de vervoerder de eerder genoemde werkloze Wadlopers 3105, 3110, 3222 en 3226 in. Behalve de 3207 en 3231 krijgt al het DH-materieel een wit-blauwe kleurstelling met gele deuren. Ook haalt de vervoerder de laatste twee in Nederland verblijvende Wadlopers 3115 en 3215, waarvan de verkoop aan het Roemeense Ferotrans ruim een jaar eerder is afgeblazen, naar Polen. Beiden komen echter niet meer in dienst en ook aan de inzet van het overige DH-materieel door Koleje Śląskie komt in 2014 een einde.

In januari 2018 neemt SKPL motorwagens SN 82-001 (ex 3102) en SN 82-002 (ex 3105) en treinstel SN 83-003 (ex 3231) in gebruik. Twee jaar later krijgt het drietal bij de vervoerder gezelschap van ruim dertig DM'90-treinstellen.

Roemenië

In oktober 2011 toont het Roemeense Ferotrans interesse in motorrijtuig 3115, tweewagenstel 3215 en drie Plan U-treinstellen. Uiteindelijk gaat de verkoop niet door en blijft het materieel in Nederland. Enkele maanden later zijn de dertien tweewagenstellen 3202, 3208, 3210, 3214, 3216, 3218, 3220, 3223, 3224, 3227-3230 wel aan het Roemeense Trans Feroviar Calatori verkocht. In december 2011 worden ze opgeknapt in de Rotterdamse Waalhaven en naar Roemenië overgebracht. Het materieel rijdt vanaf 2012 voor TFC in een rode kleurstelling diverse regionale treindiensten.

Argentinië, Uruguay en Paraguay

Begin 2011 schaft het Argentijnse Trenes de Buenos Aires de 3201, 3203-3205, 3209, 3211-3213, 3217 en 3221 aan. De tien stellen zijn in maart dat jaar naar de Antwerpse haven gebracht en enkele maanden later naar Zuid-Amerika verscheept. Twee treinstellen zijn bedoeld voor de internationale treindienst tussen Argentinië en Uruguay. De 3201 en 3221 zijn hiervoor voorzien van een geheel nieuw interieur, met onder andere verstelbare stoelen en televisieschermen. De stellen krijgen de geel-witte kleurstelling en het opschrift Uruguay Argentina. Op 29 augustus 2011 wordt de spoorlijn tussen het Argentijnse Concordia en Salto in Uruguay na ruim 25 jaar weer in gebruik genomen. De daaropvolgende maand gaat de reguliere treindienst tussen de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires en Paso de los Toros in Uruguay met de voormalige Wadlopers  van start. Intussen neemt TBA in oktober dat jaar de vijftien motorrijtuigen 3101, 3103, 3104, 3106-3109, 3111-3119 over en begint de verbouwing van enkele treinstellen tot breedspoormaterieel. De stellen krijgen bovendien een tussenrijtuig en een paars-grijze kleurstelling. In de zomer van 2012 is de treindienst tussen Argentinië en Uruguay door de slechte toestand van de spoorlijn alweer gestaakt.

Vanaf 31 december 2014 rijden 3201 als F103/F104 en de 3221 als F101/F102 op de korte grensoverschrijdende verbinding tussen het Argentijnse Posadas en Encarnación in Paraguay. Beide steden zijn slechts gescheiden door de Paraná-rivier en de rit duurt slechts 10 minuten. Eén stel rijdt dan ook volledige halfuursdienst tussen beide plaatsen. Het andere stel is beschikbaar voor onderhoudt. De overige stellen en motorrijtuigen zijn nooit ingezet en staan terzijde.

Terug naar DH-Materieel