Siemens Vectron

In juni 2010 presenteert Siemens het nieuwe locomotieftype, de Vectron. De locomotief is een doorontwikkeling van de ES 2007 waarvan locomotieven bij de Belgische en Portugese spoorwegen rijden. Aan de buitenzijde wijkt alleen de neus af. Het binnenwerk van de locomotieven is compleet anders. Siemens levert de Vectron in verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De locs kunnen voorzien worden van alle gangbare Europese treinbeïnvloedingssystemen. Naast de normaalspoorvariant bouwt de fabrikant ook locomotieven voor andere spoorwijdten. In Duitsland is de Vectron ingedeeld in de Baureihe 193. In mei 2020 levert Siemens de duizendste Vectron af. De locomotieven rijden dan al voor meer dan dertig bedrijven in het grootste deel van Europa. Een groot aantal rijdt in een unieke uitvoering rond.

In februari 2016 maakt de 193 902 van het proefcentrum van Siemens in Wildenberg de eerste testritten in Nederland. De loc rijdt onder andere tussen Roosendaal en Horst-Sevenum, op de Betuweroute en de Hanzelijn. De locomotieven van het type Vectron MS zijn, mits ze beschikken over juiste beveiligingspakket, per 21 september 2017 toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet.

Vectrons bij andere vervoerders

Sinds de toelating van de locomotieven in het najaar van 2017 zijn verschillende vervoerders met Vectrons in Nederland actief. De locomotieven rijden niet alleen in de kleuren van de eigenaar, meestal één van de leasemaatschappijen, maar ook in die van de huurder. Een groot aantal locomotieven rijdt bovendien weer in een eigen uitvoering van het kleurenschema van het bedrijf waardoor een grote diversiteit aan locomotieven ontstaat.

Lees hier meer over de in Nederland toegelaten Vectrons bij de diverse vervoerders.

Op 19 september 2020 is de Betuweroute vanwege werkzaamheden gesloten en rijdt opnieuw een groot aantal goederentreinen door Brabant. Zo ook Hollandpiercer 193 252 van SBB International die met een containertrein bij Tongeren onderweg is naar de Rotterdamse haven.

NS least in 2020 twee Vectrons van ELL. De locomotieven verzorgen vanaf december dat jaar tussen Amsterdam en Köln de tractie voor de NightJet naar Wenen. Overdag maakt één van de locs tussen Amsterdam en Bad Bentheim een slag met de IC Berlijn. Eind augustus arriveert de zwart-groene 193 766 voor een uitgebreid opleidingsprogramma in Amsterdam.