Siemens Vectron

In juni 2010 presenteert Siemens het nieuwe locomotieftype, de Vectron. De locomotief is een doorontwikkeling van de ES 2007 waarvan locomotieven bij de Belgische en Portugese spoorwegen rijden. Aan de buitenzijde wijkt alleen de neus af. Het binnenwerk van de locomotieven is compleet anders. Siemens levert de Vectron in verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De locs kunnen voorzien worden van alle gangbare Europese treinbeïnvloedingssystemen. Naast de normaalspoorvariant bouwt de fabrikant ook locomotieven voor andere spoorwijdten. In Duitsland is de Vectron ingedeeld in de Baureihe 193. In mei 2020 levert Siemens de duizendste Vectron af. De locomotieven rijden dan al voor meer dan dertig bedrijven in het grootste deel van Europa. Een groot aantal rijdt in een unieke uitvoering rond.

E-loc 193 766 van ELL is in het najaar van 2020 de eerste en enige Vectron van NS Reizigers. Het is tevens de eerste locomotief van het type dat in het reizigersvervoer wordt ingezet. Op 23 oktober 2020 is de loc met een IC Berlijn bij Deventer onderweg naar Amsterdam.In februari 2016 maakt de 193 902 van het proefcentrum van Siemens in Wildenrath de eerste testritten in Nederland. De loc rijdt onder andere tussen Roosendaal en Horst-Sevenum, op de Betuweroute en de Hanzelijn. De locomotieven van het type Vectron MS zijn, mits ze beschikken over juiste beveiligingspakket, per 21 september 2017 toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet.

De 193 386 van DB Cargo krijgt eind 2020 een groen-blauwe kleurstelling met teksten in het teken van 'Strong Cargo'. Op 5 januari 2021 is de locomotief tijdens het omlopen op het station van Deventer te zien.In het najaar van 2017 bestelt DB Cargo 60 locomotieven van het type. De locomotieven zijn bestemd voor de corridor tussen Nederland en Italië. En zijn naast deze landen geschikt voor inzet in Duitsland, België, Oostenrijk en Zwitserland. De eerste vier Vectrons rijden eind 2017 de eerste proef- en instructieritten in Duitsland en begin 2018 in Nederland. Eind februari 2018 verschijnen de locs in de reguliere goederendienst. Een jaar later komt de eerste loc van de tweede bestelling van DB Cargo op de baan. Naast de genoemde landen zijn de veertig locomotieven ook geschikt om in verschillende Oosteuropese landen te rijden. Een deel van deze locs is niet in Nederland toegelaten.

De locomotieven van DB Cargo hebben hoofdzakelijk de bekende rode kleurstelling van de vervoerder. Een aantal is voorzien van een tekst. Enkele locs van de tweede bestelling zijn in het wit afgeleverd en van verschillende teksten voorzien.  

Vectrons bij andere vervoerders

Sinds de toelating van de locomotieven in het najaar van 2017 zijn verschillende vervoerders met Vectrons in Nederland actief. De locomotieven rijden niet alleen in de kleuren van de eigenaar, meestal één van de leasemaatschappijen, maar ook in die van de huurder. Een groot aantal locomotieven rijdt bovendien weer in een eigen uitvoering van het kleurenschema van het bedrijf waardoor een grote diversiteit aan locomotieven ontstaat.

Lees hier meer over de in Nederland toegelaten Vectrons bij de diverse vervoerders.

Op 19 september 2020 is de Betuweroute vanwege werkzaamheden gesloten en rijdt opnieuw een groot aantal goederentreinen door Brabant. Zo ook Hollandpiercer 193 252 van SBB International die met een containertrein bij Tongeren onderweg is naar de Rotterdamse haven.


NS least in 2020 twee Vectrons van ELL. De locomotieven verzorgen vanaf 2021 tussen Amsterdam en Köln de tractie voor de NightJet naar Wenen. Overdag maakt één van de locs tussen Amsterdam en Bad Bentheim een slag met de IC Berlijn. Eind augustus arriveert de zwart-groene 193 766 voor een uitgebreid opleidingsprogramma in Amsterdam. Vanaf oktober rijdt de loc al regelmatig een slag met de IC Berlijn. In november komt ook de 193 759 als tweede Vectron van NS in Nederland aan en krijgen beide locs een NS-bestickering. Vanaf begin december rijden de locs regelmatig in de IC Berlijn.