Siemens Vectron

In juni 2010 presenteert Siemens het nieuwe locomotieftype, de Vectron. De locomotief is een doorontwikkeling van de ES 2007 waarvan locomotieven bij de Belgische en Portugese spoorwegen rijden. Aan de buitenzijde wijkt alleen de neus af. Het binnenwerk van de locomotieven is compleet anders. Siemens levert de Vectron in verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De locs kunnen voorzien worden van alle gangbare Europese treinbeïnvloedingssystemen. Naast de normaalspoorvariant bouwt de fabrikant ook locomotieven voor andere spoorwijdten. In Duitsland is de Vectron ingedeeld in de Baureihe 193. In mei 2020 levert Siemens de duizendste Vectron af. De locomotieven rijden dan al voor meer dan dertig bedrijven in het grootste deel van Europa. Een groot aantal rijdt in een unieke uitvoering rond.

Vanaf de tweede helft van 2020 least NS bij ELL twee Vectrons voor de inzet voor de Nightjet. De locomotieven rijden in eerste instantie regelmatig de Intercity Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim. In maart 2021 krijgt het tweetal de NS-huisstijl. Op 22 maart 2021 is de 193 759 voor het eerst in het geel voor laatstgenoemde trein te zien. Hierna is het de beurt aan de 193 766. Op de foto de loc met IC Berlijn 240 bij vertrek uit Deventer op 24 maart 2021.In februari 2016 maakt de 193 902 van het proefcentrum van Siemens in Wildenrath de eerste testritten in Nederland. De loc rijdt onder andere tussen Roosendaal en Horst-Sevenum, op de Betuweroute en de Hanzelijn. De locomotieven van het type Vectron MS zijn, mits ze beschikken over juiste beveiligingspakket, per 21 september 2017 toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet.

Op 13 februari 2021 verzorgt NS-Vectron 193 759 nog in ELL-kleuren de tractie voor de IC Berlijn. Op de foto de trein bij vertrek uit een besneeuwd Deventer.In het najaar van 2017 bestelt DB Cargo 60 locomotieven van het type. De locomotieven zijn bestemd voor de corridor tussen Nederland en Italië. En zijn naast deze landen geschikt voor inzet in Duitsland, België, Oostenrijk en Zwitserland. De eerste vier Vectrons rijden eind 2017 de eerste proef- en instructieritten in Duitsland en begin 2018 in Nederland. Eind februari 2018 verschijnen de locs in de reguliere goederendienst. Een jaar later komt de eerste loc van de tweede bestelling van DB Cargo op de baan. Naast de genoemde landen zijn de veertig locomotieven ook geschikt om in verschillende Oosteuropese landen te rijden. Een deel van deze locs is niet in Nederland toegelaten.

De locomotieven van DB Cargo hebben hoofdzakelijk de bekende rode kleurstelling van de vervoerder. Een aantal is voorzien van een tekst. Enkele locs van de tweede bestelling zijn in het wit afgeleverd en van verschillende teksten voorzien.  

Vectrons bij andere vervoerders

Sinds de toelating van de locomotieven in het najaar van 2017 zijn verschillende vervoerders met Vectrons in Nederland actief. De locomotieven rijden niet alleen in de kleuren van de eigenaar, meestal één van de leasemaatschappijen, maar ook in die van de huurder. Een groot aantal locomotieven rijdt bovendien weer in een eigen uitvoering van het kleurenschema van het bedrijf waardoor een grote diversiteit aan locomotieven ontstaat.

Lees hier meer over de in Nederland toegelaten Vectrons bij de diverse vervoerders.

Op 19 september 2020 is de Betuweroute vanwege werkzaamheden gesloten en rijdt opnieuw een groot aantal goederentreinen door Brabant. Zo ook Hollandpiercer 193 252 van SBB International die met een containertrein bij Tongeren onderweg is naar de Rotterdamse haven.


Verschillende Vectrons van DB Cargo krijgen een witte in plaats van de gebruikelijke rode kleurstelling. De meeste witte locs krijgen later een bestickering in het 'I am'-thema. De 193 366 rijdt sinds november 2019 in de regenboogkleuren onder het motto 'I am Einziganders'. Op 21 mei 2021 heeft de loc de Pruszków naar Deventer gebracht en loopt hier om om de trein verder richting Antwerpen te rijden. NS least in 2020 twee Vectrons van ELL. De locomotieven verzorgen vanaf 2021 tussen Amsterdam en Köln de tractie voor de NightJet naar Wenen. Overdag maakt één van de locs tussen Amsterdam en Bad Bentheim een slag met de IC Berlijn. Eind augustus arriveert de zwart-groene 193 766 voor een uitgebreid opleidingsprogramma in Amsterdam. Vanaf oktober rijdt de loc al regelmatig een slag met de IC Berlijn. In november komt ook de 193 759 als tweede Vectron van NS in Nederland aan. Vanaf die maand rijden de locs regelmatig in de IC Berlijn. Begin maart 2021 krijgt het tweetal een gele NS-bestickering met blauwe accenten en een groot wit logo. De NightJet naar Wenen gaat op 25 mei 2021 van start.

Op 14 juni 2021 is DB Cargo-Vectron 193 338 met een Daimlertrein bij Teuge onderweg naar Zeebrugge.