martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

Elektrische treinstellen

Coradia Stream / Intercity Nieuwe Generatie

Ter vervanging van de Intercityrijtuigen en de oudste serie ICM-treinstellen bestelt NS in 2016 bij het Franse Alstom voor het eerst in ruim 20 jaar een nieuwe reeks enkeldeks Intercity-treinstellen. De treinstellen van het type Coradia Stream krijgen bij NS de projectnaam Intercity Nieuwe Generatie. De treinstellen zijn naast het conventionele spoorwegnet ook geschikt voor de HSL-Zuid. Hier zijn ze indirect de vervanger van de V250-treinstellen. 2...

Lees meer
Civity / Sprinter Nieuwe Generatie

Met het oog op het toenemende reizigersvervoer en ter vervanging van de eerste generatie Sprinters uit de jaren ’70 en ’80 en het Dubbeldeksmaterieel uit de jaren ’90 bestelt in NS in 2014 bij de Spaanse treinbouwer CAF 118 treinstellen van het type Civity. Het is de eerste keer dat NS voor een serie treinstellen van een bestaand ontwerp kiest. Uiteraard worden de treinstellen aangepast aan de eisen van NS. In de wandelgangen krijgen de treinstelle...

Lees meer
Stadler FLIRT

Ter versterking van het Sprinterpark doet NS in het voorjaar van 2015 bij het Zwitserse Stadler een spoedbestelling voor 58 treinstellen van het type FLIRT3. Het is voor NS de eerste serie treinstellen die niet speciaal voor de vervoerder is ontwikkeld. Ook least de vervoerder zes treinstellen voor de gewonnen R-NET concessie tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De eerste treinstellen verschijnen in december 2016 in de reizigersdienst. Tegelijkerti...

Lees meer
Sprinter Lighttrain

In 2005 bestelt NS voor het eerst in 15 jaar nieuw enkeldeks materieel. De nieuwe Sprinter Lighttrains staan symbool voor de nieuwe Sprinterformule, het metro-achtig vervoer over korte afstanden. Het energiezuinige SLT-materieel is voorzien van een lage instap, glazen scheidingswanden, airco en digitale informatieschermen. De treinstellen krijgen geen toilet. Dit leidt zowel vanuit de reizigers als het rijdend personeel tot veel kritiek. NS besluit...

Lees meer
Dubbeldeks Interregiomaterieel

Om het sterk toegenomen reizigersaanbod op te vangen, ontwikkelt NS begin jaren '90 voor de lange afstanden het DD-IRM. Met de komst van het materieel breekt NS met de traditionele vaste treinstelsamenstelling. Feitelijk bestaat een treinstel uit drie of vier rijtuigen die door middel van automatische koppelingen tot eenheid zijn samengevoegd. Vanaf 2001 zijn de oorspronkelijke drie- en vierwagenstellen verlengd tot vier- en zeswagenstellen. Daarna...

Lees meer
Stoptreinmaterieel '90

Ter vervanging van het stoptreinmaterieel uit de jaren '60 ontwikkelt NS in de jaren '80 volledig nieuw stoptreinmaterieel. Diverse omstandigheden zorgen ervoor dat de proefserie van negen treinstellen Stoptreinmaterieel '90 pas in 1994 in dienst komt. Terwijl vervolgbestellingen uitblijven, raakt het SM'90 al snel gedateerd en laat NS alsnog nieuw stoptreinmaterieel ontwikkelen. In 2005 bestelt de vervoerder de eerste treinstellen van het type Spr...

Lees meer
Intercitymaterieel

Het Intercitymaterieel rijdt sinds halverwege de jaren '80 een belangrijk deel van de Nederlandse intercitytreinen. De treinstellen zijn in de jaren '70 ontwikkeld om samen met de getrokken Intercityrijtuigen de Nederlandse intercitydiensten te verzorgen. In 1977 neemt NS 7 proeftreinstellen in gebruik. Van 1983 tot begin 1994 bouwt Talbot in Aachen 87 driewagenstellen en 50 vierwagenstellen. Het Intercitymaterieel wordt gekenmerkt door de zogenaam...

Lees meer
Stadsgewestelijk Materieel

Eind jaren '60, begin jaren '70 zijn de Amsterdamse- en Rotterdamse metro volop in ontwikkeling en ontstaan diverse plannen voor nieuwe railverbindingen en voorstadshaltes. In deze periode ontwikkelt NS speciaal voor het groeiende voorstadsvervoer het Stadsgewestelijk Materieel. In 1975 komen vijftien treinstellen van de proefserie in dienst. Tussen 1978 en 1980 volgt de seriebouw met 60 stellen. Begin jaren '80 zijn 45 tweewagenstellen verlengd me...

Lees meer
Materieel '64

Om de stoptreindiensten uit te breiden en te versnellen en het vooroorlogse stroomlijnmaterieel te vervangen, ontwikkelt NS eind jaren '50, begin jaren '60 het Materieel '64. De 31 vierwagenstellen en 246 tweewagenstellen zijn tussen 1961 en 1976 gebouwd. Het 'standaard stoptreinmaterieel' vervult decennialang een belangrijke rol in de Nederlandse stoptreindiensten. Het uitblijven van voldoende vervangend materieel zorgt ervoor dat de stellen veel ...

Lees meer
Materieel '54

Tussen 1956 en 1962 bouwen verschillende Nederlandse fabrikanten voor NS het Materieel ’54. De serie bestaat uit 68 tweewagenstellen en 73 vierwagenstellen. De treinstellen zijn bestemd voor de langeafstandsverbindingen en zijn hierdoor relatief luxe uitgevoerd. Bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling bij Spoorslag ’70 introduceert NS het concept ‘Intercity’. In de jaren ’70 wordt bijna de helft van de vierwagenstellen omgebouwd tot intercity...

Lees meer
Materieel '46

In 1946 bestelt NS een groot aantal elektrische twee- en vierwagenstellen. De treinstellen van het type Materieel '46 zijn nodig ter vervanging van het stroomlijnmaterieel dat tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren gaat en voor de verdere ontstoming van het Nederlandse spoorwegnet. Na twintig jaar gemengde dienst met het andere stroomlijnmaterieel door heel Nederland rijdt het Materieel '46 vanaf begin jaren '70 vrijwel alleen nog stop- en spitstr...

Lees meer
Materieel '40

Met het oog op de volgende etappe van de elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet bestelt NS in december 1939 in navolging van het Materieel '36 opnieuw een reeks elektrisch stroomlijnmaterieel. De serie Materieel '40 bestaat uit 25 vijfwagenstellen en 15 tweewagenstellen. De vijfwagenstellen en twaalf tweewagenstellen tijdens de Tweede Wereldoorlog kortstondig in dienst. Bij de meeste tweewagenstellen ontbreken zelfs de motoren. Na herstel v...

Lees meer
Materieel '36

In navolging van het Materieel '35 bestelt NS in 1936 een grote serie elektrische treinstellen, voornamelijk bestemd voor het te elektrificeren Middennet waar dan al enkele jaren de morderne stroomlijndiesels rijden. Eind jaren '30 zijn de 90 twee- en driewagenstellen gereed. De snelgroeiende behoefte aan elektrisch reizigersmaterieel tijdens de oorlog zorgt er in 1942 voor dat het grootste deel van de treinstellen met een rijtuig is verlengd. Na d...

Lees meer
Materieel '35

Na diverse vervolgseries Blokkendoosmaterieel besluit NS voor de exploitatie van de geëlektrificeerde Hoekse Lijn een reeks moderne stroomlijntreinstellen ontwikkelen. Dankzij hun automatische koppelingen kan het Materieel '35, al naar gelang de drukte op de lijn eenvoudig gecombineerd en gesplitst worden. Uiteindelijk rijden de zogenaamde Hoek van Hollanders slechts enkele jaren op de Hoekse Lijn. Na de Tweede Wereldoorlog slijten de laatste stell...

Lees meer
Materieel '24

In de periode 1923-1932 bouwen vier verschillende fabrikanten bijna 260 rijtuigen van het type Materieel '24. De rijtuigen zijn verdeeld over vijf types motorrijtuigen en acht types gewone rijtuigen. Tegelijkertijd met de bouw van het zogenaamde Blokkendoosmaterieel zijn diverse lijnen in het westen van het land geëlektrificeerd. De eerste decennia worden de rijtuigen in wisselende samenstellingen als treinstammen ingezet. Eind jaren '50 rijdt de l...

Lees meer
Het ZHESM-materieel

Voor de aanleg van de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland is begin 1900 de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij opgericht. Voor exploitatie van de verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Scheveningen laat de ZHESM 19 motorrijtuigen en 9 volgrijtuigen bouwen. De eerste elektrische treinen rijden vanaf 1908 op de zogenaamde Hofpleinlijn. Door het succes van de verbinding is het materieelpark in de loop der jaren met diverse...

Lees meer
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.