Coradia Stream / Intercity Nieuwe Generatie

Ter vervanging van de Intercityrijtuigen en de oudste serie ICM-treinstellen bestelt NS in 2016 bij het Franse Alstom voor het eerst in ruim 20 jaar een nieuwe reeks enkeldeks Intercity-treinstellen. De treinstellen van het type Coradia Stream krijgen bij NS de projectnaam Intercity Nieuwe Generatie. De treinstellen zijn naast het conventionele spoorwegnet ook geschikt voor de HSL-Zuid. Hier zijn ze indirect de vervanger van de V250-treinstellen.

Wanneer duidelijk wordt dat NS de exploitatie op de HSL-Zuid mag verzorgen, bestelt de vervoerder voor de binnenlandse treindiensten en de nieuwe route van de Beneluxtrein de treinstellen van het type V250. Voorafgaand op de indienststelling van de treinstellen zet NS vanaf 2009 TRAXX-locomotieven in combinatie met IC-rijtuigen op de verbinding in. Eind 2012 gaan de eerste nieuwe V250-treinstellen op de HSL rijden. Begin 2013 gaan de stellen door technische problemen echter alweer terzijde. Hierna besluit NS om als tussenoplossing het volledige IC-rijtuigenpark te renoveren en tientallen TRAXX-locomotieven te bestellen voor gebruik op de HSL-Zuid. In de daaropvolgende jaren start de aanbesteding voor nieuwe treinstellen voor de HSL, de Beneluxdienst en ter vervanging van de oudste reeks ICM-treinstellen. In mei 2016 wordt bekend dat het Franse Alstom met de treinstellen van het type Coradia Stream de aanbesteding voor de Intercity Nieuwe Generatie heeft gewonnen.

Alstom ontwikkelt met de reeks Coradia vanaf het einde van de jaren '90 meer dan tien soorten lichtgewicht-treinstellen voor het lokale en regionale personenvervoer. In Nederland rijden zo al sinds 2001 de treinstellen van het type Coradia LINT bij verschillende vervoerders. De reeks Coradia Stream is ontwikkeld voor het (inter)regionale treinverkeer en in oktober 2017 als toekomstige treinstellen voor NS en Trenitalia gepresenteerd.

NS bestelt in eerste instantie 49 vijfwagenstellen in de serie 3101-3149 en 30 achtwagenstellen in de serie 3201-3230. Daarnaast komen er twee achtdelige treinstellen voor de dienst naar Brussel die de nummers 3301 en 3302 krijgen. Het duo is vooral bestemd voor proef- en toelantingsritten voor het Belgische spoorwegnet. Later is het aantal treinstellen voor de Beneluxdienst alvast met nog eens 18 exemplaren uitgebreid. Alle treinenstellen zijn voorzien van comfortabele open afdelingen die onderverdeeld zijn in gedeelten ontmoeten & groeten, werk en stilte. Tussen het meubilair komen extra bagagerekken. Zowel in de eerste als de tweede klas zijn stopcontacten en usb-aansluitingen aanwezig.

Begin 2019 is het eerste treinstel gereed en beginnen de testritten op het testcircuit in het Tsjechische Velim. In de loop van het jaar zijn ook andere treinstellen gereed voor diverse testen in Duitsland en de Weense klimaatkamer. Op 23 mei 2020 komt de 3108 als het eerste ICNG-treinstel in Nederland aan. Het niet-rijvaardige en incomplete treinstel is naar de Watergraafsmeer gebracht voor een instructieprogramma. Op 4 juni komt de 3103 in Nederland aan. Dit treinstel start vrijwel direct met een uitgebreid testprogramma van zes weken met proefritten op verschillende baanvakken, inclusief de HSL-Zuid.

INZET

De eerste treinstellen gaan in de loop van 2022 de huidige IC Direct treinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda rijden. Hierna volgt het traject Den Haag – Eindhoven. Later volgt de nieuwe rechtstreekse verbinding tussen Breda en Rotterdam, via Amsterdam Zuid, naar Zwolle, Groningen en Leeuwarden.