Stadler FLIRT

Ter versterking van het Sprinterpark doet NS in het voorjaar van 2015 bij het Zwitserse Stadler een spoedbestelling voor 58 treinstellen van het type FLIRT3. Het is voor NS de eerste serie treinstellen die niet speciaal voor de vervoerder is ontwikkeld. Ook least de vervoerder zes treinstellen voor de gewonnen R-NET concessie tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De eerste treinstellen verschijnen in december 2016 in de reizigersdienst. Tegelijkertijd met NS introduceert Arriva de stellen in Zuid-Limburg. Naast de genoemde vervoerders verschijnen de daaropvolgende jaren ook FLIRT-treinstellen via Connexxion, Keolis en enkele buitenlandse spoorwegmaatschappijen op het Nederlandse spoorwegnet.

Op 7 mei 2018 rijden FLIRT-treinstellen 2525 en 2202 als sprinter van Arnhem Centraal naar Dordrecht halverwege Arnhem Zuid en Elst.
Huidig materieelbestand FLIRT3:  
in dienst bij NS: 2010-2015, 2201-2233, 2501-2525
in dienst bij Arriva: 450-464, 550-557
in dienst bij Keolis: 7301-7309, 7401-7407
in dienst bij Connexxion: 5038, 5039
terzijde: geen
gesloopt: geen

FLIRT staat voor Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug. Stadler bouwt zowel elektrisch- als dieselelektrisch aangedreven treinstellen van het type. De samenstelling varieert van twee tot zes rijtuigen. In tegenstelling tot de GTW-treinstellen van dezelfde fabrikant, hebben de FLIRT-stellen geen apart motorcompartiment maar zijn de installaties tussen de cabines en de reizigersafdelingen geplaatst. De stellen zijn in tientallen uitvoeringen bij een groot aantal spoorwegmaatschappijen in diverse Europese landen en in Algerije te zien.

Treinstel 2217 pendelt op 21 januari 2017 tussen Arnhem en Ede-Wageningen. Op de foto is het treinstel enkele kilometers voor Wolfheze onderweg naar de Gelderse hoofdstad.NS bestelt eind april 2015 33 driewagenstellen en 25 vierwagenstellen van het type FLIRT3. Voor NS is het de eerste serie treinstellen die niet speciaal voor de vervoerder is ontwikkeld. Belangrijke reden is de snelle levering van de stellen. Deze is nodig om op korte termijn het dan heersende materieeltekort op te vangen. De eerste treinstellen komen in maart 2016 in Nederland aan. Na een uitgebreid proefprogramma komen de eerste treinstellen in december 2016 in dienst. Een half jaar voor de spoedbestelling van de FLIRT-stellen heeft NS bij het Spaanse CAF al 118 nieuwe Sprinterstellen besteld. Deze zogenaamde Sprinter Nieuwe Generatie komt vanaf eind 2018 in dienst en is vooral bestemd ter vervanging van niet gemoderniseerde Dubbeldeksmaterieel uit de jaren '80 en '90 en het Stadsgewestelijk Materieel.

OP 25 februari 2018 vertrekt FLIRT-treinstel 2507 als sprinter van Arnhem Centraal naar Dordrecht uit Rosmalen. RNET-FLIRT 2015 rijdt op 13 september 2016 bij Diepenveen richting Deventer. Op 19 april 2019 zijn FLIRT-treinstellen 2233 en 2523 bij Oisterwijk onderweg als sprinter van Tilburg Universiteit naar Weert. Op 26 december 2016 rijden R-NET treinstellen 2014 en 2011 onderweg van Alphen aan den Rijn naar Gouda door Waddinxveen.

Op 25 februari 2018 is R-NET FLIRT 2014 even ten zuiden van de nieuwe halte Waddinxveen Triangel onderweg naar Gouda.Naast de 58 stellen least NS ook zes tweewagenstellen van Abellio voor de treindienst tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De treindienst op dit baanvak gaat in december 2016 over naar een een joint-venture van NS en dochterbedrijf Abellio. Hierbij verzorgt NS de treindienst met een vaste groep personeel en de zes genoemde treinstellen die de rood-grijze kleurstelling van R-NET, het hoogwaardige OV-netwerk in de Randstad, hebben. Op de stellen staat de tekst 'Reizen met zekerheid van R-net, door NS'. Tegelijkertijd bestelt Abellio ook treinstellen voor verschillende Duitse trajecten. Zeven vijfwagenstellen zijn bestemd voor de nieuwe treindienst tussen Arnhem, Duisburg en Düsseldorf.

Op 3 december 2015 komt R-NET treinstel 2010 als eerste Nederlandse FLIRT de grens over. Het treinstel rijdt in de daaropvolgende maanden diverse toelatings- en proefritten. De andere R-NET-treinstellen volgen de maanden daarna. Op 29 maart 2016 komen de eerste drie NS-treinstellen, 2201, 2501 en 2502, in Nederland aan. Drie dagen later starten de treinstellen vanuit het onderhoudsbedrijf in Maastricht met de gebruikelijke testritten. In juli 2016 is de serie van zes R-NET treinstellen 2010-2015 compleet.

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017, op 11 december 2016, zet NS treinstel 2213 als eerste en enige FLIRT in de reizigersdienst in. Het treinstel pendelt de hele dag tussen Zutphen, Arnhem en Ede-Wageningen. Ook de R-NET treinstellen 2010-2015 verschijnen die dag in de reizigersdienst op hun vaste traject tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De daaropvolgende dagen gaat het instructieprogramma door en komen nog enkele NS-treinstellen in dienst. Op 28 december 2016 presenteert NS het materieeltype officieel aan de pers en komen zo'n twintig treinstellen in dienst. De treinstellen rijden in eerste instantie alleen in de sprinterdiensten in Noord-Brabant en rond Arnhem. De reden hiervoor is dat de stellen door de spoedbestelling van NS geen standaard biobakken onder de toiletten hebben maar eenvoudige opvangtanks die elke nacht op een beperkt aantal opstelterreinen geleegd kunnen worden.

Zie ook FLIRT3 bij andere vervoerders

Op 6 mei 2017 nadert treinstel 2501 als sprinter van Deurne naar Arnhem het station van Ravenstein. Op 18 juni 2017 vertekt FLIRT 2230 als sprinter van Eindhoven naar Tilburg Universiteit uit Tilburg. Op 5 november 2016 rijdt NS-FLIRT 2508 proef tussen Ede-Wageningen en Arnhem. Het stel rijdt hier het centraal station van de Gelderse hoofdstad binnen. Op 9 oktober 2018 rijden FLIRT-stellen 2523 en 2212 als sprinter van Tilburg Universiteit naar Weert even ten westen van Boxtel.

INZET

Op 5 november 2016 pendelt NS-FLIRT 2508 tussen Arnhem en Ede-Wageningen. Ruim een maand later zet NS de stellen hier in de reguliere sprinterdienst in. Op de foto rijdt het treinstel Ede binnen.NS zet de treinstellen bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 op 11 december 2016 bij wijze van proef in de sprinterdienst tussen Arnhem en Ede-Wageningen in. Een dag later rijden ze ook de nieuwe spitssprinters tussen 's-Hertogenbosch en Oss. Twee weken later volgt de sprinterdienst tussen Arnhem, 's-Hertogenbosch en Deurne. In februari 2017 verschijnen de eerste stellen in de sprinterdienst tussen Zutphen en Wijchen. Vanaf juni 2017 rijden de treinstellen ook de sprinterdienst tussen Tilburg Universiteit, Eindhoven en Weert. In de loop van de zomer volgen de sprinterdiensten van Dordrecht naar 's-Hertogenbosch en Roosendaal. De zes R-NET stellen rijden vanaf 11 december 2016 alleen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Bij het ingaan van de dienstregeling 2019 rijdt een driewagenstel de spits-intercity tussen Dordrecht en Breda.