Civity / Sprinter Nieuwe Generatie

Met het oog op het toenemende reizigersvervoer en ter vervanging van de eerste generatie Sprinters uit de jaren '70 en '80 en het Dubbeldeksmaterieel uit de jaren '90 bestelt in NS in 2014 bij de Spaanse treinbouwer CAF 118 treinstellen van het type Civity. Het is de eerste keer dat NS voor een serie treinstellen van een bestaand ontwerp kiest. Uiteraard worden de treinstellen aangepast aan de eisen van NS. In de wandelgangen krijgen de treinstellen de naam Sprinter Nieuwe Generatie. Eind 2018 volgt een order van nog eens 88 treinstellen. In 2023 moeten alle 206 stellen op het Nederlandse spoorwegnet rijden.

SNG-treinstel 2710 staat op 20 september 2018 in Apeldoorn gereed voor een opleidingsrit naar Amersfoort.
Huidig materieelbestand SNG:
in dienst bij NS:

2301-2368, 2703-2752, 3001, 3002

terzijde: geen
gesloopt: geen

NS kiest voor de Sprinter Nieuwe Generatie voor het bestaande concept Civity van de Spaanse treinenbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. De treinstellen zijn zowel in elektrisch aangedreven- als dieselvarianten en verschillende uitvoeringen leverbaar en rijden onder andere in Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Treinstel 2710 staat op 10 oktober 2018 voor instructiedoeleinden in Zutphen.De eerste bestelling bestaat uit 68 driewagenstellen en 50 vierwagenstellen. Omdat de voorbereidingen en de uiteindelijke bouw van de stellen een aantal jaar in beslag neemt, doet NS in 2015 bij Stadler een spoedbestelling voor 58 treinstellen van het type FLIRT3. Terwijl deze stellen eind 2016 in dienst komen, volgt de inzet van de eerste SNG-treinstellen twee jaar later. Zowel aan de binnenzijde als aan de buitenkant krijgen de stellen vrijwel dezelfde kleurstelling als de treinstellen van het type FLIRT3. In maart 2017 verlaat het eerste treinstel de fabriek van CAF voor circuittesten in het Tsjechische Velim. Een tweede stel gaat voor klimaattesten naar Wenen. Na deze testen komen de eerste zes treinstellen naar Nederland voor een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Op 14 september 2017 komt de 2703 als SNG de grens over. Ruim een maand later is het treinstel officieel aan de pers gepresenteerd. Begin oktober starten de eerste test- en toelatingsritten op Nederlands grondgebied.

Op 8 augustus 2020 staat treinstel 2736 in Groningen gereed voor vertrek als sprinter naar Zwolle.In de loop van 2018 begint de aflevering van de overige treinstellen. Doordat Spanje breedspoor kent, gaan de stellen over de weg per dieplader naar de Franse grens. Van hieruit rijden ze via Duitsland naar Nederland. De meeste rijtuigen worden echter per boot van Bilbao naar de Botlek gebracht en gaan hierna per vrachtwagen naar de Amsterdamse Zaanstraat om hier tot treinstel te worden geformeerd. Tot de indienststelling rijden diverse stellen opleidingsritten op een aantal vaste baanvakken. De overige treinstellen staan zolang op het nieuwe opstelterrein bij de Amersfoortse wagenwerkplaats. In november 2018 komen de eerste stellen in dienst en volgt een bestelling van nog eens 50 driewagenstellen en 38 vierwagenstellen. Terwijl de nummering van de vierwagenstellen gewoon doortelt, krijgen de driewagenstellen de nummers 3001-3050 om zo overlap met het SLT-materieel te voorkomen. Terwijl nog zo'n twintig treinstellen van de eerste reeks afgeleverd moeten worden, komt de 3001 al in juni 2020 als eerste treinstel van de tweede reeks in Nederland aan.

Treinstel 2703 vertrekt op 28 juni 2019 als sprinter van Leeuwarden naar Meppel uit Wolvega. Eind augustus 2019 hebben de SNG-treinstellen vrijwel de gehele sprinterdienst tussen Utrecht en Zwolle overgenomen. Zo is treinstel 2736 op 31 augustus 2019 bij Nijkerk onderweg naar Zwolle. Op 30 maart 2019 is SNG-treinstel 2314 even ten zuiden van Purmerend onderweg als sprinter van Hoorn Kersenboogerd naar Hoofddorp. De sprinterdienst tussen Den Haag en Haarlem is de eerste dienst waar de SNG-treinstellen worden geïntroduceerd. Op 3 februari 2019 is treinstel 2303 bij Haarlem Goederen vanuit Haarlem onderweg naar Leiden.

INZET

Op 21 juni 2020 wordt de sprinterdienst tussen Deventer en Apeldoorn niet met SGM-treinstellen gereden, maar maken een SLT- en een SNG-treinstel de dienst uit. Terwijl op de achtergrond SLT-treinstel 2439 richting Deventer is vertrokken, komt SNG 2745 onderweg naar Apeldoorn Twello binnenrijden.De eerste treinstellen rijden vanaf november 2018 tussen Den Haag en Haarlem. In februari 2019 volgt de sprinterdienst tussen Leiden en Hoorn Kersenboogerd. Een maand later verschijnen de eerste stellen in de sprinterdienst tussen Zwolle en Groningen. Vanaf mei 2019 rijden de stellen ook tussen Meppel en Leeuwarden. In de zomer gaat de geplande inzet tussen Utrecht en Zwolle van start. De drukste treinen blijven tot de komst van de extra spitsdienst tussen Harderwijk en Amersfoort bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2020 nog met dubbeldeksmaterieel rijden.

Vanaf september 2019 zet NS de SNG-treinstellen in de doorgaande sprinterdienst tussen Den Haag, Amsterdam en Zwolle in. Eind 2020 volgen verschillende sprinterdiensten rond Rotterdam.