Met het oog op het toenemende reizigersvervoer en ter vervanging van de eerste generatie Sprinters uit de jaren ’70 en ’80 en het Dubbeldeksmaterieel uit de jaren ’90 bestelt in NS in 2014 bij de Spaanse treinbouwer CAF 118 treinstellen van het type Civity. Het is de eerste keer dat NS voor een serie treinstellen van een bestaand ontwerp kiest. Uiteraard worden de treinstellen aangepast aan de eisen van NS. In de wandelgangen krijgen de treinstellen de naam Sprinter Nieuwe Generatie. Eind 2018 volgt een order van nog eens 88 treinstellen. In 2023 moeten alle 206 stellen op het Nederlandse spoorwegnet rijden.

NS kiest voor de Sprinter Nieuwe Generatie voor het bestaande concept Civity van de Spaanse treinenbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles. De treinstellen zijn zowel in elektrisch aangedreven- als dieselvarianten en verschillende uitvoeringen leverbaar en rijden onder andere in Italië en het Verenigd Koninkrijk.

De eerste bestelling bestaat uit 68 driewagenstellen en 50 vierwagenstellen. Omdat de voorbereidingen en de uiteindelijke bouw van de stellen een aantal jaar in beslag neemt, doet NS in 2015 bij Stadler een spoedbestelling voor 58 treinstellen van het type FLIRT3. Terwijl deze stellen eind 2016 in dienst komen, volgt de inzet van de eerste SNG-treinstellen twee jaar later. Zowel aan de binnenzijde als aan de buitenkant krijgen de stellen vrijwel dezelfde kleurstelling als de treinstellen van het type FLIRT3. In maart 2017 verlaat het eerste treinstel de fabriek van CAF voor circuittesten in het Tsjechische Velim. Een tweede stel gaat voor klimaattesten naar Wenen. Na deze testen komen de eerste zes treinstellen naar Nederland voor een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Op 14 september 2017 komt de 2703 als SNG de grens over. Ruim een maand later is het treinstel officieel aan de pers gepresenteerd. Begin oktober starten de eerste test- en toelatingsritten op Nederlands grondgebied.

In de loop van 2018 begint de aflevering van de overige treinstellen. Doordat Spanje breedspoor kent, gaan de stellen over de weg per dieplader naar de Franse grens. Van hieruit rijden ze via Duitsland naar Nederland. De meeste rijtuigen worden echter per boot van Bilbao naar de Botlek gebracht en gaan hierna per vrachtwagen naar de Amsterdamse Zaanstraat om hier tot treinstel te worden geformeerd. Tot de indienststelling rijden diverse stellen opleidingsritten op een aantal vaste baanvakken. De overige treinstellen staan zolang op het nieuwe opstelterrein bij de Amersfoortse wagenwerkplaats.

In november 2018 komen de eerste stellen in dienst en volgt een bestelling van nog eens 50 driewagenstellen en 38 vierwagenstellen. Terwijl de nummering van de vierwagenstellen gewoon doortelt, krijgen de driewagenstellen de nummers 3001-3050 om zo overlap met het SLT-materieel te voorkomen. Terwijl nog zo’n twintig treinstellen van de eerste reeks afgeleverd moeten worden, komt de 3001 al in juni 2020 als eerste treinstel van de tweede reeks in Nederland aan.

Een aantal treinstellen wordt voor de frequente sprinterdienst tussen Amsterdam Centraal en Schiphol geschikt gemaakt voor eenmansbediening. Deze zogenaamde Airport Sprinters krijgen hiervoor extra camera’s aan de buitenzijde en extra schermen in de cabine. Ook krijgen de treinstellen meer bagageruimte. Aan de buitenzijde komt bij de cabines de naam Airport Sprinter te staan. Treinstellen 3021 en 2770 rijden vanaf maart 2022 de eerste proefritten.

Treinstel 2304 raakt in mei 2020 bij een aanrijding zodanig beschadigd dat het stel niet wordt hersteld, maar na het afstaan van de bruikbare onderdelen wordt gesloopt.

Huidig materieelbestand SNG:
in dienst bij NS: 2301-2303, 2305-2368, 2701-2769, 2771-2784, 2786, 2787, 3001-3035, 3038
terzijde: 2304
gesloopt: geen
Eén van de eerste treinstellen met de nieuwe gele bestickering rond de frontruiten is de 2741. Het stel staat op 12 juni 2021 in Hoorn Kersenboogerd gereed voor vertrek als sprinter naar Leiden Centraal.

De SNG-treinstellen krijgen in eerste instantie een hoofdzakelijk donkerblauw front. Uit onderzoek naar aanleiding van een dodelijk ongeval wordt duidelijk dat de zichtbaarheid van het materieel slechter is dan die van andere treinen. Als maatregel laat NS vanaf half mei 2021 de blauwe vlakken rond de frontruiten vervangen voor gele vlakken. Ook de stellen die vanaf die periode in Nederland aankomen, hebben de nieuwe kleurstelling.

INZET

De eerste treinstellen rijden vanaf november 2018 tussen Den Haag en Haarlem. In februari 2019 volgt de sprinterdienst tussen Leiden en Hoorn Kersenboogerd. Een maand later verschijnen de eerste stellen in de sprinterdienst tussen Zwolle en Groningen. Vanaf mei 2019 rijden de stellen ook tussen Meppel en Leeuwarden. In de zomer gaat de geplande inzet tussen Utrecht en Zwolle van start. De drukste treinen blijven tot de komst van de extra spitsdienst tussen Harderwijk en Amersfoort bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2020 nog met dubbeldeksmaterieel rijden.

Vanaf september 2019 zet NS de SNG-treinstellen in de doorgaande sprinterdienst tussen Den Haag, Amsterdam en Zwolle in. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2021 rijden de treinstellen de meeste sprinters tussen Zutphen en Wijchen. Ook rijdt het SNG-materieel een deel van de sprinters tussen Breukelen en Rhenen. Vanaf februari 2021 nemen de stellen de sprinterdienst tussen Apeldoorn en Twente over van de klassieke sprinters. Ook zet NS de treinstellen ook enige tijd in de intercitydienst tussen Utrecht en Leiden in. Vanaf april 2021 rijden de treinstellen ook in de sprinterdiensten tussen Hoofddorp, Amsterdam Centraal en Amersfoort Vathorst en tussen Utrecht en Baarn. Vanaf september dat jaar rijden ze ook tussen Hoofddorp en Almere Oostvaarders. Vanwege een tekort aan intercitymaterieel rijden de treinstellen in het najaar van 2021 een groot deel van de treinen tussen Zwolle en Roosendaal.

Op de foto boven dit artikel rijdt SNG-treinstel 2751 als sprinter van Utrecht Centraal naar Zwolle bij Hattemerbroek de Hanzeboog op.