In 1994 bestelt de Deutsche Bahn dertien ICE 3-treinstellen voor het grensoverschrijdende verkeer. Een jaar later bestelt NS vier treinstellen van de serie. De zeventien treinstellen komen tussen 1997 en 2000 in dienst. De treinstellen van de DB zijn ondergebracht in de nummerreeks 4601-4613. De NS-treinstellen krijgen de nummers 4651-4654. De Nederlandse stellen rijden sinds eind 2000 gemengd met Duitse soortgenoten de ICE-dienst Amsterdam – Keulen – Fankfurt. Later zet de DB de stellen ook in tussen Frankfurt, Brussel en Parijs.
In navolging op de treinstellen van het type ICE 1 en ICE 2 bestelt de Deutsche Bahn in 1994 voor het langeafstandsvervoer 50 treinstellen van het type ICE 3 voor de binnenlandse inzet en dertien stellen voor grensoverschrijdend vervoer. Deze stellen krijgen de aanduiding ICE 3M, waarbij de M staat voor multicourant. NS vult de bestelling aan met vier treinstellen. De serie ICE 3 onderscheidt zich van de oudere types doordat de stellen geen aparte motorrijtuigen hebben. De DB brengt de ICE 3-treinstellen onder in de Baureihe 403. De ICE 3M-stellen vormen de Baureihe 406 en krijgen de nummerreeks 4601-4613. De NS-treinstellen hebben de nummers 4651-4654. De meeste treinstellen van de DB zijn vernoemd naar een Duitse stad. De NS-stellen 4651 en 4652 krijgen respectievelijk de namen Amsterdam en Arnhem. De achtdelige treinstellen hebben 91 zitplaatsen in de eerste klasse en 334 in de tweede klasse. De treinstellen hebben een maximale dienstsnelheid van 330 km/u. In Nederland rijden de stellen echter alleen over het conventionele spoor en hierdoor niet sneller dan 140 km/u.
In 2007 zijn zes treinstellen van DB aangepast voor de treindienst in België en Frankrijk. De stellen zijn ondergebracht in de aparte nummerreeks 4680-4685 en rijden ook naar Brussel en Parijs. Vanaf 1 januari 2012 is treinstel 4654 eigendom van DB.
In tegenstelling tot de Thalys-treinstellen, zijn de ICE-treinstellen niet in bijzondere uitvoeringen te zien. Wel verschijnen enkele keren bescheiden stickers op de stellen. Ook is de rode band sinds 2019 bij de meeste cabines vervangen door een groene band. Deze aanpassing verdwijnt na enkele jaren weer. Bij de 4601 is de gehele rode band vervangen door een blauwe band. Met extra stickers benadrukt het stel diverse thema’s in het kader van Europa.
Medio juni 2024 zijn de treinstellen op de internationale verbindingen vervangen door nieuwe treinstellen van het type ICE 3neo. De NS-treinstellen gaan hierbij over naar DB.
INZET
Het eerste NS-treinstel rijdt van juni tot november 2000 ter gelegenheid van de Expo 2000 als extra trein tussen Amsterdam en Hannover. In november 2000 nemen de treinstellen de EuroCity-dienst Amsterdam – Keulen over. Hierbij rijdt dagelijks één trein van en naar Frankfurt (M). In de treindienst rijden zowel de Nederlandse stellen als Duitse soortgenoten. Vanaf december 2002 rijden alle treinen van en naar Frankfurt. Vanaf december 2003 rijdt één trein door naar Basel. De Duitse ICE-treinstellen uit de serie Baureihe 406 zijn ook te vinden in de verbindingen van Frankfurt naar Brussel en Parijs.
Op 15 juni 2024 komt een eind aan de internationale inzet van de treinstellen en zijn ze alleen nog in Duitsland te zien.
Op de foto boven dit artikel rijdt NS-treinstel 4652 op 9 augustus 2014 door werkzaamheden via Hilversum van Frankfurt naar Amsterdam. Het treinstel passeert hier station Diemen.