Voor de treindienst op de Hogesnelheidslijn-Zuid bestellen NS Hispeed en de NMBS in 2005 respectievelijk zestien en drie treinstellen van een geheel nieuw ontwerp. In 2008 is het eerste treinstel gereed. Het duurt echter nog tot april 2009 voordat het eerste treinstel voor testritten in Nederland arriveert. Door diverse problemen duurt het vervolgens drie jaar voordat NS Hispeed de eerste opleidingsritten kan rijden. De eerste treinstellen verschijnen vanaf juli 2012 sporadisch in de reizigersdienst over de HSL. Vanaf december 2012 gaat het materieel de Fyra-dienst Amsterdam – Brussel Zuid rijden.
Na diverse problemen besluit NS Hispeed de complete serie treinstellen vanaf 17 januari 2013 tot nader order niet in te zetten. Op 31 mei 2013 maakt de NMBS bekend niet langer met de Fyra-treinstellen door te willen. Drie dagen later geeft ook NS aan het project te staken. Nog diezelfde week besluit ook het kabinet te stoppen met de treinstellen. NS is dan al eigenaar van negen treinstellen. De NMBS heeft geen enkel treinstel afgenomen. In september 2014 keren de treinstellen terug naar de Italiaanse fabrikant. In de tussentijd staan ze op de Amsterdamse opstelterreinen Watergraafsmeer en Dijksgracht.
In Italië zijn de stellen zowel vanbinnen als aan de buitenzijde compleet verbouwd. Eind 2018 rijden de eerste exemplaren testritten rond Milaan. Vanaf juni 2019 introduceert Trenitalia de eerste vier stellen in het Frecciargento-netwerk van hogesnelheidslijnen. De voormalige Fyra-stellen rijden tweemaal per dag tussen en Ancona, Venetië, Verona en Milaan, een reis van ruim vier uur.