Postvervoer

In de jaren '50 besluiten NS en PTT om het postvervoer grotendeels onafhankelijk van het reizigersvervoer te maken. In eerste instantie worden 25 Blokkendoosrijtuigen omgebouwd tot motorpostrijtuigen. In 1963 bestellen NS en PTT een geheel nieuwe serie motorpostrijtuigen. Tussen 1965 en 1966 bouwt Werkspoor een reeks van 35 motorposten. Dertig jaar later staakt de PTT het postvervoer per spoor. Een aantal overbodige motorposten rijdt enige tijd voor NS Cargo. Enkele rijtuigen zijn omgebouwd tot meetrijtuig. Eén exemplaar is opgenomen in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum.

In de loop van de jaren '30 introduceert NS op steeds meer reizigersverbindingen het moderne stroomlijnmaterieel. Het postvervoer per spoor vindt dan echter nog altijd plaats in getrokken rijtuigen. Om ook post te kunnen vervoeren in de stroomlijntreinen, zijn in de tweede helft van de jaren '30 speciale rijtuigen met automatische koppelingen ontwikkeld. Tussen eind jaren '30 en eind jaren '40 zijn ruim twintig stroomlijnpostrijtuigen in verschillende uitvoeringen gebouwd. Met de komst van de Motorpostrijtuigen gaan de eerste rijtuigen eind jaren '60 terzijde. In 1979 gaat het laatste rijtuig buiten dienst.