Nieuws

Al ruim 30 jaar vindt in Nederland Open Monumentendag plaats. Eén van de vaste monumenten waarvan de deuren de laatste jaren zijn geopend, is de locomotiefloods in Roosendaal. Het karakteristieke gebouw uit 1907 is sinds 2002 een Rijksmonument. Hoewel het complex al sinds 1979 niet meer in gebruik is als officiële werkplaats, vinden nog altijd spoorse activiteiten plaats. De loods is sinds 2008 eigendom van BOEi en wordt na een grondige opknapbeurt sinds 2013 verhuurd aan Railpark Roosendaal. Het bedrijf verhuurt de sporen onder andere aan Spoorijzer en verschillende museumverenigingen. Zo zijn tijdens Open Monumentendag 2021 beide treinstellen van Stichting Hondekop en het complete materieelpark van de Stichting 2454 Crew te zien.

Halverwege de jaren '70 presenteert NS in de regio Rotterdam Den Haag het nieuwe Stadsgewestelijk Materieel. Het speciale Randstadmaterieel is ontwikkeld om naast het normale spoornet ook op toekomstige metrolijnen te gaan rijden. Uiteindelijk is de Zoetermeerse Stadslijn de enige speciale voorstadslijn en zwermen de sprinters uit over de stoptreindiensten in de Randstad en omliggende regio's. Na de eeuwwisseling sluiten de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn en neemt NS nieuw sprintermaterieel in gebruik. De diensten van de oude sprinters verschuiven hierna steeds verder naar het oosten en zuiden van het land. Vanaf begin 2021 zijn de laatste stellen planmatig alleen nog tussen Den Haag en Dordrecht te zien, de regio waar het in 1975 allemaal begint. In september 2021 waaieren de laatste treinstellen voor de laatste drie maanden nog eenmaal over verschillende trajecten uit.

Om het reizen met het openbaar vervoer ook op de laatste Nederlandse diesellijnen nog duurzamer te maken, starten Arriva, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Friesland, Gelderland en Overijssel in het najaar van 2021 met het testen van een innovatieve batterijtrein. Voor de testen past Stadler het accupakket van één van de WINK-treinstellen van Arriva aan. Het treinstel zal hierna voor diverse proeven op verschillende trajecten worden ingezet.

In 1957 wordt het startsein voor de Trans Europ Express gegeven en gaan door heel West-Europa gaan snelle moderne treinen rijden. Ook NS en de Zwiterse SBB ontwikkelen een nieuwe reeks luxe dieseltreinstellen. De stellen rijden vanuit Amsterdam naar Parijs en Zürich. Begin jaren '70 gaan de stellen alweer buiten dienst. Enkele jaren later vinden ze in Canada een nieuwe werkgever waar ze tot 1992 blijven rijden. In 1998 keren vijf rijtuigen terug naar Europa. Na een lange zwerftocht die het materieel niet ten goede komt, belanden ze in augustus 2021 op het terrein van het Nederlands Transportmuseum in Nieuw-Vennep.

In de zomer van 2018 presenteert Bombardier in de fabriek in Kassel de derde generatie TRAXX-locomotieven. De TRAXX MS3 is de opvolger van de ook veelvuldig in Nederland aanwezige TRAXX MS2 en de eerste MultiSysteem-locomotief met 'last-mile' functie. Op 15 augustus 2021 komen voor het eerst twee locomotieven van het type in Nederland aan. De daaropvolgende dagen maakt Ricardo Rail met de 188 005 en 188 006 diverse toelatingsritten over het Nederlandse spoorwegnet.

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige treinstellen in eerste instantie direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. In de zomer van 2021 gaan ook de laatste 14 bedrijfsvaardige treinstellen naar een nieuwe eigenaar.