Nieuws

Op 11 juni 2020 maakt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat de treindienst op het hoofdrailnet, inclusief het binnenlands vervoer op de HSL-Zuid, ook na afloop van de huidige concessie in 2024 in handen van NS blijft. Wel komt er meer marktwerking op diverse internationale verbindingen en worden gedurende de concessieperiode van 2025 tot 2035 maximaal drie sprinterdiensten van het hoofdrailnet afgesplitst.

In 2019 start de revisie en modernisering van de 51 GTW-treinstellen van Arriva die sinds 2006 in de provincies Groningen en Friesland rijden. Het grootste deel van de revisie van de eerste twee treinstellen vindt plaats bij de Poolse vestiging van Stadler in Siedlce. De cosmetische opknapbeurt en de revisie van de overige treinstellen vindt plaats in Nederland. Bij de Museumwerkplaats van Transit Oost in Winterswijk zijn in het voorjaar van 2020 de eerste gereviseerde treinstellen in een nieuw jasje gestoken.

Ruim een jaar nadat Strukton de voormalige NS-loc 1824 aanschaft, maakt de spooraannemer bekend nog eens drie overbodige voormalige NS-locomotieven te hebben gekocht. Ditmaal gaat het om een drietal 1700-en die komende periode worden opgeknapt en van een nieuwe bestickering en naam worden voorzien. Het viertal wordt bovendien in de toekomst uitgerust met batterijen.

Vanaf woensdag 29 april 2020 start NS weer een beperkte Intercitydienst op. De treinen worden toegevoegd aan de zogenaamde basisdienstregeling die sinds 21 maart van kracht is. De Intercity's rijden op vrijwel alle trajecten waar ze tot 21 maart ook rijden, maar dan slechts eenmaal per uur. Ook de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam terug. Met de extra treinen is het makkelijker om anderhalve meter afstand te houden in de trein en wordt de reistijd over langere afstand verkort.

Op 9 maart 2020 keert DE 2-treinstel 180 na 17 jaar terug in Hengelo. Rail Pleasure neemt het treinstel begin 2020 over van BSH/stichting WIJS om het zoveel mogelijk terug te brengen in de afleveringstoestand en op te knappen tot wacht- en schuilmogelijkheid voor het spoorfietsbedrijf tussen Hengelo en Twekkelo. Nadat het treinstel op die dag weer op de draaistellen is gezet, begint de grondige opknapbeurt aan de zwaar gevandaliseerde oldtimer.

Begin jaren '80 schaft NS op basis van SNCF-locs van de serie BB 7200 58 moderne elektrische locomotieven van de serie 1600 aan. De sterke locomotieven zijn zowel voor het reizigers- als het goederenvervoer bestemd. Bij de boedelscheiding tussen NS Reizigers en NS Cargo eind jaren '90 worden de locomotieven verdeeld. De 21 locomotieven van NS Reizigers krijgen nummers in de serie 1800, de goedenlocs behouden hun oude nummer. Later schuift nog een aantal locs door naar de reizigersdienst. Het belang van de locs neemt tegelijkertijd snel af. Door terugloop van het aantal getrokken reizigerstreinen gaan begin 2011 de laatste locs uit de serie 1800 bij NS terzijde. Door hun beperkte inzetbaarheid houdt DB Cargo, als opvolger van NS Cargo, vooral de laatste jaren maar enkele locs in dienst. Op 3 april 2020 rijdt de 1616 vrijwel onopgemerkt de laatste rit.