Nieuws

Begin jaren '80 schaft NS op basis van SNCF-locs van de serie BB 7200 58 moderne elektrische locomotieven van de serie 1600 aan. De sterke locomotieven zijn zowel voor het reizigers- als het goederenvervoer bestemd. Bij de boedelscheiding tussen NS Reizigers en NS Cargo eind jaren '90 worden de locomotieven verdeeld. De 21 locomotieven van NS Reizigers krijgen nummers in de serie 1800, de goedenlocs behouden hun oude nummer. Later schuift nog een aantal locs door naar de reizigersdienst. Het belang van de locs neemt tegelijkertijd snel af. Door terugloop van het aantal getrokken reizigerstreinen gaan begin 2011 de laatste locs uit de serie 1800 bij NS terzijde. Door hun beperkte inzetbaarheid houdt DB Cargo, als opvolger van NS Cargo, vooral de laatste jaren maar enkele locs in dienst. Op 3 april 2020 rijdt de 1616 de laatste rit.

Op 16 maart 2020 geeft premier Rutte in zijn toespraak aan dat het coronavirus voorlopig nog in Nederland aanwezig blijft. Om het land deze hele periode bereikbaar houden, maken ProRail en NS een dag later bekend om vanaf 21 maart 2020 met een zogenoemde basisdienstregeling te starten. De nooddienstregeling bestaat voornamelijk uit sprinters die op alle trajecten tweemaal per uur alle stations aandoen. Op trajecten waar maar één trein per uur rijdt, blijft dat het geval. Ook rijden op enkele verbindingen nog intercity's. Intercity Direct de nachttreinen en een groot aantal internationale treinen rijdt niet. Ook de meeste regionale vervoerders passen hun dienstregeling aan.

Op zaterdag 7 maart 2020 keert DE 2-treinstel 180 na 17 jaar terug in Twente. Het treinstel uit 1953 rijdt hier nog tot 2001 voor Oostnet tussen Almelo en Mariënberg. Nadat het treinstel uit dienst gaat, is het in 2003 van Hengelo naar Haarlem overgebracht en door vrijwilligers van de Werkgroep IJmuider Spoorlijn gedeeltelijk opgeknapt. De laatste jaren is het stel echter voornamelijk gevandaliseerd. Doordat ProRail de grond in Haarlem nodig heeft, houdt de stichting WIJS op te bestaan en wordt het verwaarloosde treinstel voor de sloop aangeboden. Rail Pleasure neemt het treinstel begin 2020 over om het zoveel mogelijk terug te brengen in de afleveringstoestand en op te knappen tot wacht- en schuilmogelijkheid voor het spoorfietsbedrijf tussen Hengelo en Twekkelo.

Op woensdag 26 februari 2020 komt in opdracht van de provincie Groningen voor het eerst een treinstel dat wordt aangedreven door waterstof in Nederland aan. Het treinstel van het type Coradia iLint van Alstom wordt door een locomotief van Bad Bentheim naar de Arriva-werkplaats in Leeuwarden gebracht. Het stel rijdt vanaf 27 februari op eigen kracht enkele weken in de nachtelijke uren een aantal testritten tussen Groningen en Leeuwarden. Op zaterdag 7 maart is het treinstel op het Groningse hoofdstation door pers en publiek te bezichtigen.

Op 13 februari 2020 maakt Fairtrains bekend dat E-loc 1315 na een zorgvuldige onderhouds- en revisiebeurt gereed is voor een terugkeer op het Nederlandse spoorwegnet. De loc is, na 15 jaar niet zelfstandig gereden te hebben, de volgende in de rij klassieke NS-locomotieven die na een opknapbeurt een duurzaam tweede leven krijgt. Een concept dat in Duitsland veelvuldig voorkomt en ook in Nederland steeds meer vorm krijgt. Na de opknapbeurt maakt het opvallende NS-geel de komende tijd plaats voor een eigentijdse Berlijns blauwe kleurstelling met een knipoog naar het verleden van de loc.

De komst van nieuwe vervoerders zorgt na de eeuwisseling al snel voor meer kleur op het spoor naast het NS-geel. Terwijl de meeste vervoerders in eerste instantie eigen kleurschema's hanteren, bepalen opdrachtgevers tegenwoordig steeds vaker het uiterlijk van de trein. Dit zorgt in 2007 al voor twee rode LINT-treinstellen, speciaal voor de lijn Almelo - Mariënberg. De verbinding Zutphen - Oldenzaal zorgt echter voor de meeste wisselingen. In 2003 verschijnen hier in eerste instantie de hoofdzakelijk gele LINT-treinstellen van Syntus. Tien jaar later zijn stellen in het rood gestoken, compleet met Twents Ros. Nog geen vier jaar later worden de eerste LINT-en Blauwnet-blauw. Hierna wordt bekend dat de verbinding vanaf 2023 onder RRReis valt en de huisstijl wit met paarse, blauwe en groene tinten wordt. Desondanks zijn de laatste rode stellen begin 2020 alsnog blauw gestickerd.