Nieuws

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige Buffels direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. Eind november 2020 gaan de eerste vier treinstellen daadwerkelijk de grens over om aan hun buitenlandse avontuur te beginnen. Omdat onvoldoende rekening gehouden is met de Duitse veiligheidsvoorschriften, blijft het bij dit ene transport. Eind maart 2021 kan aan alle eisen worden voldaan en zijn de overbrengingsritten naar Polen hervat.

In de loop van 2021 is de nachttrein in Nederland terug van weggeweest. In de loop van dit jaar start de ÖBB samen NS International met een rechtstreekse Nightjet van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Voor de tractie tussen Amsterdam en Köln West least NS bij ELL twee locomotieven uit de Baureihe 193. Eind augustus 2020 komt de 193 766 als eerste in Nederland aan. In november volgt de 193 759. Na diverse ritten zonder reizigers zijn de locomotieven vanaf eind oktober regelmatig tussen Amsterdam en Bad Bentheim voor de IC Berlijn te zien. De locomotieven rijden tot maart 2021 in de standaardkleuren van de leasemaatschappij. Halverwege de maand krijgen ze de nieuwe NS-huisstijl. Op 22 maart 2021 heeft de 193 759 de primeur om als eerste NS-gele Vectron een rit met de IC Berlijn te maken.

In oktober en november 2020 voert de overheid diverse maatregelen in om het coronavirus in bedwang te houden. Door het dalende aantal reizigers dunt NS diezelfde periode de dienstregeling al geleidelijk uit. De regionale vervoerders blijven vooralsnog volgens het Spoorboekje rijden. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2021 breidt Arriva het aantal treinritten vooral in Noord-Nederland bovendien aanzienlijk uit. Vanaf 22 februari 2021 versobert de vervoerder de dienstregeling in Friesland en Groningen alsnog. Hierbij verdwijnen ook nagenoeg alle extra treinen die in december zijn ingevoerd.

Halverwege de jaren '70 presenteert NS in de regio Rotterdam Den Haag het nieuwe Stadsgewestelijk Materieel. Het speciale Randstadmaterieel is ontwikkeld om in de regio naast het normale spoornet ook op nieuw aan te leggen metrolijnen te gaan rijden. Uiteindelijk is de Zoetermeerse Stadslijn de enige speciale voorstadslijn en zwermen de sprinters al snel uit over de stoptreindiensten in de hele Randstad en de aangrensende regio's. Na de eeuwwisseling sluiten de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn en neemt NS nieuw sprintermaterieel in gebruik. De diensten van de oude, maar inmiddels gemoderniseerde sprinters verschuiven hierna steeds verder naar het oosten en zuiden van het land. Vanaf februari 2021 zijn de laatste stellen echter alleen nog tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht te zien, de regio waar het in 1975 allemaal begint.

Op 19 januari 2021 is het 40 jaar geleden dat E-loc 1601 in Nederland aankomt. Het is de eerste van de 58 moderne elektrische locomotieven die NS begin jaren'80 op basis van SNCF-locs van de serie BB 7200 aanschaft. De sterke locomotieven van de serie 1600 zijn zowel voor het reizigers- als het goederenvervoer bestemd. Eind jaren '90 zijn de locomotieven verdeeld tussen NS Reizigers en NS Cargo eind jaren '90. De locomotieven van NS Reizigers krijgen nummers in de serie 1800, de goederenlocs behouden hun originele nummer. Het belang van de locs neemt na de boedelscheiding al snel af. Door terugloop van het aantal getrokken reizigerstreinen gaan begin 2011 de laatste locs uit de serie 1800 bij NS Reizigers terzijde. De 1616 rijdt in april 2020 de laatste rit voor DB Cargo. Diverse exemplaren rijden intussen al jarenlang bij commerciële vervoerders.