Nieuws

Op 3 april 2020 rijdt de 1616 als laatste 1600 van DB Cargo vrijwel onopgemerkt de laatste rit voor de vervoerder. De loc is hierna met de dienstvaardige 1611 en 1615 bij de eerder terzijde gestelde 1602, 1604 en 1614 van DB Cargo in de Waalhaven gestald voor eventuele verkoop. In september dat jaar wordt bekend dat Railexperts het zestal overneemt. Hiervan blijven er drie dienstvaardig. De vervoerder beschikt dan al ruim twee jaar over soortgenoot 9901, de voormalige 1627/1827. De nieuwe aanwinsten krijgen de nummers 9902-9904.

Eind 2020 is de nachttrein in Nederland terug van weggeweest. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 13 december 2020 start de ÖBB samen NS International met een rechtstreekse Nightjet van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. De treinen vertrekken dagelijks aan het begin van de avond en komen de volgende ochtend in de verschillende steden aan. Omdat de treinen bij Zevenaar de grens over gaan, heeft NS multicourante locomotieven nodig. De keuze valt op twee locomotieven uit de Baureihe 193. Om het personeel op te leiden, rijden de Vectrons van september tot december diverse keren solo of met rijtuigen tussen Amsterdam en verschillende Duitse steden.

Materieel '54-treinstel 386 behoort sinds 1996 tot de collectie van het Spoorwegmuseum. Bijna tien jaar later is het treinstel voor het eerst in het museum te zien. Daarnaast rijdt de 386 van 2008 tot 2016 verschillende ritten voor diverse gelegenheden. Hierna krijgt de hondekop een vaste plek in het museum. Het duurt tot de zomer van 2020 tot de 386 weer eens buiten komt. Materieel '46-treinstel 273 brengt het stel eind augustus voor een gezamenlijke onderhoudsbeurt naar Leidschendam. De 386 is hierbij tevens weer bedrijfsvaardig gemaakt. Op 30 augustus rijdt het duo op de terugweg naar het museum onder grote belangstelling een conditierit door Zuid- en Noord-Holland.

Begin 21e eeuw gaat het zogenaamde Kippenlijntje tussen Amersfoort en Ede-Wageningen als één van de eerste regionale spoorlijnen van het Rijk over naar de provincie. In december 2006 neemt Connexxion de exploitatie van de treindienst onder de noemer Valleilijn voor een periode van 15 jaar over van NS. De aanbesteding voor de volgende concessieperiode, die in december 2021 moet ingaan, levert de provincie Gelderland echter geen enkele inschrijving op. Belangrijkste oorzaak is de onzekere markt die is ontstaan door het coronavirus.

Begin 2016 verschijnt een klassieke locomotief in een eveneens klassieke uitvoering op de baan. De 1619 verlaat op 14 januari dat jaar de Zutphense werkplaats in een rood-zwart-zilveren kleurstelling, in een vormgeving gebaseerd op die van SNCF-series BB15000 en CC6500. In de historisch verantwoorde kleurstelling maakt de locomotief reclame voor Raillogix, het bedrijf waarvoor Captrain op dat moment met voormalige 1600-en van NS het autovervoer verzorgt. Ruim een jaar na de 1619 verschijnt ook de 1618 in een soortgelijke kleurstelling op het Nederlandse spoorwegnet. Eind 2018 gaat het autovervoer over naar RFO. Een half jaar later gaat de 1619 terzijde, in de juli 2020 gevolgd door de 1618. RFO rijdt intussen sinds februari dat jaar met een Vectron in een moderne uitvoering van de Raillogix huisstijl.

Op 11 juni 2020 maakt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend dat de treindienst op het hoofdrailnet, inclusief het binnenlands vervoer op de HSL-Zuid, ook na afloop van de huidige concessie in 2024 in handen van NS blijft. Wel komt er meer marktwerking op diverse internationale verbindingen en worden gedurende de concessieperiode van 2025 tot 2035 maximaal drie sprinterdiensten van het hoofdrailnet afgesplitst.