martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

Nieuws

Monumentaal seinhuis Groningen wordt opgeknapt
26 november 2021

In 2018 starten de voorbereidende werkzaamheden van de vernieuwing van het Groningse hoofdstation en het stationsgebied. Bij de verbouwing verdwijnt onder andere het opstelterrein aan de achterzijde van het station en worden de meeste kopsporen doorgaande sporen. Voor de toegang tot de perrons en de beide zijden van het stationsgebied wordt een brede voetgangerstunnel aangelegd. Aan de zuidzijde van het station komen een nieuw busstation en een nie...

Lees meer
DDZ komt weer in dienst
19 november 2021

Op 3 december 2020 zet NS alle 49 DDZ-treinstammen tijdelijk aan de kant. Door meldingen van het personeel vindt eerder dat jaar al onderzoek plaats naar de afwijkend rijgedrag bij hogere snelheden. Naar aanleiding van de resultaten uit het eerste onderzoek besluit NS, in afwachting van een vervolgonderzoek, alle treinstammen uit dienst te halen. Als oplossing komt uiteindelijk een aanpassing in het remsysteem naar voren. In de tweede helft van 202...

Lees meer
Afscheid nadert voor het Stadsgewestelijk Materieel
16 november 2021

Halverwege de jaren '70 presenteert NS het nieuwe Stadsgewestelijk Materieel. Het speciale Randstadmaterieel is ontwikkeld om naast het normale spoornet ook op toekomstige metrolijnen te gaan rijden. Uiteindelijk is de Zoetermeerse Stadslijn de enige speciale voorstadslijn en zwermen de sprinters uit over de stoptreindiensten in de Randstad en omliggende regio's. Na de eeuwwisseling waaieren de oude sprinters steeds verder uit naar het oosten en zu...

Lees meer
NS least extra Vectrons voor de Nightjet naar Zürich
9 november 2021

Op 25 mei 2021 is de slaaptrein in Nederland terug van weggeweest. Die dag start de ÖBB samen NS International met een rechtstreekse Nightjet van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Omdat de treinen bij Zevenaar de grens over gaan, heeft NS multicourante locomotieven nodig. De keuze valt op twee locomotieven uit de Baureihe 193. Ruim een half jaar later gaat ook de nieuwe Nightjet naar Zürich van start en least NS twee extra Vectrons bij EL...

Lees meer
Dienstregeling 2022 bijna van start
8 november 2021

Op zondag 12 december 2021 gaat bij alle OV-bedrijven de nieuwe dienstregeling 2022 van start. Ten opzichte van 2021 voert NS een groot aantal wijzigingen door. Zo gaan op verschillende trajecten meer en snellere treinen rijden. Bij de regionale vervoerders verandert de dienstregeling nauwelijks. Terwijl de instroom van de SNG ook in 2022 verder doorgaat, neemt NS bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling volgens plan afscheid van het Stadsgewest...

Lees meer
Hondekoppen herenigd
30 oktober 2021

Op 30 oktober 2021 vindt de jaarlijkse Vriendenrit van de Vrienden van het Spoorwegmuseum plaats. Dit jaar maken museumhondekoppen 386 van het Spoorwegmuseum en 766 van de Stichting Hondekop een rit van het museum naar Coevorden. Het is voor het eerst sinds de buitendienststelling van het laatste Materieel '54 in 1996 dat beide rijvaardige museumstellen een gezamenlijke rit met publiek maken. Op 12 januari 1996 gaan de laatste treinstellen van het...

Lees meer
Sprinter rijdt als Intercity
29 oktober 2021

In 1970 introduceert NS het concept Intercity. Een frequente en snelle verbinding tussen de 40 grootste stations, uitgevoerd door het meest comfortabele materieel, in de loop van de jaren '70 en '80 steeds vaker herkenbaar aan de speciale geel-blauwe huisstijl. Verschillende verbindingen worden echter al dan niet geheel met stoptreinmaterieel uitgevoerd. Na twintig jaar verhoogt NS de eisen en degradeert een groot deel van de IC-lijnen tot sneltrei...

Lees meer
E-loc 1225 als museumstuk in Tilburgse spoorzone
10 oktober 2021

In oktober 2021 is E-loc 1225 aan het Stadsmuseum in Tilburg aangeboden. De locomotief, die bijna 65 jaar op het Nederlandse spoorwegnet rondrijdt, is een halve eeuw in de stad in onderhoud en vormt als zodanig een waardevolle toevoeging tussen de monumenten van het voormalige werkplaatsterrein in Spoorzone013.Met de sluiting van de werkplaatsen van Nedtrain wordt in 2011 het startsein voor de ontwikkeling van Spoorzone013 gegeven. Het werkplaatste...

Lees meer
Open Monumentendag 2021: Locomotiefloods Roosendaal
12 september 2021

Al ruim 30 jaar vindt in Nederland Open Monumentendag plaats. Eén van de vaste monumenten waarvan de deuren de laatste jaren zijn geopend, is de locomotiefloods in Roosendaal. Het karakteristieke gebouw uit 1907 is sinds 2002 een Rijksmonument. Hoewel het complex al sinds 1979 niet meer in gebruik is als officiële werkplaats, vinden nog altijd spoorse activiteiten plaats. De loods is sinds 2008 eigendom van BOEi en wordt na een grondige opknapbeurt...

Lees meer
Laatste ronde voor het Stadsgewestelijk Materieel
4 september 2021

Halverwege de jaren '70 presenteert NS in de regio Rotterdam Den Haag het nieuwe Stadsgewestelijk Materieel. Het speciale Randstadmaterieel is ontwikkeld om naast het normale spoornet ook op toekomstige metrolijnen te gaan rijden. Uiteindelijk is de Zoetermeerse Stadslijn de enige speciale voorstadslijn en zwermen de sprinters uit over de stoptreindiensten in de Randstad en omliggende regio's. Na de eeuwwisseling sluiten de Zoetermeerlijn en de Hof...

Lees meer
WINK wordt echte batterijtrein
31 augustus 2021

Om het reizen met het openbaar vervoer ook op de laatste Nederlandse diesellijnen nog duurzamer te maken, starten Arriva, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Friesland, Gelderland en Overijssel in het najaar van 2021 met het testen van een innovatieve batterijtrein. Voor de testen past Stadler het accupakket van één van de WINK-treinstellen van Arriva aan. Het treinstel zal hierna voor diverse proeven op versch...

Lees meer
Nieuwe aanwinst voor het Nederlands Transportmuseum
28 augustus 2021

In 1957 wordt het startsein voor de Trans Europ Express gegeven en gaan door heel West-Europa gaan snelle moderne treinen rijden. Ook NS en de Zwiterse SBB ontwikkelen een nieuwe reeks luxe dieseltreinstellen. De stellen rijden vanuit Amsterdam naar Parijs en Zürich. Begin jaren '70 gaan de stellen alweer buiten dienst. Enkele jaren later vinden ze in Canada een nieuwe werkgever waar ze tot 1992 blijven rijden. In 1998 keren vijf rijtuigen terug na...

Lees meer
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.