martijnvanvulpen.nl

  • treinen
  • spoorzoeken
  • spoorweggeschiedenis
  • stations

Nieuws

Treindienst Hanzelijn op 11 december 2022 hervat
6 december 2022

Op 2 september 2022 raakt het baanvak Lelystad – Dronten van de Hanzelijn zwaar beschadigd. Die middag komt bij Swifterbant een hoogspanningskabel van TenneT op de bovenleiding terecht en gaat in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door de systemen van de spoorlijn. De daaropvolgende dagen inventariseert ProRail de impact van het incident en wordt duidelijk dat er maandenlang geen treinen meer over de verbinding kunnen rijden. Bij het ingaan v...

Lees meer
Crowdfunding voor herstel verbrande goederenwagens VSM
5 december 2022

Op 27 november 2022 branden in Loenen twee historische goederenwagons van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij uit. Hoewel de wagens ernstig zijn beschadigd, zijn ze nog wel te redden. Voor het herstel is naar schatting ongeveer een bedrag van 50.000 euro nodig. Via een crowdfundingsactie vraagt de VSM een bijdrage voor het herstel van de unieke wagens.Op 27 november 2022 verliest de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij door brandstichting in Loenen t...

Lees meer
Station Zoetermeer voorlopig gesloten
3 december 2022

Op vrijdagavond 2 december 2022 sluit de gemeente Zoetermeer per direct de Nelson Mandelabrug. Het karakteristieke bouwwerk over onder andere de spoorlijn Gouda - Den Haag, de A12 en de voormalige Zoetermeerse Stadslijn blijkt door scheurvorming in de betonnen liggers te onveilig om nog te gebruiken. De spoorlijn, tramlijn en wegen onder de brug blijven vooralsnog wel open. Station Zoetermeer en RandstadRailhalte Driemanspolder zijn normaliter alle...

Lees meer
ICNG later in dienst
30 november 2022

Hoewel het de bedoeling is om de eerste treinstellen van het type Intercity Nieuwe Generatie bij het ingaan van de dienstregeling 2023 na een jaar uitstel dit jaar te introduceren als Intercity Direct tussen Amsterdam en Breda, laat NS op 30 november 2022 weten dat het nieuwe materieel pas in het voorjaar van 2023 in de reizigersdienst verschijnt. NS geeft aan dat de kwaliteit en de betrouwbaarheid van het materieel niet tijdig in orde is.NS bestel...

Lees meer
DE-loc 2454 voorzien van ATB
29 november 2022

Vanaf 1962 wordt het Nederlandse spoorwegnet voorzien van Automatische Treinbeïnvloeding. Ook het materieel van NS wordt van het beveiligingssysteem voorzien. De complete ombouw van het net en materieel duurt maar liefst dertig jaar. Aangezien de locomotieven uit de serie 2400 dat niet meer halen, acht NS het niet nodig deze van ATB te voorzien. In 2017 is de terzijde gestelde 2454 door de latere 2454 Crew naar Nederland gehaald en opgeknapt voor d...

Lees meer
Arriva schaft vier waterstoftreinen aan
24 november 2022

Op 24 november 2022 wordt bekend dat de Provincie Groningen en Arriva akkoord hebben bereikt over de aanschaf van vier waterstoftreinen voor de regionale verbindingen in de provincie. Met de ondertekening van de overeenkomst gaat de aanbestedingsprocedure van start. Volgens plan kan de bouw van de treinstellen in 2024 van start gaan. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2028 moet het viertal in de reizigersdienst verschijnen.Op 24 november 2...

Lees meer
NS behoudt sprinters Zwolle - Groningen/Leeuwarden
18 november 2022

Hoewel er jarenlang wordt gesproken over de decentralisatie van de sprinterdiensten van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden, besluit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in november 2022 dat NS ook tijdens de concessieperiode 2025-2035 de sprinterdiensten tussen Zwolle en de noordelijke hoofdsteden mag blijven verzorgen.In het regeerakkoord van 2017 is, mede op aandringen van de regionale vervoerders, opgenomen dat het Rijk en de provinc...

Lees meer
Voorlopig minder museummaterieel op de baan
18 november 2022

Nadat in 2020 en 2021 de coronamaatregelen ervoor zorgen dat er aanzienlijk minder ritten met museummaterieel op de baan te zien zijn, zorgen het personeelstekort bij NS en ontbreken van de juiste certificering bij het Spoorwegmuseum er vanaf de zomer van 2022 voor dat het aanbod historisch materieel op de hoofdbaan voornamelijk bestaat uit het NS-gele materieel van de 2454 Crew.Sinds jaar en dag kunnen gezelschappen spoorwegmaterieel huren voor he...

Lees meer
Aanbesteding modernisering Maaslijn in 2023 hervat
15 november 2022

Al in april 2015 nemen ProRail en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg het besluit de spoorwegverbinding tussen Nijmegen, Venlo en Roermond te elektrificeren en te moderniseren. Naast de elektrificatie van het gehele traject worden ook verschillende baanvakken van een tweede spoor voorzien en worden enkele bogen verruimd. Volgens de plannen kan Arriva eind 2020 met de eerste elektrische treinen over de Maaslijn kan rijden. Het duurt v...

Lees meer
Kabinet investeert in Oude Lijn en Gelderse RegioExpres
15 november 2022

Op 14 november 2022 wordt bekend hoe het kabinet de 7,5 miljard euro, die in het regeerakkoord is opgenomen voor de bereikbaarheid van nieuwe woonwijken, de komende tien jaar verdeelt. Ruim de helft van dit bedrag gaat naar het openbaar vervoer. Ruim 1,5 miljard is bestemd voor de verbetering van de Oude Lijn tussen Leiden en Dordrecht. Daarnaast investeert de regering in de Gelderse RegioExpress, de bouw van de nieuwe voorstadshalte Groningen Suik...

Lees meer
Marktwerking op het spoor?
4 november 2022

Hoewel de concessie voor het hoofdrailnet voor de periode 2025-2035 al min of meer aan NS gegund is, staat het monopolie van NS dit najaar alsnog op het spel. De Eurocommissaris voor Vervoer en de regionale vervoerders eisen dat ook andere vervoersbedrijven op het HRN moeten kunnen rijden. De staatssecretaris, NS en de vakbonden waarschuwen echter voor de negatieve gevolgen hiervan. Het kabinet staat hiermee lijnrecht tegenover de Europese Commissi...

Lees meer
Dienstregeling 2023 bijna van start
31 oktober 2022

Op 11 december 2022 gaat bij de Nederlandse OV-bedrijven de nieuwe dienstregeling 2023 van start. De nieuwe dienstregeling betekent, in tegenstelling tot voorgaande jaren, een flinke afname in het aanbod. NS en Arriva zijn al in de zomer van 2022 begonnen met het schrappen van spitstreinen en het verlangen van frequenties op een groot aantal trajecten. De nieuwe dienstregeling 2023 borduurt voort op de maatregelen die in de loop van 2022 zijn genom...

Lees meer
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.