Strukton koopt drie 1700-en

Ruim een jaar nadat Strukton de voormalige NS-loc 1824 aanschaft, maakt de spooraannemer bekend nog eens drie overbodige voormalige NS-locomotieven te hebben gekocht. Ditmaal gaat het om een drietal 1700-en die komende periode worden opgeknapt en van een nieuwe bestickering en naam worden voorzien. Het viertal wordt bovendien in de toekomst uitgerust met batterijen.

Om het snel groeiende aantal reizigers op te vangen, bestelt NS eind jaren '80 nieuw Dubbeldeksmaterieel en nieuwe locomotieven. Het materieel is gebaseerd op bestaande ontwerpen en kan zo snel worden gebouwd. In 1992 komen de eerste van de 81 locomotieven van de serie 1700 in dienst. Enkele jaren later vervangen speciale motorrijtuigen 50 locomotieven in de dubbeldeksstammen waarna de locs doorschuiven naar reguliere getrokken treinen. Door het teruglopend aantal getrokken treinen gaan de eerste exemplaren rond 2010 terzijde. De laatste jaren rijden de resterende 1700-en alleen nog met gereactiveerde dubbeldeksrijtuigen en enkele internationale treinen. Nadat in december 2019 de laatste dubbeldeksstammen terzijde gaan, blijven nog acht exemplaren in dienst bij NS. Terwijl verschillende locs gesloopt worden, schaft Railpromo begin 2018 als eerste commerciële vervoerder drie locomotieven uit de serie  aan.

In de jaren voorafgaand aan de terzijdestelling van de meeste locomotieven uit de serie 1700 neemt NS Reizigers al afscheid van de serie 1800. Diverse exemplaren gaan naar andere vervoerders. Begin 2019 neemt Strukton E-loc 1824 over om in te zetten als eerste elektrische werkloc. De spooraannemer wil met de aanschaf van de loc aantonen dat de spoorbranche toe is aan een nieuwe stap in een duurzame bedrijfsvoering. Tot dan toe wordt bij werkzaamheden nog altijd gebruik gemaakt van diesellocomotieven. Belangrijke reden is uiteraard dat bij nieuwe projecten doorgaans geen bovenleiding aanwezig is en dat anders vaak de spanning van de bovenleiding is gehaald. Met de aanschaf van de 1824 benadrukt de aannemer bovendien het hergebruik van een oude locomotief. Strukton neemt de locomotief op 13 september 2019 bij de werkplaats in Zutphen officieel in gebruik. Naast een nieuwe kleurstelling krijgt de locomotief, in navolging tot de andere tractievoertuigen van het bedrijf, een nieuwe naam. De 1824 gaat hierna verder onder de naam Nicole. Bij de ingebruikname blijkt dat de geplande batterij op een later moment wordt ingebouwd.

In april 2020 wordt bekend dat Strukton de 1736, 1740 en 1756 heeft aangeschaft. De drie locomotieven rijden de laatste jaren in combinatie met DD-AR-treinstammen en gaan eind 2019 bij NS terzijde. De reden dat Strukton nog eens drie locomotieven aanschaft, is dat twee diesellocs van de aannemer in Italie ingezet gaan worden. Het drietal wordt in eerste instantie in de werkplaats in Zutphen opgeknapt en net als de 1824 van een nieuwe kleurstelling voorzien. In de toekomst wil Strukton alle vier locomotieven uitrusten met batterijen, zodat ze ook zonder bovenleiding zelfstandig kunnen rijden. Bij Nicole zijn de voorbereidingen hiervoor inmiddels getroffen. Voor de ombouw maakt Strukton gebruik van de kennis van Strukton Rolling Stock. Het bedrijfsonderdeel werkt al met verschillende partijen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Als tijdelijke oplossing heeft Strukton ook twee dubbeldeks-stuurstandrijtuigen overgenomen om hier accupakketten in te bouwen.

Lees hier het persbericht van Strukton