Eerste Arriva GTW in nieuwe kleuren

In 2019 start de revisie en modernisering van de 51 GTW-treinstellen van Arriva die sinds 2006 in de provincies Groningen en Friesland rijden. Het grootste deel van de revisie van de eerste twee treinstellen vindt plaats bij de Poolse vestiging van Stadler in Siedlce. De cosmetische opknapbeurt en de revisie van de overige treinstellen vindt plaats in Nederland. Bij de Museumwerkplaats van Transit Oost in Winterswijk zijn in het voorjaar van 2020 de eerste gereviseerde treinstellen in een nieuw jasje gestoken.

In 2004 wint Arriva de concessie voor het vervoer in de provincies Groningen en Friesland. Ter vervanging van de oude Wadlopers bestelt de vervoerder bij het Zwitserse Stadler 43 treinstellen van het type GTW. De eerste treinstellen komen in 2006 in dienst. In de loop der jaren bestelt Arriva nog acht treinstellen. Ook zijn diverse tweewagenstellen met een extra rijtuig verlengd. Ook voor andere gewonnen concessies bestelt Arriva in de loop der jaren nog tientallen treinstellen van het type.

In de zomer van 2017 wordt bekend dat Arriva tot 2035 het treinverkeer in de noordelijke provincies blijft uitvoeren. Naast de aanschaf van 18 nieuwe treinstellen van het type WINK laat de vervoerder ook de oude treinstellen van het type GTW opknappen. In 2019 start de revisie en modernisering van de eerste twee treinstellen bij de Poolse vestiging van Stadler in Siedlce. De 231 en 327 worden hier tevens hersteld van aanzienlijke schade. Het cosmetisch opknappen van het duo vindt in Nederland plaats. De treinstellen krijgen bij de revisie onder andere nieuwe batterijen die remenergie opslaan. Hierdoor hoeft de trein bij stilstand niet stationair te draaien om bijvoorbeeld verlichting en airco te laten draaien. Ook krijgen de treinstellen een nieuw reizigersinformatiesysteem met zitplaatsindicator. Daarnaast krijgt het interieur nieuwe bekleding en komen er oplaadpunten. Aan de buitenzijde krijgen de treinstellen een variant op de standaard-kleurstelling van de vervoerder.

In november 2019 keren de 231 en 327 terug uit Polen. De treinstellen hebben dan nog hun oude rode kleurstelling. Terwijl in maart 2020 al twee soortgenoten voor een opknapbeurt naar Blerick zijn overgebracht, gaan de 231 en 327 na diverse proefritten april dat jaar de Museumwerkplaats van Transit Oost in Winterswijk. Op 20 mei 2020 rijdt Arriva-treinstel 231 als eerste treinstel in de nieuwe kleurstelling van de vervoerder de poorten van de werkplaats uit.

Op één van de rijtuigen verschijnt het logo van opdrachtgever provinsje Fryslân. Op de powerpack komt het logo van Arriva. Op het andere rijtuig komt het logo van opdrachtgever provincie Groningen.

De nieuwe uitvoering van de treinstellen wijkt enigszins af van de eerder door Arriva gepubliceerde artist impression. Hierbij loopt de zwarte band niet alleen rond de ramen, maar ook door over de powerpack en de bij de cabines tot de frontseinen. Terwijl het uitvergrote logo van de vervoerder op de animatie nog over de reizigersafdelingen geplaatst, krijgt het uiteindelijk een plek op de powerpack.

Edit: Drie weken later is ook de 327 gereed. Op 14 juni 2020 keert het duo terug naar Leeuwarden. Drie dagen later starten de eerste testritten met het nieuwe reisinformatiesysteem en het Energie Spaar Systeem. Op 16 juli verschijnt het tweetal in de normale dienstregeling. Volgens plan worden de overige 49 treinstellen binnen een half jaar in Blerick en Winterswijk opgeknapt zodat Arriva de nieuwe concessieperiode op de noordelijke lijnen kan starten met een compleet vernieuwd materieelpark.