Railexperts schaft laatste zes 1600-en DB Cargo aan

Op 3 april 2020 rijdt de 1616 als laatste 1600 van DB Cargo vrijwel onopgemerkt de laatste rit voor de vervoerder. De loc is hierna met de dienstvaardige 1611 en 1615 bij de eerder terzijde gestelde 1602, 1604 en 1614 van DB Cargo in de Waalhaven gestald voor eventuele verkoop. In september dat jaar wordt bekend dat Railexperts het zestal overneemt. Hiervan blijven er drie dienstvaardig. De vervoerder beschikt dan al ruim twee jaar over soortgenoot 9901, de voormalige 1627/1827. De nieuwe aanwinsten krijgen de nummers 9902-9904.

In 2016 rijden nog vijf 1600-en DB Cargo. De 1615 rijdt op 2 juli dat jaar als één van de laatste exemplaren bij Almelo de Riet met een Styreen-trein van Bad Bentheim richting Amersfoort.De 58 locomotieven van de serie 1600 gaan na de boedelscheiding tussen NS Cargo en NS Reizigers eind jaren '90 voornamelijk naar de reizigerstak. Hier zijn ze ondergebracht in de serie 1800. De laatste locomotieven van NS Reizigers gaan in 2011 terzijde. In de loop der jaren komen verschillende exemplaren bij commerciële vervoerders terecht. Ook de meeste 1600-en van NS Cargo, later Railion en weer later DB Schenker zijn al snel overbodig en belanden zowel bij de sloper als bij andere vervoerders.

Het laatste decennium rijden alleen de 1602, 1604 en 1611-1616 nog voor DB Schenker Rail, later DB Cargo. De 1601 en 1603 fungeren dan nog een aantal jaar als plukloc. Dat de vervoerder de locs nog een tijdje in dienst wil houden, blijkt wanneer de 1612 in februari 2012 in verkeersrode kleurstelling op de baan verschijnt. Na de 1612 zijn ook de andere zes dienstvaardige locs van de nieuwe kleurstelling voorzien. In afwachting van de ontwikkelingen in het goederenvervoer fungeert de gele 1613 in eerste instantie als reserveloc. De loc gaat al snel alsnog buiten dienst. In 2015 gaat ook de 1602 terzijde en een jaar later volgt de 1612. De resterende locs van DB Cargo krijgen, ondanks eerdere plannen, in 2017 alsnog een opknapbeurt om zo nog enkele jaren in het binnenlandse goederenvervoer te rijden.

Begin 2019 gaat de 1614 alsnog terzijde, een jaar later gevolgd door de 1604 en de 1616. Laatstgenoemde loc komt begin maart 2020 met een tractiemotor van de 1604 weer in dienst. Eind maart 2020 staakt DB Cargo het onderhoud en rijden de 1611, 1615 en de 1616 hun laatste ritten. Nadat op 2 april het geplande officiële afscheid niet doorgaat, rijdt de 1616 een dag later met een slag Kijfhoek - Sloehaven vrijwel onopgemerkt de laatste rit voor de vervoerder. Hierna zijn de laatste drie locs overgebracht naar de werkplaats van Shunter in de Waalhaven Zuid, waar ook de andere terzijde gestelde exemplaren staan. De 1612 en 1613 zijn ruim een maand daarvoor gesloopt.

E-loc 1614 staat op 15 juni 2014 in Amersfoort te wachten op een volgende inzet. Voor de aanschaf van de 9901 huurt Railexperts jarelang de locomotieven van Locon. Zo verzorgt de 9904 op 7 juni 2015 het laatste deel de rit van een gezelschapstrein van Hamburg naar 's-Hertogenbosch. De trein nadert hier station Almelo. Op 3 september 2017 rijdt E-loc 1615 even ten zuiden van Susteren met een lege kalktrein bestemd voor het Belgische Hermalle. De loc brengt de trein van Beverwijk naar Sittard. Op 3 februari 2019 rijdt Railexperts-loc 9901 met de Alpen Express onderweg naar Den Haag HS langs het verlaten goederenemplacement van Haarlem.

Op 4 maart 2018 brengt Railexperts-loc 9901 bij Ravenstein een omgeleide Alpen Express van Venlo naar Leiden.Intussen rijden de 1827 en 1834 van NS Reizigers vanaf juni 2011 voor de Duitse goederenvervoerder Locon. De locs krijgen respectievelijk de nummers 9901 en 9902. Later schaft de vervoerder nog meer exemplaren uit de serie aan. Locon verhuurt de locomotieven regelmatig aan chartermaatschappij Railexperts voor het rijden van gezelschapstreinen en materieeloverbrengingen. In juni 2017 neemt Railexperts de 9901 definitief van de goederenvervoerder over. De loc behoudt de oranje Locon-kleurstelling. Op de zijwanden komen bescheiden stickers met het logo van Railexperts. Naast standaard gezelschapstreinen rijdt de loc in de beginperiode ook af en toe de Amsterdam Dinner Train van Railpromo.

Op 23 september 2017 brengt E-loc 9901 van Railexperts de nieuwe sprinterstellen 2701 en 2301 van Bad Bentheim naar de Amsterdamse Zaanstraat. De opvallende combinatie, met aan beide zijden remrijtuigen, rijdt vanwege werkzaamheden via de Hanzelijn en passeert zo Kampen Zuid.In eerste instantie rijdt de chartermaatschappij, net als de periode voor de komst van de 9901, onder de vlag van andere vervoerders. Vanaf half september 2017 mag Railexperts zelf personen- en goederenvervoer verzorgen. De loc, officieel van RXP Tractie BV, de dochter van Railexperts die het materieelpark beheert, verschijnt sindsdien ook regelmatig voor goederentreinen en materieeloverbrenginingen. Tijdens het wintersportseizoen rijdt de loc vrijwel alle Alpen Expressen en andere wintersporttreinen. Als vaste reserveloc huurt Railexperts vanaf december 2017 de 1251 van Fairtrains. Voor het rangeerwerk worden bovendien diverse diesellocomotieven gehuurd. Daarnaast zet de vervoerder in het hoogseizoen regelmatig Traxx-en van Lineas in. Eind december 2019 is zelfs een Vectron voor een leeg materieel-trein te zien, waarmee het de eerste inzet van loc uit de Baureihe 193 voor een personentrein in Nederland is.

Begin september 2020 wordt bekend dat de 9901 versterking krijgt in de vorm van de laatste seriegenoten van DB Cargo, de 1602, 1604, 1611, 1614-1616. De 1611, 1615 en 1616 blijven dienstvaardig en zijn op 12 september door de 9901 naar Amersfoort overgebracht. Voor de overbrenging is de tekst op de zijwanden waarmee de locomotieven hun laatste diensten rijden, ingekort van "DB Cargo neemt afscheid van de locomotiefserie 1600" naar "de locomotiefserie 1600". In Amersfoort worden ook de laatste woorden verwijderd en krijgen de locomotieven op de zijwanden dezelfde stickers met logo als de 9901. Ook worden ze doorgenummerd in 9902, 9903 en 9904. Alle locomotieven krijgen bovendien het logo van Railexperts op de neuzen. De resterende drie 1600-en zijn bij de loods van de SSN in Rotterdam Noord gestald en worden na het uitnemen van de bruikbare onderdelen gesloopt.

Een deel van het materieelpark van RXP op 19 september 2020 in Amersfoort: van voor naar achter de 9901 en nieuwe aanwinsten 6002, 9902 en 9903. Op de 9901 is het logo te zien dat enkele dagen eerder op de voormalige 1600-en van DB Cargo is aangebracht.De 9902-9904 behouden hun rode kleurstelling. De 9902 komt eind september als eerste loc na een opknapbeurt weer in dienst. Met de komst van de extra 1600-en komt een einde aan de inzet van de 1251.

Door het wegvallen van het meeste chartervervoer richt RXP zich vanaf de zomer van 2020 meer op het verhuur van materieel voor het goederenvervoer. Zo rijdt de 9901 al regelmatig autotreinen tussen Bad Bentheim en Amersfoort voor HSL Netherlands. Naast de 1600-en neemt RXP Tractie BV eerder die zomer ook vier diesellocs van het type V60 over van Rail Rolling Stock. De 6002 is als eerste van het viertal opgeknapt en in ACTS-kleuren geschilderd. RXP verhuurt de loc vanaf 31 augustus aan HSL voor het rijden van de zogenaamde last mile van de autotreinen tussen Amersfoort en het emplacement van PON in Leusden.

RXP GrootOp 12 september 2020 zijn de drie 1600-en die Railexperts rijvaardig wil maken, overgebracht naar Amersfoort. Op de bovenste foto is de 1611 een dag later nog met het opschrift "de locomotiefserie 1600" te zien. Op 19 september 2020 zijn de kenmerken van DB Cargo verdwenen en draagt de loc het nummer 9903 en eenzelfde sticker met het logo van RXP als de 9901 op de zijwand.