Opnieuw vijf 1700-en naar nieuwe eigenaar

Met het verdwijnen van de conventionele getrokken reizigerstreinen en de dubbeldeks-trekduwtreinen, is de serie 1700 van NS in 2020, op enkele exemplaren na, nagenoeg overbodig. Terwijl al tientallen locomotieven ruim 25 jaar na de bouw alweer zijn gesloopt, vinden diverse exemplaren hun weg naar een nieuwe werkgever. Zo gaat een drietal naar Railpromo en schaft ook Strukton drie locs uit de serie aan. In september 2020 volgt DC Tractie met de aanschaf van maar liefst vijf locomotieven uit de serie 1700.

Om het snel groeiende aantal reizigers op te vangen, bestelt NS eind jaren '80 nieuw Dubbeldeksmaterieel en nieuwe locomotieven. Het materieel is gebaseerd op bestaande ontwerpen en kan zo relatief snel worden gebouwd. In 1992 komen de eerste van de 81 locomotieven van de serie 1700 in dienst. Enkele jaren later vervangen speciale motorrijtuigen 50 locomotieven in de dubbeldeksstammen. De locs schuiven hierna door naar de reguliere getrokken treinen. Door het teruglopend aantal getrokken treinen gaan de eerste exemplaren rond 2010 alweer terzijde. De laatste jaren rijden de resterende 1700-en alleen nog met gereactiveerde dubbeldeksrijtuigen en enkele internationale treinen. Nadat in december 2019 de laatste dubbeldeksstammen terzijde gaan, blijven nog acht exemplaren bij NS in dienst voor het rijden van de IC Berlijn. Terwijl tientallen locs gesloopt worden, schaft Railpromo begin 2018 als eerste commerciële vervoerder drie locomotieven uit de serie aan. Twee jaar later neemt ook Strukton drie exemplaren over van NS.

In september 2020 wordt bekend dat NS nog eens vijf overbodige locomotieven uit de serie heeft verkocht. De 1751, 1760, 1766, 1770 en 1780 gaan aan het eind van de maand over naar een nieuwe speler op het Nederlandse spoorwegnet: DC Tractie.