Dienstregeling 2021 bijna van start

Op zondag 13 december 2020 gaat bij alle OV-bedrijven de nieuwe dienstregeling 2021 in. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn er amper wijzigingen bij NS. Het meest opvallende is de terugkeer van een reguliere slaaptrein op het Nederlandse spoor. Arriva laat in Noord-Nederland daarentegen flink wat extra treinen rijden. Naast infrastructurele verbeteringen zorgt ook de komst van de nieuwe WINK-treinstellen ervoor dat de vervoerder de dienstregeling kan uitbreiden. Daarnaast wordt in 2021 weer een flink aantal GTW-treinstellen gemoderniseerd, waardoor het Arriva-rood in het noorden steeds meer plaatsmaakt voor de nieuwe aquamarijn-witte huisstijl. Door de komst van nog meer SNG-treinstellen is de dienstregeling 2021 de laatste waarin NS de SGM-treinstellen inzet.

De nieuwe dienstregeling 2021 betekent bij NS vooral de aanpassing van een aantal sprinterdiensten. Door gebruik te maken van de vereenvoudigde infrastructuur in Naarden-Bussum krijgen reizigers vanuit Soest in de ochtenduren in Baarn een betere aansluiting richting Amsterdam. In de middag en avond bieden de treinen in de andere richting een goede overstap. NS verschuift de sprinterdiensten Utrecht – Tiel en Utrecht –'s-Hertogenbosch met een kwartier. Hierdoor rijden de sprinters Den Haag – Utrecht vanaf 2021 naar Tiel en de sprinters Woerden – Tiel gaan tussen Woerden en 's-Hertogenbosch rijden. Door deze aanpassing geven de sprinters in Tiel weer aansluiting op de Arriva-treinen naar Arnhem. De sprinters Dordrecht - 's-Hertogenbosch rijden vanaf het ingaan van de nieuwe dienstregeling ook op zondagen elk halfuur door naar Nijmegen. De treinen rijden op zondagen echter niet langer tussen Arnhem en Nijmegen.

Eind augustus arriveert de zwart-groene Vectron 193 766 voor een uitgebreid opleidingsprogramma in Amsterdam. Op 21 oktober 2020 rijdt de 193 766 voor het eerst met een 'echte' IC Berlijn een slag Amsterdam - Bad Bentheim v.v. De loc is hiermee de eerste Vectron voor een reizigerstrein in Nederland. Ook Twee dagen later verzorgt de loc weer een slag naar Bad Bentheim. Op de foto is de 193 766 met trein 148 bij Deventer onderweg naar Amsterdam. Vanaf december 2020 rijden de Vectrons van NS naast de NightJet tussen Amsterdam en Köln ook dagelijks met de IC Berlijn een slag naar Bad Bentheim.Na vier jaar afwezigheid keert een reguliere slaaptrein terug op het Nederlandse spoorwegnet. Vanaf 13 december 2020 trekt de ÖBB in samenwerking met NS de Nightjet tussen Wenen/Innsbruck en Düsseldorf door naar Amsterdam Centraal. In Nederland stoppen de treinen ook in Arnhem en Utrecht. Enkele treinen van de IC Berlijn kunnen worden versneld door een aantal goederenpaden te laten vervallen. Deze treinen stoppen bovendien niet in Apeldoorn. Ter compensatie rijdt op die momenten een extra intercity tussen Amsterdam en Deventer.

Na een aantal flinke infrastructurele verbeterigen als het aanpassen van diverse emplacementen en de komst van nieuw materieel, past Arriva de treindienst in Noord-Nederland flink aan. Vanaf december 2020 verdubbelt het aantal sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen. Elk uur stopt één trein in Feanwâlden en Buitenpost en één trein in Feanwâlden en Zuidhorn. Ook tussen Groningen en Winschoten rijden vanaf het ingaan van de nieuwe dienstregeling tijdens de spits sneltreinen. Deze treinen stoppen alleen in Groningen Europapark en Scheemda. Alle treinen tussen Groningen en Roodeschool rijden tot 20:00u voortaan door naar de Eemshaven. Tussen Leeuwarden en Stavoren rijden de treinen tijdens de spits vanaf december 2020 een halfuursdienst. Tussen de Friese hoofdstad en Sneek rijdt bovendien elk halfuur een extra spitstrein. De frequentie gaat hierbij tijdens de spits van drie naar vier treinen per uur. De extra treinen slaan echter wel Mantgum over. Buiten de spits rijden de treinen tussen Leeuwarden en Sneek tweemaal per uur. Hiervan rijdt één trein door naar Stavoren.

Dienstregeling 2021 is de laatste waarin NS de eerste generatie sprintermaterieel inzet. Op 5 mei 2020 is SGM-treinstel 2943 nog bij Leuvenheim onderweg als sprinter van Zutphen naar Wijchen. Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2021 gaat een groot deel van de eerste generatie sprintermaterieel van NS terzijde. In de loop van 2021 gaan de laatste treinstellen buiten dienst. De instroom van nog meer nieuwe SNG-treinstellen en de afvoer van het oude materieel zorgt uiteraard voor verschuivingen in de materieelinzet in de sprinterdiensten. Zo rijden de oude stellen vanaf december planmatig alleen nog een deel van de sprinterdienst tussen Amsterdam, Haarlem en Zandvoort/Hoorn, tussen Apeldoorn en Twente en tussen Den Haag en Dordrecht. Als alles volgens plan verloopt, zijn de laatste stellen in het voorjaar alleen nog in laatstgenoemde sprinterdienst te zien.

Terwijl treinstel 327 binnen staat, staat de 231 als eerste geheel gemoderniseerde GTW-treinstel van Arriva op 21 mei 2020 voor de Museumwerkplaats van Transit Oost in Winterswijk.Bij Arriva komen de eerste WINK-treinstellen in dienst. De hybride treinstellen gaan als eerste in de sneltreindienst tussen Leeuwarden en Groningen rijden. Naast het nieuwe materieel verschijnen in 2021 ook steeds meer gemoderniseerde GTW-treinstellen op de noordelijke lijnen. Hierdoor maakt het bekende Arriva-rood steeds meer plaats voor de aquamarijn-witte huisstijl van de vervoerder.

Er zijn in december 2020 voor de verandering geen stations die van naam wijzigen. Ook komen er geen nieuwe stations bij. Wel wordt Sappemeer Oost gesloten om ruimte te maken voor de versnelling van de treindienst op het baanvak Groningen - Zuidbroek.