De geleidelijke metamorfose van RFO-loc 1830

In december 2018 komt de voormalige NS-loc 1830 in dienst bij RFO. De locomotief is als 9908 na het faillissement van Locon samen met de 9902-9906 en 9909 in augustus 2017 overgenomen door Rail Innovaters Group die de locomotieven onderbrengt bij RailReLease. In de loop der jaren gaan alle bedrijfsvaardige locs voor Rail Force One rijden. Terwijl de meeste locs de oranje Locon-huisstijl behouden, rijdt de 1829 sinds de zomer van 2018 in een grijze uitvoering van RFO. Hier lijkt het bij te blijven tot de 1830 in het voorjaar van 2020 ineens met twee verschillende neuzen en één geheel oranje zijwand op de baan verschijnt. Een half jaar later is op de oranje zijde het RFO-logo toegevoegd. Aangezien op één wand nog steeds een witte streep uit de Locon-tijd te zien is, lijkt de geleidelijke metamorfose van de loc nog niet af.

Op 23 juli 2018 maakt de 1829 de eerste rit in de kleuren van Rail Force One. Die dag brengt de loc de theatertrein van het rondreizende theatergezelschap 'Das Letzte Kleinod' van Het Spoorwegmuseum naar Bad Bentheim. Op de foto rijdt de opvallende combinatie bij Teuge.In de periode 2011 - 2014 neemt goederenvervoerder Locon maar liefst negen overbodige locomotieven uit de serie 1800 over van NS Reizigers. Alle locomotieven krijgen een nieuw nummer in de 9900-serie en een eenvoudige maar opvallende oranje huisstijl met witte band. De neuzen zijn geheel wit geschilderd. In de zomer van 2017 is Locon Benelux BV failliet verklaard. Terwijl de 9901 bij Railexperts terechtkomt gaan de overige locomotieven naar Rail Innovaters Group. Het bedrijf brengt de locomotieven onder bij dochteronderneming RailReLease. Bij de overname krijgen de locomotieven het oude NS-nummer terug. Terwijl de 1834 en 1836 als onderdelenleverancier dienen, komen de 1828-1831 en 1837 in de loop van 2017 en 2018 weer in dienst. Uiteindelijk rijdt het complete vieral voor Rail Force One, eveneens een dochteronderneming van RIG.

Na de overname blijft de oranje-witte Locon-kleurstelling van de locomotieven gehandhaafd. De overige kenmerken van de vorige eigenaar zijn wel zoveel mogelijk verwijderd, maar vaak nog enigzins zichtbaar. De 1829 verschijnt in juli 2018 in een vrijwel egaal grijze kleurstelling met de logo's van RFO op de baan. Hoewel de nieuwe kleurstelling en de zoveelste variant van een nez cassé op het Nederlandse spoorwegnet naar meer smaakt, blijft het hier vooralsnog bij.

De 1830 is in de Locon-tijd als 9908 al in een unieke uitvoering te zien. Bij de overname door de vervoerder behoudt de loc het stadswapen van Zwolle, aangezien Locon hier gevestigd is. Tijdens de viering van 150 jaar spoorwegen in de stad is het stadswapen officieel onthuld. 's-Avonds keert de loc samen met collega's Locon 220 en 189 098 en een Plan E-rijtuig en loc 2205 van de SHD terug naar Amersfoort. Zwolle, 7 juni 2014. De 9908 staat op 7 juni 2014 na de onthulling van het Zwolse stadswapen onder de perronkap van de Overijsselse hoofdstad. Het stadswapen is anno 2020 nog altijd op één zijwand van de loc te zien. De 1830 rijdt op 15 juli 2020 met Portugese neus en nog lege oranje zijwand en een autotrein door Deventer. Op 2 augustus 2020 is de 1830 met de Marokkaanse neus voorop en de Locon-zijwand met een keteltrein bij Gorssel onderweg richting de Kijfhoek.

De pluklocs behouden na de overname hun volledige Locon-uitvoering. Zo ook de 9902/1834 die op 25 mei 2019 in Blerick te zien is.In april 2020 keert de 1830 na enkele maanden stilstand vanwege een defect terug in dienst bij RFO. De locomotief heeft hierbij één geheel oranje zijwand. Ook het rooster is hierbij compleet oranje geschilderd. Op de andere zijde is de witte streep uit de Locon-tijd nog te zien, inclusief het stadswapen van Zwolle. Beide neuzen zijn oranje geschilderd. Hierbij is de witte streep van de zijwand ingekort tot de cabinedeuren. Op één neus zitten schrikstrepen zoals ze ook op de eveneens oranje Portugese soortgenoten van de locs te zien zijn. Niet veel later is de andere neus opgesierd met twee witte driehoeken. De vormgeving lijkt hiermee een verwijzing naar de Marokkaanse soortgenoten van de Nederlandse locomotief. In oktober 2020 volgt opnieuw een wijziging aan de 1830: de geheel oranje zijde heeft voortaan naast het rooster een logo van Rail Force One zoals deze ook op de grijze 1829 te zien is.

Wordt vervolgd...