Ook VolkerRail schaft drie 1700-en aan

Met het verdwijnen van de conventionele getrokken reizigerstreinen en de dubbeldeks-trekduwtreinen, is de serie 1700 van NS in 2020, op enkele exemplaren na, nagenoeg overbodig. Terwijl al tientallen locomotieven ruim 25 jaar na de bouw alweer zijn gesloopt, vinden diverse exemplaren hun weg naar een nieuwe werkgever. Railpromo, Strukton en DC Tractie schaffen al diverse locomotieven uit de serie aan. In oktober 2020 volgt VolkerRail met de aanschaf van drie locomotieven uit de serie 1700. Drie andere overbodige locs uit de serie dienen als onderdelenleverancier.

Naast werkzaamheden voor ProRail voert VolkerRail ook regelmatig materieeloverbrengingen voor NS Reizigers en andere vervoerder uit. Tot nu toe gebeurt dat altijd met  de eigen diesellocomotieven, maar deze transporten kunnen ook prima met een E-loc plaatsvinden. Op 13 september 2016 is het nog niet zo ver en brengt de 203-1 van VolkerRail bij Deventer de terzijde gestelde Plan V 455 van Nijmegen naar de Amsterdams Houtrakpolder.Om het snel groeiende aantal reizigers op te vangen, bestelt NS eind jaren '80 nieuw Dubbeldeksmaterieel en nieuwe locomotieven. Het materieel is gebaseerd op bestaande ontwerpen en kan zo relatief snel worden gebouwd. In 1992 komen de eerste van de 81 locomotieven van de serie 1700 in dienst. Enkele jaren later vervangen speciale motorrijtuigen 50 locomotieven in de dubbeldeksstammen. De locs schuiven hierna door naar de reguliere getrokken treinen. Door het teruglopend aantal getrokken treinen gaan de eerste exemplaren rond 2010 alweer terzijde. De laatste jaren rijden de resterende 1700-en alleen nog met gereactiveerde dubbeldeksrijtuigen en enkele internationale treinen. Nadat in december 2019 de laatste dubbeldeksstammen terzijde gaan, blijven nog acht exemplaren bij NS in dienst voor het rijden van de IC Berlijn. Terwijl tientallen locs gesloopt worden, schaft Railpromo begin 2018 als eerste commerciële vervoerder drie locomotieven uit de serie aan. In 2020 volgen Strukton en DC Tractie met respectievelijk drie en vijf locomotieven.

In oktober 2020 maakt NS Reizigers bekend nog eens drie overbodige locomotieven uit de serie te hebben verkocht. De 1732, 1743 en 1778 gaan aan het eind van die maand over naar spoorbouwer VolkerRail. De 1733, 1749 en 1762 dienen daarnaast als onderdelenleverancier. Deze zijn vooral nodig om de grotendeels geplukte 1732 en 1743 weer te completeren. VolkerRail heeft met de aanschaf van de 1700-en voor het eerst een aantal elektrische locomotieven in de materieelvloot. Tot dan toe maakt de spoorbouwer bij werkzaamheden en materieeloverbrengingen altijd gebruik van diesellocs. Door de 1700-en te combineren met één van de oudere locs, ontstaat een hybride combinatie die bij werkzaamheden waarbij bijvoorbeeld de bovenleiding gedeeltelijk is uitgeschakeld, ingezet kan worden.

Het is nog onbekend of het drietal van VolkerRail de eenvoudige blauw-witte kleurstelling van de spoorbouwer krijgt of dat ze wellicht, net als hun soortgenoten bij Strukton, in een geheel eigentijds jasje worden gestoken. Op Railcolornews.com is onderstaande artist's impression van de mogelijke kleurstelling te zien:

1700VRbron afbeelding: Railcolornews.com