De geruisloze maar kleurrijke terugkeer van HSL

In 2010 is HSL Logistik Benelux de zoveelste goederenvervoerder die toetreedt in het Nederlandse goederenvervoer. De vervoerder valt vooral op door de eigen blokjesloc 1832 en de kortstondige terugkeer van E-loc 1304. In april 2017 is HSL de eerste vervoerder die door de Inspectie Leefomgeving en Transport een verbod krijgt om nog op het Nederlandse spoor te rijden. Een half jaar later is het bedrijf failliet. In juli 2018 waagt HSL met HSL Netherlands vrijwel onopgemerkt een tweede poging om voet aan de grond te krijgen in het Nederlandse goederenvervoer. Ditmaal niet met klassieke NS-locomotieven, maar met een groeiend aantal kleurrijke Traxx-en. Ook zet de vervoerder een gehuurde dieselloc in ACTS-huisstijl in.

Na het verbod van de ILT neemt Captrain de meeste geplande treinen van HSL Logistik over. De 1832 staat na de uitspraak in Bad Bentheim. Captrain brengt de zwart-wit geblokte locomotief de daaropvolgende dagen via verschillende treinen in opzending naar de Kijfhoek. Op 17 april 2017 is Captrain-loc 1621 met de 1832 in Amersfoort te zien. Een dag later komt de HSL-loc op de Kijfhoek aan.Op 12 april 2017 maakt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekend dat goederenvervoerder HSL Logistik niet langer op het Nederlandse spoor mag rijden. Het is de eerste keer dat de ILT met zo'n zware maatregel komt. Uit het bericht blijkt ook dat de ILT HSL al langere tijd in de gaten houdt, maar dat de vervoerder te weinig doet met de diverse tekortkomingen die uit inspecties blijken. Hoewel de vervoerder een nieuwe aanvraag voor een nieuw veiligheidscertificaat mag indienen, vraagt HSL begin juli 2017 uitstel van betaling aan. Dit uitstel is op 19 oktober 2017 omgezet in een faillissement. HSL Logistik Benelux is hiermee na Locon de tweede Nederlandse goederenvervoerder die dat jaar falliet gaat.

Het Duitse bedrijf HSL Logistik is sinds 2003 actief in het goederenvervoer per spoor. De vervoerder is onder de naam HSL Logistik Benelux sinds september 2010 ook toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet. HSL Logistik rijdt vooral in het spotvervoer, maar verzorgt ook verschillende bloktreinen en rangeerdiensten. In de zomer van 2012 komt de voormalige NS-loc 1832 als eerste eigen locomotief van HSL in dienst. In eerste instantie rijdt de loc in de NS-kleurstelling, inclusief logo's. Op 1 oktober 2012 is de 1832 bij de werkplaats van Shunter in een opvallend zwart-wit geblokt uiterlijk gepresenteerd. De loc rijdt voornamelijk tussen de Kijfhoek en de grensstations Bad Bentheim, Venlo en (tot de zomer van 2014) Emmerich.

In de zomer van 2015 wordt de Nieuwe Zijderoute tussen China en de Rotterdamse haven geïntroduceerd. HSL Logistik verzorgt het laatste deel van de 18 dagen lange reis. Op 15 december 2015 heeft HSL-loc 1304 de eer om de containertrein van Bad Bentheim naar de Kijfhoek te brengen. Op de foto de bruine loc met blauwe containers ter hoogte van Dijkerhoek.Bij gebrek aan ander eigen materieel huurt HSL regelmatig locomotieven. Na enkele jaren gaat de vervoerder op zoek naar versterking van het materieelpark. Omdat de aankoop van locomotieven uit de serie 1600/1800 niet mogelijk is, richt de vervoerder zich op andere locomotieftypes. In de zomer van 2015 wordt bekend dat HSL de 1304 en 1315 van de Werkgroep 1501 gaat huren. De 1304 komt in november 2015 na een flinke opknapbeurt daadwerkelijk weer in dienst. De loc heeft hierbij de bruine kleurstelling met oranje accenten die ook op de Duitse locomotieven van HSL te zien is. In afwachting van de 1315 huurt HSL korte tijd E-loc 1254 van EETC. Voor rangeerwerkzaamheden heeft HSL intussen de voormalige NS-loc 691 in gebruik. Naast de klassieke locomotieven en huurlocs van andere vervoerders, is ook Traxx 186 181 van het Duitse moederbedrijf regelmatig in Nederland te zien. De loc is die periode de enige locomotief van het Duitse HSL die ook voor het Nederlandse spoorwegnet geschikt is. Om dit gegeven te benadrukken is de 186 181 van een speciale Benelux-bestickering voorzien.

Na het faillissement is is de 1832 overgenomen door Rail Rolling Stock en begin 2018 naar Amersfoort gebracht. Hierna is de locomotief niet meer ingezet. De 1304 is al sinds februari 2016 ernstig defect en komt samen met de 1315 onder de hoede van Faitrains. De 1304 is sinds het voorjaar van 2019 weer dienstvaardig, de 1315 volgt een jaar later. 

Op 26 september 2015 rijdt HSL-loc 1832 met de 1304 onderweg van Blerick naar Nijmegen door Horst-Sevenum. Anderhalve dag later gaat de 1304 door naar de Strukton-werkplaats in Zutphen voor de inbouw van de nodige beveiligingssystemen. Op 31 augustus 2015 is HSL-loc 1832 met een groot aantal Ford Ka's bij Teuge onderweg van Bad Bentheim naar de Sloehaven. In oktober 2016 raakt de enige Nederlandse elektrische locomotief van HSL Logistik, de 1832, defect. Sindsdien is TRAXX-loc 186 181 met de opvallende kleurstelling regelmatig voor binnenlandse goederentreinen te zien. Zo is de loc op 23 oktober 2016 met een keteltrein aangekomen op Deventer Goederen. Hier zal de loc kopmaken om verder naar Bad Bentheim te rijden. De 1832 staat sinds de overname door Rail Rolling Stock in Amersfoort. Hier heeft de loc onder andere een stroomafnemer afgestaan aan de 1618. Amersfoort, 30 maart 2018.

In juli 2018 krijgt HSL Netherlands een licentie om spoorvervoer in Nederland te verrichten. In nauwe samenwerking met Railexperts, een eigen kantoor in Venlo, eigen personeel en locomotieven doet HSL Logistik met dit dochterbedrijf een tweede poging een aandeel in het Nederlandse goederenvervoer te krijgen. In augustus dat jaar komt de eerste trein onder de vlag van HSLN in Nederland aan. Inmiddels is de vervoerder weer volop actief in het spotvervoer, voornamelijk tussen Midden- en Oost Europa en de de Rotterdamse haven. Ook rijdt HSL zogenaamd projectvervoer van meerdere treinen met dezelfde bestemming zoals PON in Leusden.

Railexperts-loc 6002 staat op 5 september 2020, een week na de eerste rit voor HSL Netherlands in ACTS-uitvoering met HSLN-logo in Amersfoort te wachten op de volgende inzet. Voor het vervoer in Nederland heeft HSL inmiddels maar liefst tien Traxx-en beschikbaar. De locs hebben bijna allemaal een andere uitvoering. Gezien het beperkte aantal treinen van HSL Netherlands is dus regelmatig een andere loc in Nederland te zien. Meest opvallend zijn de 186 381 - 383 die in het thema "European logistics together" elk in een eigen kleur rondrijden. De 186 381 is blauw, de 382 rood en de 383 paars. Een andere opvallende loc is de 186 364 die in het thema "Erfolgswelle" als waverider een zon-, zee-, strandbestickering heeft. Vier locs hebben de standaard Railpool-uitvoering. Twee daarvan hebben HSL-kenmerken zoals deze ook op de 186 181 te zien waren. De laatste twee Traxx-en rijden in de standaard uitvoering van leasemaatschappij Akiem.

Naast de Traxx-en heeft HSLN voor de last mile service in Nederland een V60D bij Railexperts gehuurd. De 6002 rijdt sinds eind augustus 2020 in de klassieke ACTS-uitvoering met HSL-logo autotreinen tussen Amersfoort en Leusden. Andere vervoerders doen vooralsnog het rangeerwerk voor andere treinen van HSLN.

Edit: Begin december heeft HSL Netherlands het materieelpark verder uitgebreid met een dieselloc van het type Vossloh G2000. De loc met nummer 1324 heeft de bruin-oranje-grijze huisttijl van HSL Netherlands. De locomotief is niet alleen bij de last mile service in het Rotterdamse havengebied te zien. Maar kan door de aanwezigheid van ETCS, ATB-NG en toelating voor Duitsland ook buiten de haven worden ingezet.