Plan U 151 uit roest herrezen

In november 2019 neemt de Stichting 2454 Crew Plan U-treinstel 151 over van de Stichting Historisch Dieselmaterieel. Het treinstel is bestemd voor de zogenaamde roestritten na werkzaamheden op de aansluitingen van de HSL Zuid. In ruim een half jaar tijd maakt de stichting van het desolate treinstel, dat al sinds eind 2003 bij NS uit dienst is, een representatief museumtreinstel.

Voorafgaand aan de aanschaf van het Plan U treinstel voor roestritten is enige tijd de 'hybride' locomotiefcombinatie van E-loc 1251 en DE-loc 2454 actief. Na het roestrijden in Hoofddorp rijden de locs op 17 november 2019 via de Oude Lijn naar de Rotterdamse zijde van de HSL om ook hier 'roest te rijden'. Op de foto het tweetal bij vertrek na een korte tussenstop in Schiedam Centrum.Terwijl spooraannemers doorgaans na werkzaamheden de sporen weer geschikt maken voor het reguliere treinverkeer, ligt dit bij de HSL Zuid vaak wat complexer en moet ook op alle aansluitingen op het conventionele spoorwegnet 'ontroest' worden. Sinds 2007 wordt hiervoor de Stichting Holland Spoor ingeschakeld. SHS Rail zorgt als bemiddelaar Roestrijden.nl voor het uitvoeren van roestritten, bij voorkeur met historisch spoorwegmaterieel. Door het relatief hoge gewicht en de minder verfijnde loopeigenschappen is het oude materieel zeer geschikt voor deze ritten. Bovendien rijden de treinen meteen een conditierit. De opbrengsten gaan naar een algemeen restauratiefonds voor het behoud van Nederlands Rail Erfgoed. Lange tijd is vooral Museumhondekop 766 ingezet. Vanwege praktische redenen wordt na een aantal jaar gezocht naar een dieseltreinstel. Als tussenoplossing verschijnt in het najaar van 2019 de 'hybride' locomotiefcombinatie van E-loc 1251 en DE-loc 2454 op de aansluitsporen van de HSL.

Het desolate treinstel 151 staat op 1 februari 2020 na ruim 16 jaar stilstand weer enigzins tot leven gewekt in Amersfoort.Niet veel later komt Plan U-treinstel 115 van de opgeheven Stichting DE 3 beschikbaar. Het stel is technisch in goede conditie maar het casco verkeert in slechte staat en de draaistellen zijn toe aan revisie. Dan blijkt de Stichting Historisch Dieselmaterieel afstand te willen doen van de gele 151. Hoewel het plan dan nog is om met onderdelen uit dit treinstel de rode 115 weer rijvaardig te maken, wordt al snel besloten om de gele 151 weer op te knappen met onderdelen uit de 115. Op 7 november 2019 wordt de 151 officieel eigendom van de Stichting 2454 Crew.

De 151 uit 1963 is één van de vijftien Plan U treinstellen die eind jaren '90 de buitendienststelling van het materieel ontspringt en nog door NS is gereviseerd om het toen geldende materieeltekort op te vangen. De treinstellen verhuizen in 2001 van de diesellijnen naar de trage stoptreindiensten op enkele geëlektrificeerde baanvakken. In december 2003 gaan ze alsnog terzijde. Een jaar later is de 151, samen met vijf soortgenoten, verkocht aan de Slowaakse spoorwegmaatschappij BRKS. Twee stellen gaan hierna daadwerkelijk naar Slowakije. Door betalingsproblemen blijft de rest in Amersfoort staan. Hierna ruilt de Stichting Historisch Dieselmaterieel de 151 met de 113. Nadat ook verkoop aan het Roemeense Ferotrans niet doorgaat is laatstgenoemd treinstel samen met de drie andere in Amersfoort achtergebleven treinstellen gesloopt.

'Plukstel' 115 in betere tijden: Op 5 april 2014 vertrekt het treinstel onderweg tijdens een excursie langs onder andere het Spoorwegmuseum uit Amsterdam, richting Hoorn en Enkhuizen.De 151 is in november 2019 na zestien jaar stilstand weer geleidelijk en deels met onderdelen uit de 115, tot leven gewekt. In februari 2020 is de 151 naar de werkplaats van Spoorijzer in Roosendaal overgebracht voor de laatste werkzaamheden om het stel weer rijvaardig te maken. Op 27 maart maakt de 151 tussen Roosendaal en Eindhoven de eerste zelfstandige proefrit op de vrije baan. Naast alle technische werkzaamheden is het treinstel dan ook al volledig geschuurd. De daaropvolgende maanden is de 151 bij de werkplaats van de SSN in Rotterdam verder opgeknapt en weer geheel in NS-huisstijl geschilderd. In de tussentijd rijdt het stel al diverse roestritten. Op 11 september 2020 is de 151 weer als nieuw gepresenteerd in onmiskenbaar NS-geel maar met de logo's van de 2454 Crew. Die dag rijdt het treinstel een uitgebreide conditierit waarbij ook treinstel 766 van Stichting Hondekop van Nijmegen naar Blerick wordt gebracht.

Het begint voor de 2454 Crew allemaal met het terughalen en opknappen van de gelijknamige loc uit België in 2016. De 2454 staat op 14 oktober 2017 bij de STAR in Stadskanaal.Treinstel 151 is voornamelijk bestemd voor de ritten van Roestrijden.nl. In de toekomst is het echter ook mogelijk het treinstel voor andere ritten in te zetten. Hiervoor werkt de Stichting 2454 Crew inmiddels, met onderdelen uit de 115, aan het opknappen van het interieur.

Naast de 151, onderdelenleverancier 115 en naamgever DE-loc 2454 heeft de Stichting 2454 Crew de laatste jaren een aardige museumcollectie opgebouwd. De stichting is sinds het voorjaar van 2018 eigenaar van voormalige Benelux-stuurstand en meetrijtuig RD 7658, eerder eigendom van de VSM. En in het voorjaar van 2020 neemt de stichting Motorpost 3029 over van Eurailscout en locomotor 232 Stichting WIJS.

Bekijk ook de aflevering van Spoorwegen.TV over het herstel van de 151.