NS-Buffels verhuizen naar Polen

In december 2017 gaan de laatste treinstellen van het type DM'90, na nog geen twintig dienstjaren, als laatste dieselmaterieel van NS buiten dienst. NS weet alle bedrijfsvaardige treinstellen direct te verkopen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en na jarenlange juridische procedures is de verkoop begin november 2020 definitief ongedaan gemaakt. Intussen heeft NS 32 Buffels aan het Poolse SKPL verkocht. Eind november 2020 gaan de eerste treinstellen daadwerkelijk de grens over om aan hun buitenlandse avontuur te beginnen.

Terwijl de elektrificatiewerkzaamheden al volop bezig zijn, rijdt DM'90-treinstel 3432 op 13 maart 2016 als sprinter van Enschede naar Zwolle even ten oosten van Heino.Om de resterende dieseltreinstellen uit de jaren '50 en '60 in één keer te vervangen, bestelt NS in 1993 53 tweewagenstellen van het type DM'90. De nieuwe treinstellen verschijnen eind jaren '90 op een groot deel van de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen. In de daaropvolgende jaren zijn de meeste van deze trajecten openbaar aanbesteed en gaat de exploitatie over naar regionale vervoerders. Dit zorgt er ook voor dat een deel van de DM'90-vloot al snel bij deze vervoerders terechtkomt. Ook de meeste Wadlopers en enkele Plan U-treinstellen gaan voor de regionale vervoerders rijden.

De eerste jaren na de eeuwwisseling bestellen de verschillende vervoerders hun eigen materieel en gaan de laatste Plan U-treinstellen en Wadlopers buiten dienst. Rond 2012 gaat ook een groot deel van het DM'90 terzijde. Vanaf december dat jaar rijden de NS-treinstellen alleen nog tussen Zwolle en Enschede en tussen Zwolle en Kampen. Met de elektrificatie van beide trajecten en de overname van de exploitatie door Keolis eindigt in december 2017 ook deze inzet en heeft NS geen dieseltreinstellen meer in dienst. Museumtreinstel 3426 komt op 29 augustus 2018 na nog geen twintig dienstjaren als laatste dieseltrein van NS officieel in Het Spoorwegmuseum aan.

Drie weken voor de buitendienststelling rijdt DM'90 3440 als sprinter van Zwolle naar Enschede. Hengelo, 19 november 2017.Na hun buitendienststelling verkoopt NS de 48 bedrijfsvaardige DM'90-treinstellen aan het Roemeense Ferotrans. Het bedrijf komt de treinstellen echter nooit ophalen en er volgen jarenlange juridische procedures tussen NS en het Roemeense bedrijf. Zo ontbindt NS de koop in 2019 en laat Ferotrans beslag leggen op de Buffels. Dit beslag is in november 2020 op last van de rechter opgeheven. Hierna kan de verkoop van 32 treinstellen aan het Poolse SKPL, waarvoor twee maanden eerder al een overeenkomst is gesloten, definitief doorgaan.

Op 28 november 2020 brengt RFO-loc 1829 de 3429, 3431, 3435 en 3445 ter hoogte van het voormalige station Diepenveen (West) als eerste vier treinstellen vanaf de Amsterdamse Houtrakpolder naar Bad Bentheim. Van hieruit vervolgt het viertal hun reis naar het Poolse Zagórz voor hun buitenlandse avontuur bij SKPL.Op zaterdag 28 november 2020 brengt RFO-loc 1829 de 3429, 3431, 3435 en 3445 als eerste vier treinstellen vanaf de Amsterdamse Houtrakpolder naar Bad Bentheim. Van hieruit vervolgt het viertal hun reis naar het Poolse Zagórz waar ze op maandagochtend aankomen. In Polen worden de Buffels herenigd met de zes Wadlopers die Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych sinds 2018 op enkele regionale lijnen in het zuidoosten van het land inzet. Na aankomst worden de DM'90-treinstellen opgeknapt en net als de Wadlopers van de rood-gele kleurstelling voorzien. Het plan is om de treinstellen door verschillende vervoerders in Polen en omliggende landen in te laten zetten.

Met onderstaande afbeelding maakt SKPL de komst van de 'nieuwe' treinstellen bekend:DM90

Zie voor meer informatie en foto's van de Poolse Wadlopers de website en Facebookpagina van SKPL (beide alleen in het Pools).

Edit: Op Youtube zijn beelden van de aankomst van de eerste Buffels in Zagórz op maandagochtend 30 november te zien.

Edit 2: Door beperkingen in Duitsland zijn de overige 28 treinstellen in december tijdelijk in Amersfoort opgesteld bij de Wagenwerkplaats en het militaire opstelterrein Vlasakkers.

Edit 3: Op 25 maart 2021 gaan de transporten weer van start. Om te voldoen aan de Duitse eisen wordt voortaan gebruik gemaakt van de internationaal erkende koppel- en remwagens van Rail Adventure.